یک بانک دولتی در افغانستان بیشترین سود تاریخ خود را به ثبت رساند. به گزارش ایسنا، بانک پشتنی افغانستان اعلام کرد که طی ۹ ماه گذشته بیشترین سود را از زمان تاسیس خود تا حالا داشته است.

حیات‌ا... دیانی، رییس بانک پشتنی افغانستان گفت: سرمایه در گردش این بانک نیز در همین مدت رشد چشمگیری داشته است.

بانک پشتنی افغانستان از سابقه‌دارترین بانک‌های این کشور است که بیش از ۵۰سال از آغاز به کار آن می‌گذرد.

سال گذشته طرح‌هایی مبنی بر ادغام این بانک با بانک ملی افغانستان صورت گرفت، اما پارلمان افغانستان به بانک پشتنی فرصت داد تا در بازار رقابت بانکداری این کشور جایگاهی برای خود دست و پا کند.

رییس بانک پشتنی افغانستان اظهار کرد: حالا نه تنها این بانک از خطر ادغام با یک بانک دیگر نجات یافته بلکه توانسته است در ۹ ماه گذشته بیش از ۸میلیون دلار سود به دست آورده و سرمایه در گردش خود را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

با این حال، آذرخش حافظی، رییس اتاق‌های تجارت بین‌المللی افغانستان می‌گوید که بانک دولتی پشتنی با وجود موفقیت‌های زیاد هنوز به گام‌های بلندتری نیاز دارد تا خود را با بانک‌های خصوصی هم ردیف کند.

در سال‌های اخیر شماری از بانک‌های دولتی افغانستان همچون بانک رهنی تعمیراتی، بانک توسعه صادرات و بانک کشاورزی نتوانستند در بازار رقابت دوام بیاورند و اکنون نزدیک به ۱۶ بانک افغانی و خارجی با امکانات بهتر توانسته‌اند در این کشور فعالیت کنند که در این میان تنها دو بانک آن دولتی است.

ذخیره ارزی افغانستان دو میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار اعلام شد

همچنین رییس بانک مرکزی افغانستان در کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان اعلام کرد که ذخیره ارزی این کشور ۲میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار است.

به گزارش ایرنا، عبدالقدیر فطرت در این کمیسیون گفت: ذخیره ارزی افغانستان شامل یورو، دلار، طلا و... است.

وی در مورد نگرانی مردم از فعالیت بانک‌های خصوصی در افغانستان افزود: بانک‌های خصوصی به صورت عادی فعالیت دارند و در هیچ کشوری تضمینی وجود ندارد که آنها ورشکست نشوند.

رییس بانک مرکزی افغانستان افزود: در نظر است تا با کمک جامعه جهانی سیستم بانکداری اسلامی در کشور رایج شود.

۱۵ بانک خصوصی در افغانستان فعالیت دارند که یکی از این بانک‌ها ایرانی است.

وی افزود: از آنجایی که در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم، لزوم فعالیت بانک اسلامی احساس می‌شود، در حالی که نظام بانکداری کشور افغانستان غیراسلامی است.

فطرت تصریح کرد: تغییر شیوه نظام بانکی کشور با توجه به مشکلات زیاد در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی افزود: با کارشناسان مسایل اقتصادی و بانکداری مذاکراتی انجام شد و به نظر می‌رسد که تبدیل بانکداری فعلی به نظام اسلامی، زمان زیادی را می‌طلبد.

این مقام افغان تاکید کرد: در این رابطه با صندوق بین‌المللی پول که کارشناسان و افراد متخصص در زمینه اصول بانکداری اسلامی دارد، مذاکره می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این مورد در نشست بهاری صندوق بین‌المللی پول که قرار است در واشنگتن برگزار شود، با بانک مرکزی مالزی و نیز بانک‌های کشورهای اسلامی گفت و گو خواهیم کرد.

فطرت حجم پول در گردش در بانک‌های خصوصی افغانستان را ۵/۱میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی، معضلاتی در این رابطه وجود دارد.

علت حضور فطرت در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ وی به نمایندگان در خصوص نگرانی مردم از فعالیت بانک‌های خصوصی اعلام شده است.

در سه دهه جنگ داخلی افغانستان بیشتر زیرساخت‌های بانکی کشور از بین رفت و شماری از مردم تمایلی به سپردن پول نزد بانک‌ها ندارند.

آنان پول را به جای بانک در منزل نگهداری می‌کنند، هر چند این کار خطر آفرین است.

برخی بانک‌های خصوصی برای جذب نقدینگی، ۶ تا ۷درصد به دارندگان سپرده سود می‌دهند.