مهتاب رحمتعلی: جذب سرمایه‌گذار خارجی همواره در سیاست‌های اقتصادی دنیا مورد توجه بوده است.

سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور حتم بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون نرخ بهره، نرخ ارز، رشد اقتصادی و... تاثیرات بسزایی خواهد داشت. برای تحقق این امر نیاز به تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و تا زمانی که این شرایط فراهم نشود کشورها نمی‌توانند به توفیقی در این زمینه دست یابند.

براساس گزارش‌های جهانی و آمارهای داخلی، ایران در طول سال‌های گذشته از جمله کشورهایی بوده که نتوانسته در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی موفق باشد. اما به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر با قوانینی که در کشور در این زمینه در نظر گرفته شده تلاش بیشتری در راستای این امر صورت گرفته است. بورس ایران نیز گرچه چندان موفق نبوده اما فعالیت‌هایی را در این زمینه شروع کرده است.

از آنجا که کمبود نقدینگی یکی از چالش‌های اساسی بازار سرمایه است قطعا با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و تزریق نقدینگی جدید به این بازار می‌توان رونق بیشتری را در آن شاهد بود. اکنون با توافق کشورهای ۱+۵ و ایران و لغو تحریم‌ها خوش‌بینی بیشتری برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ایجاد شده است، اما اینکه تا چه حد در زمینه جذب سرمایه‌گذاری موفق باشیم توسط مدیران مورد بحث قرار گرفته است.