اقتصاددانان و نمایندگان مجلس اردن خواستار تغییر سیاست دولت این کشور در خصوص ارتباط دینار اردن با دلار آمریکایی هستند.

برخی از نمایندگان مجلس اردن و اقتصاددانان این کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» در امان، از دولت اردن خواستند تا سیاست فعلی خود را در خصوص ارتباط دینار اردن با دلار آمریکا تغییر دهد. آنان همچنین خواستار اجرای طرح ارتباط دینار با ارزهای دیگر نظیر یورو شدند. این افراد این کار را موجب منافع اقتصادی برای اردن و همچنین کاهش خسارت‌های اقتصادی اعلام کردند.

اقتصاددانان اردنی مخالف ارتباط دینار با دلار می‌گویند: از آنجایی که دلار در برابر ارزهای دیگر به ویژه یورو دایم افت می‌کند و قیمت دلار در برابر این ارزها کاهش می‌یابد، ما از دولت اردن خواسته‌ایم تا سیاست ارزی خود را تغییر دهد.

آنان گفتند که ادامه ارتباط مالی دینار اردن با دلار از لحاظ «هزینه واردات و بدهی‌ها» به صورت منفی بر اقتصاد اردن تاثیر می‌گذارد.

«احمد النمری» یک تحلیل گر اقتصادی اردن گفت: منافع اقتصادی اردن در ارتباط دینار اردن با ارزهای دیگر نهفته است.

وی ادامه داد: معقول نیست که اقتصاد اردن به ادامه احتمال‌های مرتبط به افزایش یا کاهش دلار باقی بماند.

«النمری» خواستار اعمال یک روش و برنامه هماهنگ، منسجم و ثابت اقتصادی برای دوربودن از خطرهای ناشی از نوسان ارز در اردن شد.

وی با بیان اینکه بهترین گزینه موجود و مناسب برای اقتصاد اردن ارتباط دینار با ارزهای دیگر است، افزود: سیاست اقتصادی دولت اردن در ارتباط دادن دینار با دلار موجب کاهش درآمدهای تجار و بازرگانان می‌شود؛ زیرا که اکثریت واردات اردن از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد.

«النمری» با اشاره به «آثار منفی سیاست اقتصادی و مالی دولتی در اردن و ادامه ارتباط دینار با دلار» گفت: این امر به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود و در نتیجه آثار منفی اقتصادی و اجتماعی از جمله فقر و بیکاری برجای می‌گذارد.

«منیر حمارنه» استاد سابق اقتصاد دانشگاه اردن نیز در این‌باره گفت: منافع اقتصادی اردن در تغییر سیاست مالی؛ یعنی تغییر دادن ارتباط دینار با ارزهای دیگر که دلار از جمله آنها باشد، نهفته است.

وی گفت: دعوتش از دولت برای این کار بنا به دلایل اقتصادی که بارزترین آن افت قیمت دلار است، نشات می‌گیرد.

این اقتصاد دان اردنی افزود: همچنین این امر باعث می‌شود که بدهی اردن افزایش یابد؛ زیرا بدهی اردن به دلار ارزیابی شده است. این در حالی است که ۷۵ درصد از واردات اردن به قیمت دلاری نیست و واردات اردن بیشتر از صادرات است.

«حمارنه» گفت: رکود اقتصادی آمریکا بر اقتصاد کشورهایی که ارز خود را به دلار ارتباط داده‌اند، از جمله کشور اردن به صورت منفی اثر می‌گذارد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان این دگرگونی‌ها را متوجه شده و اقدام به‌تغییر سیاست مالی خود کرده و ارز خود را به‌ارزهای دیگر ارتباط داده‌اند.

این اقتصاددان اردنی اعتقاد دارد که این امر مورد تایید آمریکا نیست، زیرا که باعث می‌شود از ذخایرش کاسته شود. بنابراین آمریکا ناچار می‌شود که علیه این کشورها فشار سیاسی و اقتصادی اعمال کند تا نسبت به ارتباط ارز خود به دلار ادامه دهد.

تعدادی از سیاستمداران ورییسان سندیکاهای اصناف اردن از جمله «صالح العرموطی» رییس سندیکای وکلا اعتقاد دارند که منافع اقتصادی و سیاسی ملی اقتضا می‌کند که کشور اردن بر دلار تکیه نکند.

وی گفت: ارتباط دینار به ارزهای دیگر یک پاسخ طبیعی و یک بخشی از پاسخ سیاسی و اقتصادی است که اردن و بقیه کشورهای عربی و اسلامی باید نسبت به آمریکا و اقتصادش انجام دهند.

نمایندگان مجلس اردن نیز اعتقاد دارند که سیاست ارتباط دینار با دلار موجب شده تا در دو سال گذشته خسارت‌های بزرگی به اقتصاد اردن وارد شود و این در نتیجه جهش‌های پی در پی نرخ ارز واحد اروپا (یورو) در برابر دلار به وجود آمده است.

«حمزه منصور» رییس فراکسیون حزب جبهه عمل اسلامی در مجلس اردن گفت: ما در راستای منافع ملی و بهبود اقتصاد اردن از دولت می‌خواهیم دینار اردنی را به ارزهای دیگر ارتباط دهد.

تعداد دیگری از نمایندگان مجلس اردن در مدت اخیر و در جریان رسیدگی به بیانیه کابینه «نادر الذهبی» که بر اساس آن رای اعتماد از مجلس گرفته بود، این مساله را نیز مطرح کردند و خواستار لزوم ارتباط دینار به ارزهای دیگر به جای دلار شدند؛ به ویژه اینکه در مدت اخیر نرخ دلار در برابر ارزهای دیگر به خصوص یورو سقوط کرده است.

این درحالی است که دولت اردن از زبان «امیه طوقان» رییس بانک مرکزی این کشور تاکید کرد که در نظر ندارد نرخ ارز خود «دینار» را افزایش دهد یا اینکه از سیاست ارتباط دینار با دلار آمریکایی دست بکشد.

وی افزود: من معتقدم که همه صحبت‌ها درباره ارتباط دینار با دلار یا عدم ارتباط بسیار اغراق آمیز و نشانگر عدم اطلاع کافی نسبت به این مساله است.

«طوقان» گفت: اردن در نظر ندارد ساختار ذخایر نقدینگی خود را که به تعهدات خارجی ارتباط دارد، تغییر دهد.