فاطمه بهادری- مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری سینا از واگذاری ۲۵درصد سهام این موسسه تا پایان تیر ماه سال آینده خبر داد.

دکتر عبدالناصر همتی، در مراسم افتتاح دویست‌وچهل‌وششمین شعبه موسسه مالی و اعتباری سینا در خیابان پاسداران با بیان اینکه همه ۱۱شرط بانک مرکزی از سوی این موسسه احراز شده است، افزود: با توجه به اینکه بورس نقدینگی لازم برای جذب سهام موسسه را ندارد با بانک مرکزی توافق کردیم که مابقی سهام را تا پایان تیر ماه عرضه کنیم و منتظر دریافت مجوز از بانک مرکزی هستیم. عکس: حمید جانی‌پور

وی تصریح کرد: ۱۵۵ریال EPS (پیش‌بینی سود هر سهم) موسسه مالی و اعتباری سینا برای سال‌جاری محقق شده است و سال مالی موسسه، ۲۹اسفند ماه به اتمام می‌رسد. به گفته همتی منابع موسسه مالی و اعتباری سینا با ۲۰درصد رشد از ۱۸هزار میلیارد ریال به ۲۴هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری سینا تسهیلات پرداختی موسسه را رقمی بالغ بر ۲۰هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه موسسه حدود ۲۶۰شعبه داشت که حدود ۲۰شعبه در طرح بهینه‌سازی شعب ادغام شد، گفت: با افتتاح سه شعبه دیگر تا پایان سال، شعب موسسه به ۲۴۶شعبه افزایش می‌یابد.

همتی اظهار داشت: موسسه سینا با حدود ۲۰سال قدمت، نیروهای جوانی را برای نیاز خود تربیت کرده است و در ۲۴۳شعبه موسسه، ۲۲۰رییس شعبه از نیروهای جوان هستند و در کل موسسه زیر ۱۰۰نفر بازنشسته داریم و از ۹۰درصد نیروهای جوان بهره‌مند شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در‌حال‌حاضر ۱۲۵شعبه موسسه دارای دستگاه خودپرداز (ATM) است، افزود: تا پایان سال آینده تعداد شعب مجهز به دستگاه‌های خودپرداز به ۲۰۰ شعبه خواهد رسید.

تعداد دستگاه‌های پایانه فروش فروشگاهی موسسه (POS) نیز ۲۰هزار دستگاه است.

همتی در خصوص وضعیت نرخ سود بانکی در سال آینده تصریح کرد: با نظر آقای مظاهری، رییس کل بانک مرکزی برای درنظر گرفتن هرگونه تغییر در این نرخ با توجه به نرخ تورم موافقم. باید برای تغییر در نرخ سود، پرداخت سود به سپرده‌گذاران نیز مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ سود در بازار آزاد بین ۲۷-۲۲درصد است، اما بازار پولی کشور سعی کرده کمترین نرخ سود را بپردازد.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری سینا ترکیب تسهیلات موسسه را تسهیلات مبادله‌ای به میزان ۹۰درصد از نظر مبلغ اعلام کرد و گفت: در گذشته میزان تسهیلات مبادله‌ای پرداختی موسسه زیاد بوده است.

وی با بیان اینکه نباید موسسات و بانک‌ها، نرخ‌های سود سپرده‌هایشان را در دوماه آخر سال و به علت کمبود منابع، افزایش دهند، افزود: بانک‌ها و موسسات برای جلوگیری از اضافه برداشت‌شان از بانک مرکزی و جبران کمبود نقدینگی، نرخ‌های سود سپرده‌ها را بی‌منطق بالا می‌برند.

به گفته وی، موسسه مالی و اعتباری سینا برای حل مشکل کمبود نقدینگی بانک‌ها، به بانک‌های دولتی و خصوصی وام پرداخت کرده است.

همتی تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری سینا برای دریافت مجوز از بانک مرکزی، سرمایه خود را تا ۱۵۰میلیارد تومان افزایش داده است.

وی تاکید کرد: به محض صدور مجوز قطعی موسسه، موسسه سینا به طراحی و طی کردن فرآیند تبدیل شدن به بانک اقدام خواهد کرد.

وی در ادامه درباره به کارگیری سیستم یکپارچه الکترونیکی (Core Banking) در شعب این موسسه گفت: تاکنون این سیستم در چهار شعبه این موسسه در تهران عملیاتی شده و این روش به تدریج ادامه می‌یابد تا سایر شعب را زیر پوشش قرار دهد.

وی افزود: مطمئنم در سال آینده، موسسه رشد معقول و منطقی‌ای خواهد داشت.