گروه بازار پول- آخرین آمار رسمی منتشر شده توسط بانک مرکزی از کند شدن رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر خبر می‌دهند.

اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با انتشار تازه‌ترین ارقام عمده پولی و اعتباری در سال‌جاری، نرخ رشد نقدینگی در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال ۸۵ را ۷/۳۵درصد اعلام کرد. این در حالی است که رشد نقدینگی در سال ۸۵ تا ۴۰درصد نیز افزایش یافت. آمارهای بانک مرکزی حاکی است رشد نقدینگی در آبان‌ماه سال ۸۵ نسبت به آبان‌ماه سال ۸۴ معادل ۳۶درصد بوده است.

کل حجم نقدینگی که شامل پول و شبه‌پول می‌شود در آبان‌ماه امسال به رقم یک میلیون و ۵۱۱هزار و ۸/۵۴۳میلیارد ریال رسیده است.حجم نقدینگی که به علت افزایش تقاضای کل تاثیر مستقیم در افزایش تورم دارد. از سال ۸۴ تاکنون با اعمال سیاست‌های انبساطی دولت نهم افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.کل حجم نقدینگی کشور در سال ۸۴ رقم ۸۱۹هزار و ۴/۲۲میلیارد ریال بود که با جهشی باورنکردنی در آبان‌ماه امسال به حدود دو برابر افزایش یافته است.در سال‌جاری با حضور دکتر مظاهری در سمت رییس کل بانک مرکزی، سیاست‌های انقباضی برای مهار رشد نقدینگی اتخاذ شده است.محدودیت شدید بانک‌های تجاری برای اضافه‌برداشت از حساب بانک مرکزی یکی از این سیاست‌ها است.اینک به نظر می‌رسد با اجرای سیاست‌های جدید، رشد نقدینگی تا حدودی مهار شده است.بنابر گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی طی یک‌سال منتهی به آبان‌ماه سال ۸۶ حدود ۴۰هزار میلیارد تومان افزایش داشته است در حالی که نقدینگی طی ۸ماه نخست امسال حدود ۲۳هزار میلیارد تومان بیشتر شده است و رشدی معادل ۷/۱۷درصد داشته است. ارقام پولی و اعتباری بانک مرکزی همچنین حاکی است رشد بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در ۱۲ماهه منتهی به آبان‌ماه امسال به ۲/۴درصد رسیده است و در همین مدت بدهی بخش دولتی به نظام بانکی ۴/۱۵درصد افزایش یافته است.رشد بدهی بخش دولتی و غیردولتی به بانک‌ها می‌تواند به رشد مجدد نقدینگی کشور بیانجامد. سیاستی که مغایر اقدامات اخیر بانک مرکزی برای مهار نقدینگی و به تبع‌ آن تورم است.

ذخایر ارزی کشور از مرز ۷۶میلیارد دلار گذشت

ذخایر ارزی کشور تا پایان آبان ماه سال جاری به بیش از ۱/۷۶میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش بانک مرکزی، ذخایر ارزی ایران در پایان آبان ماه سال جاری به بیش از ۶۸۵هزار میلیارد ریال معادل بیش از ۷۶میلیارد دلار افزایش یافته است که طی یک سال منتهی به این تاریخ ۴/۲۹درصد افزایش نشان می‌دهد. بنابراین گزارش، ذخایر ارزی کشور در پایان آبان ماه سال ۸۵ بیش از ۵۲۹هزار میلیارد ریال بوده است.

ذخایر ارزی ایران در پایان اسفندماه سال گذشته ۵۶۳هزار میلیارد ریال بود که طی هشت ماهه نخست امسال ۵/۲۱درصد رشد نشان می‌دهد. ذخایر ارزی ایران طی آبان‌ماه ۸۴ تا آبان‌ماه ۸۵ نیز با ۳۸درصد افزایش مواجه شده بود. مجموع دارایی‌های بانک مرکزی در پایان آبان‌ماه سال‌جاری به بیش از ۹۷۱هزار میلیارد ریال رسید.