یورو 2016 در ابهام

روزنامه مارکا اسپانیا

سلاح سرد و گرم به راحتی وارد فرانسه شده است و هیچ کنترلی در مرزهای ورودی فرانسه وجود ندارد، گروه‌های تروریستی به راحتی در مراکز شهرهای لیون یا پاریس رفت و آمد می‌کنند و حتی جلسات خود را بسیار علنی در مکان‌های عمومی برگزار می‌کنند. تعداد افراط گرایان در فرانسه کم نیست و بسیاری از جوانان فرانسوی که والدین آنها غیربومی و پناهنده بوده‌اند از نژادپرستی و تبعیض نژادی در فرانسه متنفر بوده و منتظر فرصتی برای گرفتن انتقام هستند. یورو ۲۰۱۶ به میزبانی فرانسه برگزار خواهد شد و سوال این است آیا فرانسه از پس این میزبانی بزرگ برخواهد آمد؟

بعید است که فرانسه بتواند ضمانت امنیتی به کشورهای راه یافته به یورو ۲۰۱۶ بدهد. قرار بود دیدار تیم‌های فرانسه و انگلستان هم در ورزشگاه ویمبلی لندن در چند روز آینده برگزار شود که بنابه اعلام وضعیت فوق‌العاده و بسته شدن مرزهای فرانسه این بازی به تعویق افتاده است، اما این تنها بازی نیست که تحت تاثیر این حملات تروریستی قرار گرفته است. گفته می‌شود، بازی تیم‌های هلند و آلمان هم به دلیل تهدیدهای تروریستی لغو شد.

در این زمینه فرانسوا اولاند گفته است: «ما می‌دانیم تروریست‌ها چه کسانی هستند در حال حاضر باید با قربانی‌ها و خانواده‌های آنها باشیم، ما همگی به وحدت و آرامش نیاز داریم و باید خونسرد باشیم؛ تروریست‌ها دستگیر می‌شوند قبل از اینکه فرانسه را ترک کنند.»

ژاک لامبرت: نگرانی برای برگزاری یورو 2016 جدی است

ژاک لامبرت رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه معتقد است: با این شرایط نا امنی در فرانسه نگرانی برای میزبانی یورو ۲۰۱۶ جدی است .وی اعلام کرده است: «حوادث روز جمعه در پاریس و همچنین حمله به دفتر یک رسانه و کشته شدن چند نفر در ژانویه و گروگان گیری‌های متعدد نگرانی در مورد برگزاری یورو ۲۰۱۶ را جدی‌تر کرده است و در پی آن دیدار فرانسه با انگلستان در روز سه شنبه نیز لغو خواهد شد.»

واکنش اتحادیه فوتبال اروپا

اتحادیه فوتبال اروپا به حوادث پاریس واکنش نشان داد و تاکید کرد که در هر حالتی یورو ۲۰۱۶ در فرانسه برگزار خواهد شد و هیچ تغییری در زمان و تقویم برگزاری رقابت‌ها صورت نخواهد گرفت. در بیانیه اتحادیه فوتبال اروپا آمده است: «قرعه کشی یورو ۲۰۱۶ همچنان‌که پیش از این هم برنامه‌ریزی شد در دوازدهم دسامبر برگزار خواهد شد و بازی‌ها هم طبق برنامه از ۱۰ ژوئن شروع می‌شود و تا ۱۰ جولای ادامه خواهد داشت. بعد از حوادث تروریستی که در پاریس رخ داد اتحادیه فوتبال اروپا باید اعلام کند که فرانسه میزبان یورو ۲۰۱۶ است و هیچ تصمیمی برای تغییر میزبانی نداریم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «هیچ کس انتظار نداشت چنین حوادث تروریستی در پاریس رخ دهد. الان هم متوجه شده‌اند و باید تدابیر لازم در نظر گرفته شود. معلوم نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. کسی نمی‌داند که آیا دوباره حملاتی در انتظار پاریس است یا نه. به همین خاطر دلیلی ندارد که میزبانی را تغییر دهیم و آن را به کشور دیگری واگذار کنیم».