محمدعلی مختاری: روز سه‌شنبه با گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و اجرای تعهدات برجام ارائه کرد، پرونده ایران از دستورکار سازمان ملل خارج شده و گام‌های اساسی برای لغو تحریم‌ها برداشته می‌شود. بدون شک توافقنامه هسته‌ای در میان‌مدت و دراز‌مدت آثار مثبتی خواهد داشت. روزی که این توافقنامه به اجرا درآید، حجم زیادی از سرمایه‌های بلوکه شده به کشور باز خواهد گشت.

با حذف موانع مالی کنونی بازارهای جدید برای صادرات فراهم خواهد شد. کالاها و خدمات بسیار خوب و متخصصان بین‌المللی وارد کشور خواهند شد، اما این مساله همچنین باعث خطر کاهش قدرت رقابت شرکت‌های داخلی خواهد شد و خطر افزایش تورم نیز وجود دارد. این ریسک‌ها قابل‌مدیریت خواهند بود، ولی باعث خواهند شد تا دست‌اندرکاران اقتصادی مجبور شوند اجرای اصلاحات حیاتی اقتصادی را در دستورکار قرار دهند. وزارت دارایی برای اصلاحات بانکی طرحی تهیه کرده و این طرح با هدف حل مشکل بدهی‌های معوق و افزایش قدرت رقابت و بهبود مقررات بخش بانکداری و افزایش ثبات مالی تهیه شده است.

این در شرایطی است که میزان بدهی بخش دولتی به نظام بانکی

۱۵۴ هزار میلیارد تومان شده است و این میزان بدهی‌ها سبب کاهش اعتبارات و ارائه تسهیلات بانکی شده است. مسوولان همچنین باید نقش حاکمیت در اقتصاد را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به شرکت‌های خارجی اطمینان دهند و شفافیت لازم را برای آنها فراهم آورند تا بتوانند روی قدرت بالقوه اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری کنند. در زیر به مهم‌ترین رویدادهای حادث شده در روزهای اخیر اشاره شده و گزارش‌هایی از مطبوعات و خبرگزاری‌های جهان در این مورد ارائه شده است.

از سوی دیگر در روزهای گذشته صنعت نفت چارچوب حقوقی جدیدی را برای همکاری با شرکای خارجی تهیه کرده و قاطعانه برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری گامی به جلو برداشته‌اند و در نظر است تا قراردادهای جدیدی که امکان همکاری با سرمایه‌گذاران نفتی در میادین نفت و گاز را فراهم کند در دستورکار قرار بگیرد. همچنین دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با حضور شرکت‌های خارجی از ۲۵ کشور در ایران برگزار شده است.

صنعت پتروشیمی از جمله صنایع فعال در ایران بوده که مورد تحریم‌ها قرار گرفته است. وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ نفت جهان می‌توانند شعب خود را در ایران تاسیس کنند، اعلام کرده است که تحریم‌های نفتی ایران در چند روز آینده به طور کامل لغو می‌شود و همزمان با حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی تمایل داریم سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این صنعت حضور داشته باشند و ایران از ادامه همکاری موثر با شرکت‌های تراز اول به‌منظور انتقال فناوری استقبال می‌کند. وی با بیان اینکه ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است، گفت: شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند، می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تاسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند.

آزاد‌سازی قیمت در صنعت هواپیمایی و پیش‌بینی یاتا

آزاد‌سازی بلیت هواپیما از دیگر اقدامات ایران برای استقبال از دوران پساتحریم است. شرکت‌های هواپیمایی ایران حالا باید مرحله جدیدی در فرآیند تکامل را شروع کنند. به‌تازگی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) پیش‌بینی کرد در دوران پساتحریم بیش از ۳۰ میلیون مسافر جدید به پروازهای داخلی و خارجی ایران افزوده می‌شود و صنعت هواپیمایی این کشور رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. یاتا که بزرگ‌ترین سازمان نماینده ایرلاین‌های جهان است، پیش‌بینی کرد اگر تحریم‌ها و محدودیت‌های کنونی برداشته شود، تا سال ۲۰۳۴ حدود ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر جدید در ایران وجود خواهد داشت. در حال حاضر ۱۲ میلیون مسافر داخلی و خارجی در بازار هواپیمایی ایران وجود دارد که به معنای افزایش شمار مسافران هوایی به ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۴ است.

رئیس‌جمهور جدید آرژانتین و تمایل به رابطه با ایران

«سوزانا مالکورا» وزیر امور خارجه آینده آرژانتین در مورد سیاست خارجه دولت جدید کشورش نسبت به ایران گفت: این کشور خواهان توسعه روابط بازرگانی با ایران است و در این ارتباط باید برقراری رابطه تجاری با تهران در برنامه دولت جدید آرژانتین قرار گیرد.

مالکورا روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه «لا ناسیون» تصریح کرد: دولت «مائوریسیو ماکری» از تعمیق روابط تجاری با ایران دفاع می‌کند و این بخشی از برنامه دولت جدید است.

وی افزود: اگر ما این فرصت را داریم که بتوانیم به ایران گندم بفروشیم و اگر این کشور خاورمیانه می‌تواند پول گندم را پرداخت کند، چرا نباید این کار را بکنیم؟

مالکورا ادامه داد: چیز دیگر، مساله آمیا است که هیچ ربطی به روابط تجاری ندارد و در این مورد، ماکری اعلام کرده که می‌خواهد تفاهم‌نامه آمیا را لغو کند.