گروه بازار پول- کاهش قیمت جهانی طلا تا حد متوسط ۹۰۴دلار در ساعات کاری روز پنج‌شنبه قیمت نیم‌سکه را باز هم کاهش داد.

رشد بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا مرز ۹۲۵دلار طی هفته گذشته قیمت انواع سکه را افزایش داد. از سویی کاهش قیمت جهانی از روز چهارشنبه و پنج‌شنبه و نوسان آن در محدوده ۹۰۵دلار قدری از قیمت‌ها را کاهش داد که همزمان بانک کارگشایی اگرچه فروش کمتر از ۱۰۰سکه در هر بسته را ندارد، اما تاثیرات روانی زیادی بر بازار داشت. چشم‌انداز ارزش طلا در بازارهای جهانی با وجود تاثیرات منفی بر این روند همچنان با توجه به بحران کاهش شدید رشد اقتصادی در آمریکا و احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو رو به افزایش دارد. لذا به عکس برخی پیش‌بینی‌های داخلی، خرید سکه و طلا با نرخ بازدهی سالانه تقریبا ۴۰درصد همراه خواهد بود.

آمریکا در آستانه رکود اقتصادی شدید قرار دارد

رییس پیشین فدرال رزرو آمریکا تاکید کرد، اقتصاد آمریکا در آستانه رکود شدید قرار دارد و احتمال وقوع رکود اقتصادی در این کشور بیش از ۵۰درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بلومبرگ ضمن اعلام این مطلب به نقل از آلن گرینسپن افزود: اقتصاد آمریکا بر لبه تیغ حرکت می‌کند. شرایط تجاری و بازرگانی آمریکا پیش از وقوع این مشکل، بسیار مطلوب و مناسب بود.

وی که در کنفرانس انرژی موسسه کمبریج سخن می‌گفت‌، تصریح کرد: فدرال رزرو آمریکا خود را برای کاهش مجدد نرخ بهره بانکی آماده می‌کند تا اقتصاد آمریکا را از شرایط کنونی نجات دهد. به اعتقاد کارشناسان‌، فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را در نشست ۱۸ مارس‌، ۵/۰‌درصد کاهش خواهد داد. نرخ بهره در آمریکا از سپتامبر گذشته تاکنون ۵/۲‌درصد کاهش داشته است.

بحران بخش مسکن در آمریکا در طول ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ‌، رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه نخست امسال به ۵/۰‌درصد خواهد رسید.

گرینسپن ۸۱ ساله پس از ۲۰ سال ریاست بر فدرال رزرو‌، ژانویه ۲۰۰۶ از این سمت کناره‌گیری کرد .

وضع بدتر شده

بن برنانکی، رییس فدرال رزرو نیز با اعلام اینکه ریسک اقتصادی در آمریکا بیشتر شده و احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره وجود دارد از افزایش کسری تراز تجاری آمریکا در سال ۲۰۰۷ سخن گفته و از جمله مناسب‌ترین راه را کاهش بیشتر نرخ بهره عنوان کرده است.

افزایش چشمگیر تقاضا برای طلا در چین

تقاضا برای طلا در چین به شدت افزایش یافته است. به گزارش واحد مرکزی خبر، افزایش تقاضا برای طلا در چین سبب شده است، صنعت طلاسازی این کشور رونق پیدا کند. از دیرباز خرید طلا یکی از شیوه‌های سنتی سرمایه‌گذاری در چین بوده است. اما نسل‌ جدید چینی‌ها‌، طلا را به عنوان زیورآلات آرایشی خریداری می‌کنند. به اعتقاد چینی‌ها طلا خوش‌شانسی و سلامت می‌آورد و به همین خاطر آنها برای کودکانشان طلا خریداری می‌کنند.

