گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک صنعت و معدن، شعبه صندوق توسعه ملی این بانک را شعبه ویژه برای ارائه تسهیلات به طرح‌های نو و کسب‌و‌کارهای نوپا در تهران اعلام کرد و گفت: در این شعبه بروکراسی‌ اداری برای ارائه تسهیلات، روان‌تر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، علی اشرف افخمی در نخستین جشنواره کسب‌و‌کارهای نوپا که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک صنعت و معدن و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این دانشگاه برگزار شد، گفت: پیشرفت و توسعه، تصادفی و اتفاقی رخ نمی‌دهد و حتما یک برنامه و فلسفه پشت آن وجود دارد و اگر به کشورهایی همچون تایوان، ژاپن و سنگاپور نگاه کنیم، می‌بینیم که چشم‌انداز روشن، ساختار مناسب مدیریتی، ساختار چابک دولت و نیروی انسانی ماهر، بخشی از عوامل موفقیت‌شان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به سوالات جدید پاسخ‌های کهنه داد، تصریح کرد: وقتی به آمار برخی از همین کشورها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم شاخص تولید ناخالص داخلی آنها با آنکه مساحت شان در حد یک‌دهم کشور ماست در سطح بسیار بالایی قرار داشته و به‌نظر می‌رسد یک عزم و اراده ملی پشت این مساله وجود دارد. وی گفت: یکی از کارهایی که در این کشورها صورت گرفته، ایجاد فرصت‌های برابر و روند رشد نوآوری‌هاست و آنها توانسته‌اند فرصتی برای شکل‌گیری ایده‌های نو ایجاد و آن را از قوه به فعل تبدیل کنند. وی به نقش تامین مالی ایده‌های نو اشاره کرد و گفت: تامین مالی در دنیا فقط محدود به بانک‌ها نیست؛ بلکه صندوق‌های تامین مالی در دنیا شکل گرفته و این شرکت‌های نوآور بعد از مدتی سهمشان را در بازار سهام عرضه می‌کنند که خود سبب ایجاد منافع برای آنها می‌شود.

وی به همکاری مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای تسهیل کسب‌و‌کارهای نوپا است و از چند وقت پیش تلاش کرده‌ایم، تا برای صنایع کوچک و متوسط طرحی را طراحی کنیم که از بانکداری شرکتی متفاوت است و فعالیت‌های ما را سهل‌تر کرده است و دامنه اختیارات به استان‌ها داده شده، اما هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. وی تصریح کرد: باید فرآیندهای بانکی برای کسب‌و‌کارهای نوپا مجددا بازنگری شود، اما در عین حال خواسته‌ایم تا واحدی را به‌طور ویژه برای همین کار اختصاص دهند و تفاهم کرده‌ایم یکی از شعب جدید ما در تهران با عنوان شعبه توسعه ملی در خیابان گاندی این امر را به عهده بگیرد تا طراحان ایده‌های نو پس از این دچار بوروکراسی اداری نشده و این شعبه سریع‌تر به نیاز این افراد پاسخ بدهد و بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند.