درصد کمی از تسهیلات‌گیرندگان و سپرده‌گذاران از ارقام پیش‌بینی شده برای سود و وام استفاده می‌کنند و اکثر آنها تابع فرمول‌های تعریف شده از سوی بانک‌ها هستند. هادی حق‌شناس، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، با بیان این مطلب به ایسنا‌، گفت: این که بانک‌ها برای اعطای تسهیلات نرخ سود ۱۲درصد را می‌گیرند ولی برای سپرده‌های کوتاه مدت سود ۱۶درصد پرداخت می‌کنند یک تناقض آشکار است و ممکن نیست که بانک‌ها چنین کاری بکنند.

وی ادامه داد: راهکاری که بانک‌ها باید به آن عمل می‌کردند، طرح منطقی کردن سود تسهیلات بود که پس از آن به پرداخت تسهیلات به صورت پلکانی و در طول زمان اقدام کردند و در حقیقت هم در سپرده‌گذاری و هم در بازپرداخت تسهیلات، روش پلکانی را در پیش گرفتند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس ‌ادامه داد: بانک‌ها در همین راستا فرمول‌هایی را برای خود تعریف کردند که براساس آن بانک بابت سودی که به سپرده‌گذاران می‌پردازد، متضرر نخواهد شد، در حقیقت شاید درصد کمی از سپرده‌گذاران یا گیرندگان تسهیلات از این درصد سود استفاده کنند و بخش عمده‌ای از گیرندگان وام و سپرده‌گذاران بر طبق فرمول‌های بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند یا سود تسهیلات می‌دهند. حق‌شناس با تاکید بر این که بانک‌ها به طور حتم از محل سپرده‌های خود به مردم وام می‌دهند، گفت: معمولا بین پرداخت تسهیلات و حجم سپرده‌ها تناسبی وجود دارد که هیچ یک از بانک‌ها این مساله را رعایت نمی‌کنند و شاید ۱۵ برابر سپرده‌ها هم تسهیلات بدهند.