اکبر ترکان، معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: وزارت نفت اجازه تاسیس بانک توسعه صنعت نفت را ندارد و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید طرح تاسیس آن را به عنوان یک بانک توسعه‌ای به مجلس ببرد. روز یکشنبه گذشته اخباری به نقل از ترکان منتشر شد، مبنی بر اینکه بانک مرکزی با پیشنهاد تاسیس بانک توسعه صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۵میلیارد دلار موافقت کرده و پذیرفته که فاینانسور (تامین‌کننده مالی) این طرح باشد. پیش از این نیز پیشنهاد تشکیل بانک توسعه صنعت نفت با سرمایه اولیه قابل برداشت از حساب ذخیره ارزی مطرح شده بود؛ اما روز گذشته اکبر ترکان اعلام کرد: بانک‌های تجاری، بانک‌هایی هستند که پس‌انداز مردم را جمع‌آوری کرده و از طریق آن تسهیلات ارائه می‌دهند و بیشتر این تسهیلات به فعالیت‌های اقتصادی مربوط است که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارند، اما بانک توسعه‌ای، ماهیت متفاوتی با بانک تجاری دارد؛ زیرا اولا از پس‌اندازهای مردم تشکیل نشده و تامین منابع آن توسط دولت انجام می‌شود و الزاما به دنبال حداکثر سود نیستند. چندی پیش، مجیدرضا داوری، مدیرعامل بانک تجارت نیز پیشنهاد کرد با توجه به ظرفیت‌ها و تجربیات بانک تجارت در تامین مالی صنایع نفت، به جای تاسیس بانک توسعه نفت، بانک تجارت پس از واگذاری به بانک تخصصی نفت تبدیل شود.

معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت همچنین در خصوص استرداد اساسنامه وزارت نفت از دولت گفت: این موضوع هم‌اکنون در دستور کار است.

اکبرترکان، در گفت‌وگو با «ایسنا»، ضمن بیان این مطلب افزود:‌ استرداد این اساسنامه در دستور کار است؛ زیرا دولت یک بار آن را تصویب کرده است و بنابراین استرداد آن هم باید با تصویب دولت باشد؛ البته نامه‌ استرداد اساسنامه را نیز وزیر نفت ارائه کرده است.

پیش‌تر غلامحسین نوذری، وزیر نفت نیز با بیان این‌که نامه بازپس‌گیری اساسنامه وزارت نفت برای ایجاد تغییراتی مبنی‌بر استقلال بیشتر شرکت‌ها و یکپارچگی شرکت ملی گاز ارسال شده است، گفته بود که این نامه خطاب به رییس‌جمهوری نوشته شده است.

وی که در یکی از اولین مصاحبه‌های آغاز دوره وزارت خود، نارضایتی‌اش را از اساسنامه جدید وزارت نفت ابراز کرده بود، افزود: لازم است چهار شرکت اصلی نفت، گاز، پتروشیمی‌ و پالایش و پخش زیر نظر وزارت نفت و به موازات یکدیگر فعالیت کنند.