مصطفی کیایی
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین

گروه بنگاه‌ها: استراتژی اقتصاد مقاومتی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری و مورد حمایت دولت تدبیر و امید است می‌تواند به‌عنوان یک اولویت در صنعت بیمه محسوب شود. برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه در مرحله اول باید بیمه مرکزی به‌عنوان یک مرکز هدایت و نظارت حاکمیتی و در مرحله بعدی، شرکت‌های بیمه‌ای دولتی و خصوصی باید به استراتژی اقتصاد مقاومتی و اهداف آن اعتقاد راسخ داشته باشند.

اطلاع و تحلیل دقیق از وضع موجود و ترسیم وضعیت مطلوب در این رزم اقتصادی و تکنولوژیک بسیار موثر است. به‌نظر می‌رسد بیمه مرکزی نیز در حال تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه باشد و رشد پایدار در صنعت بیمه، یکی از مهم‌ترین اصول در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. ارکان مهمی چون «عدالت محوری»، «توجه به اقتصاد دانش بنیان» مردمی و «درون زا بودن» را باید در زمره اصول اقتصاد مقاومتی صنعت بیمه به شمار آورد. با توجه به نامگذاری سال 95، این ایام، روزهای مهمی برای اقتصاد کشور بوده و فعالیت‌های اقتصادی در بستر‌هایی چون بانک، بورس و بیمه باید با سرعت بیشتری به حرکت در آید تا مردم این رشد اقتصادی را لمس کرده و گفتمان‌سازی درخصوص اقتصاد مقاومتی در جامعه گسترش یابد.

9 سال قبل، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی در پی دستور رئیس‌جمهور وقت با تشکیل کمیته‌ها و برگزاری سمینارها اهدافی را تبیین کردند که به‌نظر می‌رسد حتی یک مورد آن هم به مرحله اجرا درنیامد. باید مراقب بود با آماده‌سازی، اگر تحریم دیگری به این کشور تحمیل شد از حداقل‌های فعالیت بیمه‌ای در امروز جلوتر باشیم تا اثرات منفی تحریم‌های بیمه‌ای به حداقل برسد. تولید و گسترش بیمه‌های متنوع و بومی از جمله بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند یکی از ابزارهای اقتصاد مقاومتی در بیمه‌های بازرگانی تلقی شود.

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه اراده قوی می‌خواهد

یکی دیگر از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه را می‌توان اصلاح الگوی بیمه‌گذاران بزرگ در چگونگی استفاده از بیمه‌گران داخلی در کنار سرعت بخشی به رسیدگی، پرداخت خسارت و صدور بیمه‌های شفاف با حداقل قیمت برای بیمه‌گذاران در نظر گرفت. حمایـت از صادرات خدمات بیمه‌ای به خارج از کشور می‌تواند گام مهم دیگری در تحقق اقتصاد مقاومتی صنعت بیمه تلقی شود. با توجه به تحریم‌های گذشته و حضور موفق صنعت بیمه بدون حضور شرکت‌های غربی در عرصه اقتصاد باید کوشید حداکثر نیاز صنعت بیمه از شرکت‌های بیمه داخلی تامین شود.

بیمه‌های تضمین و بیمه‌های تکافل که در جهان در حال گسترش است، در کشور راه‌اندازی و با ارتباط با شرکت‌های بیمه تکافل میزان وابستگی به شرکت‌های غربی تقلیل یابد. باید تعامل با شرکت‌های بیمه خارجی که در دوران تحریم با صنعت بیمه ایران در ارتباط بوده‌اند را ادامه دهیم و در صورت داشتن شرایط یکسان، نیازهای خود را در مرحله اول از آنان تامین کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های صنعت بیمه در اقتصاد مقاومتی می‌تواند ادغام شرکت‌های بیمه، تنظیم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، نظارت و کنترل سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه و کنترل فناوری‌های وارداتی صنعت بیمه باشد.

همچنین ساختار شرکت‌های بیمه بازرگانی در اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر است. براساس قانون تجارت، اصل سوددهی و پاداش حاصل از سود، معیار اصلی فعالیت در صنعت بیمه بوده، اما آیا این معیار می‌تواند در اقتصاد مقاومتی بیمه و نیز شرکت‌های بازرگانی ملاک عمل قرار گیرد. هم‌اکنون سهامداران عمده شرکت‌های بیمه‌ای بازرگانی، دولت، نهادها و شرکت‌های خصوصی- دولتی به شمار می‌روند که ظاهری خصوصی دارند، اما باید به یاد داشت که بدون نقش پررنگ بخش خصوصی، نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه دست پیدا کرد. کلام آخر، اگر سیاست اقتصاد مقاومتی در بخش‌های دیگر اقتصادی موفقیت‌آمیز نباشد صنعت بیمه نیز در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.