گروه بنگاه‌ها: به گفته پرویز خسروشاهی، قائم‌مقام بیمه مرکزی ایران یکی از مشکلات مهم صنعت بیمه و یکی از چند دلیل اصلی ضعف در خدمت‌رسانی مطلوب موسسات بیمه به بیمه‌گذاران، کسری ذخایر بیمه‌ای است. وی افزود: اگر امروز برخی از شرکت‌های بیمه کمبود نقدینگی دارند و تخفیف‌های عجیب و غریب می‌دهند و در پرداخت خسارت رضایت‌بخش عمل نمی‌کنند به‌دلیل انباشت کسری ذخایر به‌جا مانده از دوران وفور درآمدهای نفتی است.

خسروشاهی با تاکید براینکه کسری ذخایر بیمه‌ای بسیار با اهمیت‌تر از کمبود توانگری مالی است و فوریت بسیار بیشتری دارد، ادامه داد: کسری توانگری مالی مربوط به تعهدات غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده است اما کسری ذخایر بیمه‌ای مربوط به تعهدات مورد انتظار و پیش‌بینی‌شده و جاری است. وی تصریح کرد: یکی از پارامترهایی که مساله کسری ذخایر صنعت بیمه را در شرایط فعلی تشدید می‌کند کیفیت پایین دارایی‌ها است، به‌عبارت ساده‌تر کسری ذخایر، اشاره به این دارد که شرکت بیمه برای ایفای تعهدات جاری‌اش، اموال کافی ندارد. یا ممکن است همان مال موجود هم به‌دلیل کیفیت پایین، نقدشوندگی نداشته باشد که در این‌صورت مشکل کسری ذخایر تشدید می‌شود. او افزود: بیمه مرکزی در دو سال گذشته این مساله را با جدیت دنبال کرده است در نتیجه نسبت کسری ذخایر نگهداری به حق بیمه نگهداری صنعت بیمه از ارقام ۵/ ۳ تا ۴ درصد سال‌های قبل به رقم ۶/ ۰ درصد برای سال مالی ۹۳ کاهش پیدا کرد. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و همچنین با عنایت به اینکه سامانه سنهاب امکان راستی‌آزمایی ارقام اعلامی از سوی شرکت‌های بیمه به‌خصوص در ارتباط با ذخیره خسارت‌های پرداخت نشده را فراهم کرده بنابراین کنترل ذخایر بیمه‌ای شرکت‌ها در سال ۹۵ بدون اغماض و با دقت و عزم جدی‌تری از سوی بیمه مرکزی انجام خواهد ‌شد.

اقدام ضربتی یا اصلاحی تدریجی

نیما نورالهی، معاون توسعه بازار و شبکه فروش بیمه آسیا درباره عدم کفایت ذخایر شرکت‌های بیمه‌ای معتقد است: کسری و عدم کفایت ذخایر شرکت‌های بیمه، هم به‌عنوان بستر و اهرمی برای حصول کفایت مالی وهم عاملی در توازن گردش وجوه نقد و نقدینگی شرکتی‌های بیمه، اهمیت غیرقابل‌انکاری در استمرار خدمت رسانی و جلوگیری از فعالیت‌های ایذایی، مانند نرخ‌شکنی‌های غیر‌فنی و بدون پشتوانه مزیت رقابتی ویژه، دارد. وی افزود: یکی از دلایل اهمیت محاسبه و لحاظ ذخایر فنی جلوگیری از خروج نقدینگی شرکت‌های بیمه به عناوین مختلف و تاثیر شدید و سریع عدم کفایت ذخایر شرکت‌های بیمه در ایجاد چالش‌های مالی و حتی ورشکستگی شرکت‌های بیمه است. نورالهی با اشاره به گفته قائم‌مقام بیمه مرکزی درخصوص کنترل بدون اغماض بر ذخایر شرکت‌های بیمه توضیح داد: ممکن است منظور از برخورد بدون اغماض برخورد شدید و سریع باشد. وی افزود: همان‌طور که همه می‌دانیم کسری ذخایر شرکت‌های بیمه مساله‌ای است که در یک دوره زمانی چند ساله و به مرور ایجاد شده و از دوحال خارج نیست یا نیاز به یک جراحی بزرگ دارد که به دلایل بیماری‌های زمینه‌ای اقتصاد و صنعت در شرایط رکودی امروز و گذار به پسابرجام، امکان آن وجود ندارد یا اینکه به‌طور تدریجی و در یک دوره زمانی با یک سازوکار مدیریتی به اصلاح موضوع، پرداخته شود. وی گفت: من فکر می‌کنم صنعت بیمه در حال حاضر توان برخوردهای بدون اغماض را ندارد و ضرورت دارد تا یک استراتژی منعطف و در عین حال قابل حصول اتخاذ شود. نورالهی افزود: مطالعات انجام شده نشانگر این موضوع است که ایجاد اطمینان و اعتماد در صنعت بیمه برای بیمه‌گذاران در مقایسه با صنایع دیگر بسیار مشکل‌تر است به زبان ساده سال‌ها باید بگذرد تا میزانی از اعتماد از صنعت بیمه به‌طور عام و یک شرکت بیمه به‌طور خاص شکل بگیرد؛ با این حال به سرعت این اعتماد کسب شده از بین می‌رود. وی گفت: اصلاح سریع ذخایر شرکت‌های بیمه، به احتمال منجر به شناسایی زیان در صورت سود و زیان و کاهش حقوق صاحبان سهام دارد که برای شرکت‌های بورسی هم به لحاظ منطق سرمایه‌گذاری و هم به لحاظ روانی باعث کاهش شدید ارزش سهام و اعتماد سهامداران و تردید آنها به سودآور بودن صنعت بیمه دارد. نورالهی گفت: مخدوش شدن برند شرکت‌های بیمه و تاثیر آن بر عملکرد شبکه فروش به‌عنوان مجموعه‌ای حدود یکصد هزار نفری به‌طور مستقیم بر عملکرد فروش آنها تاثیر منفی خواهد داشت و در بلند مدت باعث تضعیف صنعت خواهد شد.