لیلا اکبرپور

شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایندگی بیمه در نشستی با مدیرعامل بیمه ایران، جایگاه شبکه فروش در صنعت بیمه را مورد نقد و بررسی قرار دادند. جواد سهامیان، مدیرعامل بیمه ایران در خصوص نقش شبکه فروش در صنعت بیمه به دنیای‌اقتصاد گفت: چنانچه بخواهیم دستور رییس‌جمهوری مبنی بر افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را تحقق بخشیم باید از توان شبکه فروش استفاده کنیم.

او با بیان اینکه ارائه سرویس مطلوب و سریع به مشتری و پیاده‌سازی مشتری‌مداری بدون حضور شبکه فروش توانمند امکان‌پذیر نیست، افزود: شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی برای توسعه فعالیت‌های بیمه‌ای خود توان محدودی دارند و باید از توانایی‌های شبکه فروش استفاده کنند.

به گفته سهامیان، حضور بیش از ۴هزار نماینده حقوقی و حقیقی در بیمه ایران نشانه توجه به جایگاه ایشان در جهت توسعه بیمه در کشور است.

مدیرعامل بیمه ایران خاطرنشان کرد: براساس آمار عملکرد شرکت‌های بیمه بیش از ۷۰درصد پرتفوی صنعت بیمه کشورمان توسط شبکه فروش تولید می‌شود و مدیران عامل، ستادی و مجتمعی‌ توجه داشته باشند که حداقل ۷۰درصد از وقت خود را باید به این قضیه معطوف کنند.

سهامیان یادآور شد: روزی در مصاحبه با همین روزنامه دنیای‌اقتصاد گفتم زیرپای شبکه فروش، فرش قرمز پهن می‌کنم و امروز تاکید می‌کنم ارائه تسهیلات و تفویض اختیار به شبکه فروش همان فرش قرمزی است که باید زیر پای نماینده پهن کرد.

او خاطرنشان کرد: نمایندگان باید اختیارات لازم را در صدور، ارزیابی و پرداخت خسارت داشته باشند و وظیفه مدیران عامل شرکت‌های بیمه مادر تعیین خط‌مشی درست، تنظیم روابط عقلایی و مثبت و نظارت صحیح است.

سهامیان تصریح کرد: نظارت کافی از سوی شرکت بیمه مادر و تفویض اختیار به نمایندگان دارای نتایج ارزشمندی خواهد بود و سرنوشت مورد انتظار رییس‌جمهوری را رقم خواهد زد.

مدیرعامل بیمه ایران در خصوص نقش شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایندگی بیمه در بازار یادآور شد: شورای یاد شده توانسته در جهت هماهنگی نمایندگان حقوقی برای تحقق اهداف شبکه فروش و صنعت بیمه نقش ارزشمندی را ایفا کند.

سهامیان در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی بر تصویب آیین‌نامه‌های ۶/۲۸ و ۷/۲۹ و شکاف میان شورای‌عالی بیمه با شبکه فروش اظهار داشت: در شورایی که برای تولیدکنندگان ۷۰درصد پرتفوی صنعت بیمه تصمیم‌گیری می‌کند باید یک نماینده از این گروه حاضر باشد و بتواند اظهار نظر کرده و حق رای داشته باشد.

مدیرعامل بیمه ایران با بیان این که وضع یکسری قوانین در صنعت بیمه منطقی نیست، ادامه داد: عطف به ماسبق برخی از مصوبه‌ها صحیح نیست؛ چرا که روزی با تعیین استانداردهایی مجوز فعالیت به نمایندگانی داده شد و آنها با قبول یکسری از مسوولیت‌ها و هزینه براساس همان مجوز فعالیت کردند.

بنابراین اعمال استاندارد جدید برای‌ آنان که از سال‌های پیش فعالیت داشتند، منطقی نیست. او بر وجود رتبه‌بندی میان نمایندگان تاکید کرد و ادامه داد: مدنظر قرار گرفتن تفاوت عملکرد نماینده و رتبه آنان کارایی شبکه فروش را افزایش می‌دهد.

سهامیان یک بار دیگر بر حضور نماینده‌ای از شبکه فروش در شورای‌عالی بیمه تاکید کرد و گفت: جای عضوی منتخب از شبکه فروش در شورای‌عالی بیمه خالی است و نگاه آمرانه مدیران به کسانی که بیش از ۷۰درصد حق بیمه شرکت‌های بیمه بازرگانی را تولید می‌کنند، بی‌انصافی است.

مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به سوال دیگر دنیای اقتصاد مبنی بر «تخصیص سهام ترجیحی به نمایندگان شرکت‌های بیمه مشمول واگذاری گفت: نمایندگان کسانی هستند که حق بیمه تولید کرده‌اند و در پرتفوی یک شرکت بیمه سهم دارند در نتیجه اعطای سهام ترجیحی به آنان صحیح است.

سهامیان ادامه داد: همان طور که براساس ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری ۵درصد از سهام به کارکنان شرکت‌ها تعلق می‌یابد، می‌توان در خصوص شرایط خاص شرکت‌های بیمه که پرتفوی خود را مدیون تلاش شبکه فروش هستند نیز سهام ترجیحی برای نمایندگان در نظر گرفت. مدیرعامل بیمه ایران در پایان یادآور شد: چنانچه بخواهیم صنعت بیمه رشد کند باید در عمل به شبکه فروش بها دهیم و آنان را از خود بدانیم تا با ایجاد تعاملی عقلایی و مثبت توفیق خدمت به مردم را داشته باشیم.