گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته پارلمان با دو فوریت طرحی موافقت کردند که درصورت تصویب نهایی در صحن علنی، قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید می‌شود. مجلسی‌ها با 159 رای موافق، 21 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه علنی، با بررسی دوفوریتی طرح اصلاح ماده 235 قانون قانون برنامه پنجم توسعه (تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه) موافقت کردند. براساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی آن قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید می‌شود و به محض تصویب برنامه ششم توسعه و ابلاغ آن، برنامه پنجم توسعه ملغی‌الاثر خواهد شد.

دوفوریت تمدید برنامه پنجم توسعه در شرایطی در پارلمان به تصویب نمایندگان رسیده است که مجلسی‌ها به دلیل تاخیر دولت در ارائه برنامه ششم توسعه تاکنون نتوانسته‌اند به بررسی این برنامه در صحن علنی بپردازند. از این رو تمدید برنامه پنج‌ساله پنجم را در دستور کار مجلس قرار داده و روز گذشته بررسی دوفوریتی آن را به تصویب رساندند. محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس که دیروز ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، پس از تصویب دو فوریت این طرح، از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خواست هرچه سریع‌تر این طرح را رسیدگی کند تا در اولین فرصت در دستور کار مجلس قرار گیرد. حسن روحانی لایحه برنامه ششم توسعه را به همراه بودجه سال ۹۵، ۲۷ دی ماه سال جاری و با ۴۲ روز تاخیر تقدیم مجلس کرد. این در حالی است که براساس ماده ۱۸۶ آیین‌‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال تسلیم کند. با این همه دو فوریت طرح تمدید قانون برنامه پنجساله پنجم در حالی به تصویب مجلس رسید که به باور مخالفان آن، مجلس باید تا پایان سال برنامه ششم ارائه شده از سوی دولت را به تصویب برساند. در مقابل اما موافقان تمدید برنامه پنجم، زمان باقیمانده برای بررسی برنامه ششم و تکمیل آن را ناکافی دانستند. محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان نیز به‌عنوان طراح این طرح دوفوریتی گفت: همواره قوانین برنامه مبنای عملکرد بودجه‌های سال بعد هستند؛ ولی ما در پایان سال ۹۴ با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه مواجه بودیم و همچنین شاهدیم دولت لایحه چند دوازدهم را نیز ارائه نمی‌کند. این نماینده مجلس تاکید کرد: بودجه سال ۹۵ باید براساس احکام برنامه ششم نوشته می‌شد و همچنین ایرادات جدی بر متن برنامه ششم وارد است. دو هفته دیگر سال ۹۵ آغاز می‌شود و ما نه برنامه و نه احکام داریم. پیشنهاد ما این است برنامه پنجم توسعه به دلیل مهم بودن احکامش یک سال دیگر تمدید و تا زمان تصویب برنامه ششم اجرایی شود. پورابراهیمی با بیان اینکه ما در جلسه‌ای با علی لاریجانی رئیس مجلس درباره ارائه لایحه چند دوازدهم از سوی دولت صحبت کردیم، توضیح داد: رئیس مجلس بیان کرد با رئیس‌جمهوری در این راستا صحبت‌هایی داشته و بنا شده تا لایحه چند دوازدهم از سوی دولت ارائه شود و در ذیل لایحه چند دوازدهم بندی اضافه شود که بر مبنای آن تا تصویب برنامه ششم، برنامه پنجم در کشور اجرایی شود.


اظهارات موافقان و مخالفان

در میان مخالفان بررسی دو فوریتی طرح تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه دولت بودجه و برنامه را در فصل انتخابات به مجلس ارائه کرد، گفت: باید هرچه سریع‌تر برنامه دولت را اجرایی و تصویب کنیم تا جلوی اجرای بودجه 95 را بگیریم که به باور بنده این لایحه غیرکارشناسی و فلج‌کننده تولید داخلی است. محمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به‌عنوان دومین و آخرین مخالف دو فوریت طرح گفت: بودجه و برنامه باید براساس سند چشم‌انداز 20 ساله تنظیم شود. از این رو دیگر این حرف معنایی ندارد که چون برنامه وجود ندارد نمی‌توان بودجه را تنظیم کرد. از این‌رو به باور بنده طرح دو فوریت برای اصلاح ماده 235 ضرورتی ندارد.

از سوی دیگر و در میان موافقان بررسی دوفوریتی طرح تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به شرایط فعلی و پایان احکام برنامه پنجم تا آخر امسال عملا دیگر نمی‌توانیم برای سال 95 لایحه بودجه تنظیم کنیم و کشور نیز نمی‌تواند سند دخل و خرج داشته باشد. از این رو راهی جز تمدید یکساله برنامه پنج ساله پنجم وجود ندارد که با این تمدید می‌توان براساس سیاست‌های کلان ابلاغی برنامه ششم را تدوین و تنظیم کرد.

در همین حال ایرج عبدی، نماینده خرم‌آباد نیز در موافقت با دوفوریت این طرح با بیان اینکه ما در حال حاضر چاره‌ای جز تصویب بودجه 95 براساس قانون برنامه پنجم نداریم، گفت: دو سوم مجلس نهم برای حضور در مجلس دهم رای لازم را کسب نکرده و در این شرایط دو سوم مجلس آینده از نمایندگان جدیدی تشکیل می‌شود که در ماه‌های اول وقت‌شان صرف مواردی همچون تشکیل کمیسیون‌ها و تصویب اعتبارنامه‌ها می‌شود. از این‌رو باید فرصتی فراهم شود تا نمایندگان مجلس دهم همگی در تصویب برنامه ششم نقش داشته باشد.


لایحه چند دوازدهم بودجه 95

از سوی دیگر، تاخیر ۴۲ روزه دولت در ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ که همزمان با برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس شد؛ موضوعی است که همچنان برخی مجلسی‌ها به عدم امکان تصویب آن تا پایان سال ۹۴ خبر می‌دهند. بر این اساس است که بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باور هستند که دولت باید لایحه دو دوازدهم بودجه ارائه کند. این در حالی است که دولتی‌ها کماکان بر این باورند که مجلس می‌تواند در دوهفته باقیمانده سال ۹۴ تا پایان فروردین ۹۵، لایحه بودجه را به تصویب برساند. بر این اساس است که دولتی‌ها تاکنون از ارائه لایحه دو دوازدهم بودجه خبر نداده‌اند. با این وجود، روز گذشته، اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تقدیم لایحه دو دوازدهم بودجه ۹۵ از سوی دولت به مجلس در روز سه‌شنبه این هفته خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تاکید کرد: دولت پذیرفته که لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۹۵ را به مجلس ارائه کند و این لایحه فردا از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود.

براساس آنچه دیروز محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس اعلام کرد: مقامات دولتی می‌گویند دولت تا ۲۵ فروردین در صورت نبود قانون بودجه هم مشکلی برای پرداخت‌ها ندارد. با این حال باهنر ابراز امیدواری کرد که تا پایان فروردین بودجه به تصویب برسد. محمدرضا باهنر این مطلب را در پاسخ به تذکر احمد توکلی نماینده تهران بیان کرد. نایب رئیس مجلس با بیان اینکه نظر ما این است که اگر قرار چند دوازدهم تصویب کنیم این چند دوازدهم باید به‌صورت لایحه ارائه شود، تاکید کرد: اگر احساس کردیم تصویب بودجه تا قبل از پایان فروردین انجام نمی‌شود دولت را وادار می‌کنیم لایحه دو دوازدهم دهد.