سازمان بازرسی کل کشور مشکلات ساختاری شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا را موانعی بر سر راه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت بیمه دانست. به گزارش ایرنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، بازرسان این دستگاه نظارتی قوه قضائیه پس از بررسی مشکلات اجرای‌اصل ۴۴قانون اساسی در صنعت بیمه، این نتیجه‌گیری را ارائه و منتشر کردند.

گزارش بازرسان این دستگاه دیدبان قضایی کشور، حاکی از آن است که وجود مشکلات فراوان در ساختار این شرکت‌ها و وضعیت نابسامان حساب‌ها و صورت‌های مالی آنان از جمله عدم شفافیت دارایی‌ها، خسارت‌های معوق، انباشت مطالبات وصول نشده، تعهدات و... واگذاری این شرکت‌های بیمه‌ای را در قالب اجرای اصل ۴۴دشوار کرده است.

بازرسان سازمان بازرسی‌ کل‌ کشور همچنین ادامه وضعیت فعلی واگذاری شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا را موجب طولانی شدن فرآیند واگذاری و بروز تبعات و آسیب‌های بعدی اعلام کردند.

این دستگاه نظارتی کشور برای از میان برداشتن مشکلات پیرامونی صنعت بیمه کشور در اجرای‌ اصل ۴۴قانون اساسی پیشنهاد کرده است، معاونت امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی، ضمن تسریع در واگذاری پنج درصد سهام شرکت‌های مذکور، برنامه مدونی با زمان‌بندی مشخص در زمینه نحوه واگذاری کامل این شرکت‌ها تدوین و با جدیت نسبت به اجرای آن اقدام کند.

سازمان بازرسی با استناد به اینکه با توجه به اهمیت شناسایی نقاط آسیب و چالش‌های فراروی واگذاری شرکت‌های بیمه و لزوم بسترسازی مناسب جهت مقابله با چالش‌ها و نیز با توجه به اینکه اقدامات کار گروه مربوط در این زمینه ناکافی و ناقص بوده، پیشنهاد کرده است: کمیته خصوصی‌سازی صنعت بیمه در اسرع وقت نسبت به تشکیل کار گروهی با حضور کارشناسان و متخصصین خبره، جهت بررسی همه جانبه آسیب‌های موردنظر و ارائه راهکارهای مقابله، اقدام کنند.

این دستگاه دیدبان قضایی کشور با توجه به غیر شفاف‌بودن صورت‌های مالی اکثر شرکت‌های بیمه که به دلایل مختلف ایجاد شده، پیشنهاد کرده است، کمیته خصوصی‌سازی صنعت بیمه با همکاری بیمه مرکزی ایران، اقدامات لازم جهت تدوین و اجرای برنامه اصلاح حساب را به‌نحوی که‌پس از واگذاری شرکت‌های بیمه اشکالات موجود به سهامداران جدید منتقل نشود، انجام دهد.

اطلاعات بانک ملت و شرکت حفاری شمال برای ورود به بورس ناقص است

رییس سازمان حسابرسی گفت: ارائه گزارش حسابرسی بانک ملت و شرکت حفاری شمال منوط به تکمیل اطلاعات است.

«کاظم نجفی علمی» در گفت‌وگو با برنا با بیان مطلب فوق تاکید کرد: در صورتی که در حسابرسی این شرکت‌ها به نتیجه قطعی برسیم، گزارش نهایی را به سازمان بورس اعلام خواهیم کرد.

رییس سازمان حسابرسی با بیان این که هر لحظه احتمال ارسال مدارک مورد نیاز برای پایان حسابرسی بانک ملت، شرکت حفاری شمال، مخابرات و کشتیرانی وجود دارد گفت: تا زمانی که خیالمان از بابت اعداد وارقام، شفاف بودن حساب‌ها و صورت‌های مالی راحت نشود، هیچ گزارشی را تایید نخواهیم کرد.

به گفته نجفی علمی وظیفه سازمان حسابرسی تائید اعداد و ارقام صورت‌های مالی و اطمینان از رفع نقص شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند، است.

وی زمان نهایی ارائه گزارش حسابرسی بانک ملت وشرکت حفاری شمال را منوط به تکمیل اطلاعاتی دانست که باید در اختیار سازمان حسابرسی قرار گیرد.