معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک توسعه صنعت نفت گفت: رقم پیشنهادی ما در خصوص سرمایه اولیه این بانک، ۱۵میلیارد دلار است که با موافقت بانک مرکزی همراه بوده است. اکبر ترکان در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل بانک توسعه صنعت نفت اظهار داشت: تشکیل این بانک با همکاری و مساعدت بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی افزود: بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده که در راستای رویارویی با محدودیت‌هایی که بانک‌های خارجی برای تامین مالی پروژه‌های نفتی کشور ایجاد می‌کنند، منابع لازم برای تامین مالی این پروژه‌ها را فراهم نماید.

به گفته وی، این مورد جدای از اختصاص ۳درصد درآمدهای نفتی برای توسعه پارس جنوبی است. ترکان گفت: بانک مرکزی برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت اعلام آمادگی کرده ولی مشروط به اینکه رفتار با این منابع مالی نباید مثل بودجه باشد که وجوه اختصاص یافته همانند بودجه مصرف شود.

وی یادآور شد: بر این اساس، پروژه‌ها و افراد همانند مراجعه به یک بانک خارجی به این منابع بانک مرکزی مراجعه کرده، توجهات فنی و اقتصادی لازم را ارائه کرده، تعهدات بازپرداخت را نیز مشخص می‌کنند و سپس وام می‌گیرند. این وام را نیز باید همانند تعامل با یک بانک خارجی بازپرداخت نمایند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر در خصوص سرمایه اولیه این بانک گفت: رقم پیشنهادی ما ۱۵میلیارد دلار بوده که با موافقت بانک مرکزی همراه بوده است. این رقم از محل دارایی‌های ارزی بانک مرکزی به‌صورت فاینانس تامین خواهد شد.

به گفته وی گفت‌وگوهای اولیه و مقدماتی در این خصوص انجام شده و موافقت‌های اولیه کسب شده است.