خشایار امینی

بار دیگر بن برنانکی، رییس بانک مرکزی ایالات متحده نسبت به اقتصاد این کشور ابراز یاس کرد. وی که پنج‌شنبه در کنگره آمریکا شهادت می‌داد چشم‌انداز روشنی نسبت به وضعیت اقتصاد آمریکا ارائه نکرد و احتمال کاهش رشد اقتصادی را مطرح کرد.

در سخنرانی‌های پیشین نیز که عموما پیش از کاهش ناگهانی ۷۵/۰ واحدی نرخ بهره صورت گرفته بود وی اوضاع بازار مسکن و وضعیت نقدینگی را وخیم دانسته بود، اما این بار نسبت به بازار کار و خرج‌کرد مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز نگرانی‌هایی عنوان شد.

وی صراحتا اشاره کرد که احتمالاتی برای کاهش رشد اقتصادی وجود دارد و در این صورت فدرال رزرو پاسخ مناسبی به آنها خواهد داد.

تحلیل‌گران فدرال رزرو (Fed Watcher) به نیکی می‌دانند این «پاسخ مناسب» چیست. کاهش نرخ بهره تنها ابزار و پاسخی است که در مواجهه با رکود اقتصادی می‌توان از آن بهره برد و به اهمیت دلیل احتمال نیم واحد کاهش دیگر در نشست بعدی فدرال رزرو افزایش یافت و این مساله موجب کاهش ارزش دلار پس از این سخنان شد.

از طرفی کاهش‌های نرخ بهره برای اینکه خود را در شاخص‌های اقتصادی نشان‌ دهند، نیاز به زمان دارد و انتظار گزافی است که یک یا دو هفته پس از این اقدامات شاهد رشد نماگرهای اقتصادی باشیم بنابراین بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در ماه‌های آتی نباید این کاهش‌ها ادامه پیدا کند و پی در پی بودن آنها موجب افزایش شدید تورم می‌شود که خود معضل دیگری است.

در یک ماه اخیر نرخ بهره ایالات متحده ۲۵/۱ واحد کاهش یافت و به ۰۰/۳ درصد رسید، اگر در نشست بعدی نیم واحد دیگر این عدد کاهش پیدا کند عدد نهایی ۵/۲ خواهد بود و برای پایین‌تر بردن آن نیاز به زمان است.

هر چند اکثر تحلیل‌گران اعتقاد دارند که تا پایان سال این عدد به ۰۰/۲ خواهد رسید، اما بر سر نحوه قدم برداشتن فدرال رزرو اختلاف عقیده‌‌هایی وجود دارد که آهنگ حرکت دلار در این روزها را چنین گمانه‌زنی‌هایی مشخص می‌کند که بسیار نیز مبهم است.

این ابهام باعث شده تا در یکی دو هفته اخیر بازار بسیار آرامی ‌داشته باشیم و بازیگران اصلی بازار ترجیح داده‌اند تا در جهت خاصی وارد بازار نشوند.

اکثر ارزها من جمله دلار، دلار کانادا، دلار استرالیا، ین، یورو و پوند در چند هفته گذشته رفتاری الاکلنگی داشته‌اند که مشخصا نشان دهنده ابهام موجود در بازار است.

www.fxacm.com