گروه‌بازار پول- اصلاح نظام مالی بودجه ۸۷ شهرداری تهران را به ۶هزار و ۳۵۰میلیارد تومان رساند. دکتر پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران ضمن بیان مطلب فوق از تصویب ۳هزار و ۶۵۰میلیارد تومان بودجه نقدی شهرداری تهران در شورای شهر خبر داد.

پورزرندی با یادآوری تغییر نظام مالی نقدی به تعهدی در شهرداری تهران که از ۲سال پیش آغاز شد، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، اصلاح نظام مالی پیشین (نقدی به تعهدی) موجب ایجاد ۲هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بودجه غیرنقدی خواهد شد.

معاون مالی اداری شهرداری تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته بودجه شهرداری نقدی و محاسبات مالی نیز به صورت نقدی صورت می‌گرفت، اما با تغییر نظام مالی نقدی به تعهدی صورت‌های مالی شهرداری تهران شفاف‌تر شد و به دنبال آن بودجه نیز به سیستم تعهدی تصویب شد.

به گفته پورزرندی پیش از این در بودجه‌ها و صورت‌های مالی شهرداری تهران اقلام غیرنقدی که جنبه تعهد و تهاتر داشت منظور نمی‌شد و بودجه سال ۸۷ از این نظر دارای تفاوت فاحشی است.

او همچنین به قرارداد سازمان نوسازی شهرداری تهران درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده متذکر شد. شهرداری منطقه مجوز ساخت‌و‌ساز این بافت‌ها را با تهاتر ۵۰۰میلیارد تومان اعطا می‌کند و این مبلغ به حساب بدهکاری سازمان نوسازی منظور می‌شود که به این ترتیب بودجه نقدی و غیرنقدی سال ۸۷ شهرداری تهران (با احتساب ۳هزار و ۶۵۰میلیارد تومان نقدی + ۲هزار و ۲۰۰میلیارد تومان غیرنقدی و ۵۰۰میلیارد تومان تهاتر غیرنقدی سازمان نوسازی) به ۶هزار و ۳۵۰میلیارد تومان می‌رسد.

او افزود: شورای شهر تبصره‌های بودجه سال ۸۷ شهرداری تهران را مورد نقدوبررسی قرار داد.

معاون مالی اداری شهرداری تهران درخصوص درآمدهای سال جاری شهرداری تهران گفت: کل عوارض ساخت‌و‌ساز در این مدت معادل یک‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بود که در کنار تجمیع عوارض معادل ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعلام می‌شود.

پورزرندی تاکید کرد: با تغییر نظام مالی نقدی به تعهدی معاونت مالی - اداری آمادگی ارائه آمار عملکرد شهرداری تهران را به صورت هفتگی نیز دارد که به خواسته شهردار تهران به منظور اطلاع‌رسانی به شهروندان تهران به صورت ماهانه اعلام خواهد شد.

معاون مالی - اداری شهرداری تهران درباره انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران گفت: بنا به تصویب مجلس شهرداری تهران می‌توانست در سال گذشته ۵۰۰میلیارد تومان و در سال جاری یک هزار میلیارد‌تومان اوراق مشارکت منتشر کند که متاسفانه به خاطر طولانی بودن روند اداری آن بسیار سخت است.

پورزرندی ادامه داد: شورای شهر انتشار اوراق مشارکت را با توجه به تایید پروژه‌ها (قبلا وام نگرفته باشند) تصویب می‌کند و آن را برای تایید سازمان شهرداری‌ها می‌فرستد از آنجا باید به وزارت کشور رفته و بعد از آن تایید بانک مرکزی و شورای اقتصاد را بگیرد. بنابراین زمانی این تایید می‌شود که سال بودجه خاتمه و همه چیز تمام می‌شود. او درخصوص ارائه راهکار شهرداری تهران برای تسهیل در انتشار اوراق مشارکت گفت: تنها خواستار کوتاه شدن فرآیند تصویب هستیم تا در طول زمان کمتری مجوز انتشار اوراق مشارکت داده شود.