دیپلماسی هوشمندانه
اساس مصوبه مورد بحث، ماهیتی سیاسی برای مقابله با امضای برجام و ناکامی عملیات اجرایی آن را دنبال می‌کند. ساختار سیاسی حاکم بر دنیای امروز، دقت‌نظر در گفت‌وگوهای حرفه‌ای و تخصصی در حوزه‌های مختلف صنعتی، فنی، تجاری و ... را الزامی و تبدیل به یک تکنیک کرده است. تیم مذاکره‌کننده ایرانی به‌درستی با دریافت این واقعیت توانست موفقیتی قابل تحسین را برای ملت ایران به ارمغان آورد، اما معنای این موفقیت تسلیم محض طرف مقابل نیست. وابستگی‌های صنعتی و تجاری در رفتارهای بین‌المللی زمینه تحریک سیاسیون مخالف برجام را فراهم کرده است.
مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا استمرار خصومت‌های چند ده‌ساله سیاسیون آمریکا با ملت‌های مقاوم و مستقل است؛ بنابراین باید با دقت نظر و پیگیری‌های دیپلماتیک تاثیرات احتمالی مصوبه مورد بحث مدیریت شود. روشن است اگر قرار باشد تاثیرات این مصوبه دستاوردهای حاصل از برجام را منتفی کند، به‌طور موضوعی برجام خلع ید شده است، اما همانگونه که برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده اعلام داشتند این مصوبه نباید موفقیت‌های حاصل از برجام را مورد تهدید قرار دهد، ضمن اینکه توجه داشته باشیم ساختارهای حاکم امروز در دنیای صنعت و تجارت و نیز عزم طرف‌های اروپایی برجام برای برون‌رفت از وضعیت موجود می‌تواند مانع جدی و اساسی برای عملیاتی شدن حرفه‌ای مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا باشد.

اولین راه، ایستادگی بر اجرای برجام است. برجام باید با تمام ابعاد مورد توافق اجرا شود. هیچ سیاست و مصوبه‌ای نباید ماهیت توافق انجام شده را تهدید کند، اما در راستای این رفتار سیاسی بپذیریم باید از فرصت‌های انسانی و تکنیکی داخلی برای استقلال صنعتی و فتح بازارهای هدف را بهره‌گیری کنیم. توانمندی‌های حرفه‌ای داخلی، خود تکیه گاهی مطمئن برای جلوگیری از حداکثر شدن هزینه سیاست‌های بیرونی و تحمیلی است.بدون تردید در اینگونه مسائل جمع‌های حرفه‌ای و تخصصی می‌توانند تاثیرگذار و راهگشا باشند. این اتفاق را بهانه‌ای کنیم تا به شکل کاملا قانونی و با حمایت‌های روشن قانونی ساختارهای تخصصی و حرفه‌ای غیردولتی را در شکل نوینی در رفتارهای ملی سهیم کنیم.

حسن یونس سینکی
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران