رشد سرمایه‌گذاری‌ها در گرو رونق اقتصادی

سعید باقرزاده

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی

در مقطع فعلی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ۵/ ۲ درصد از ارزش بازار۲ میلیون و۸۰۰ هزار میلیارد ریالی ایران را تشکیل می‌دهند. با توجه به فلسفه وجودی و رسالت اصلی این شرکت‌ها در حوزه نقش آفرینی در تامین منابع مالی مورد‌نیاز بنگاه‌های اقتصادی (Corporate Finance)، چه در مقطع تاسیس شرکت‌ها و چه در مقطع عرضه اولیه سهام توسط شرکت‌ها در بورس (IPOs) و چه در فرآیند مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌ها و... این شرکت‌ها آنگونه که باید در بازار سرمایه ایران جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند.

شاید به جرات بتوان یکی از دلایل این موضوع را بانک پایه بودن بازار سرمایه در ایران و حضور و نقش موثر بانک‌ها در تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد. با این وجود، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد کلان اقدام به سرمایه‌گذاری بخشی از منابع سهامداران بزرگ و کوچک در بازار سرمایه می‌نمایند و به‌طور قطع برآورده کردن انتظار سهامداران این شرکت‌ها از مجرای تحقق سودآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر می‌تواند صورت پذیرد که این امر در گرو شناسایی صنایع پربازده و دارای مزیت رقابتی است. در صورت روشن بودن سیاست اقتصادی دولت، شفافیت لازم در بخش سرمایه‌گذاری هریک از صنایع ایجاد شده و طبیعتا تجهیز منابع برای ورود به بخش‌های دارای توجیه اقتصادی مناسب با سرعت و کارآیی بیشتری انجام می‌گیرد.

رشد NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری در نتیجه رشد ارزش روز دارایی‌های شرکت است که این امر به‌صورت پایدار در نتیجه عواملی چون چشم‌انداز مثبت رشد سودآوری شرکت‌های سرمایه‌پذیر و وجود رشد و رونق در اقتصاد کشور رخ می‌دهد. از سوی دیگر، وضعیت کلی اقتصاد کشور که عمدتا وابسته به صادرات مواد اولیه صنایع سایر کشورهاست، به نوبه خود به شدت از وضعیت کلان اقتصاد جهانی تاثیر می‌پذیرد.