این گزارش در ادامه افزود: به علت افزایش تقاضا در بازارهای جهانی‌، قیمت طلا در چین در دوازده ماه گذشته بیش از ۳۰‌درصد افزایش یافته است. برای برآورده ساختن تقاضاهای بازار چین، سال گذشته میزان تولید طلا در این کشور۲۷۶تن افزایش یافت.

در حال حاضر معادن چین بیش از دیگر کشورهای جهان طلا استخراج می‌کنند. در واقع چین اولین کشوری است که توانسته است در یکصد سال گذشته آفریقای جنوبی را در این زمینه پشت سر بگذارد. مسوولان چینی از گرایش مردم کشورشان به خرید طلا خرسند هستند و این امر را سرمایه‌گذاری باثبات برای اقتصاد کشور تلقی می‌کنند. بهبود وضعیت اقتصادی چین سبب افزایش قدرت خرید مردم این کشور شده است. با آنکه چین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان است‌، بزرگترین صادرکننده جهان در این عرصه نیست، چراکه بخش اعظم طلای تولید شده در چین داخل این کشور مصرف می‌شود.

برخی دلایل افزایش قیمت طلا در دنیا

بسیاری از کشورها طلا را به عنوان پشتوانه ارزش پول خود قرار داده‌اند و همچنان این قضیه در بسیاری از کشورهای دنیا نمود عینی و واقعی دارد؛ در دهه ۹۰ اروپایی‌ها به پیش قراولی آلمان فعالیتی را شروع کردند تا قبل از در نظر گرفتن واحد پولی برای کشورهای عضو این اتحادیه، قبل از اینکه اتحادیه اروپا یک دست شود، واحد پولی شان تبدیل به یورو شود، نشستی برای تقویت کشورهای ضعیف اروپا از جمله ایتالیا، فرانسه و اسپانیا که بدهی‌های زیادی داشتند، برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این راستا آنها به تفاهمنامه‌ای رسیدند که براساس آن آلمان اعلام کرد قصد دارد ذخایر طلایی خود را بفروشد؛ این درحالی است که آلمان یک کشور صنعتی بوده و با شعار فریبنده «صنعت پشتوانه ارزش پولی» طلا را از پشتوانه ارزش پولی خود برداشت و صنعت را به عنوان پشتوانه ارزی کشورش قرار داد. در آن زمان، این کشور حدود هزار و پانصد تن طلا را در بازار عرضه کرد. از سوی دیگر، به جهت اینکه روسیه ذخایر طلای زیادی داشت و ژاپن نیز به‌عنوان یک کشور دارنده طلا در دنیا بود، از این موضوع نگران شده و طلای بیشتری را در بازار عرضه کردند. به این سبب قیمت طلا از حدود ۳۹۰ دلار به ۲۳۰ دلار طی مدت زمان سه تا چهار ماه رسید.

در این شرایط آلمان اگرچه به ظاهر هزار و پانصد تن طلا فروخت، اما با ارزان‌تر شدن طلا، معادل ده برابر طلا خرید، اما بانک‌های مرکزی این کشور که بدهی زیادی به کشورهای مختلف، مردم و دولت داشتند کسری بودجه خود را به این وسیله جبران و از سوی دیگر حجم نقدینگی موجود در جامعه را به سوی خود جذب کردند.

آلمانی‌ها مجددا طلای فروخته شده در مرحله اول را پشتوانه صنعتی خود کردند و صنعت را پشتوانه پولی خود قرار دادند. بلافاصله قیمت طلا روبه صعود نهاد و از ۲۳۰ دلار به حدی فراتر رفت. همچنین تعدادی از معادن آفریقای جنوبی نیز که تعطیل شده بودند توسط سرمایه‌گذاران آلمانی خریداری و فعال شدند. بعد از چنین اقدامی، مشخص شد که این سناریو از یک جا خط و خطوط گرفته و تدوین شده است.

آرام‌آرام بحث «های‌تک» و تکنولوژی‌های مختلف به وجود آمد. در این قصه آلمانی‌ها اطلاع‌رسانی بیشتری کردند که طلا در بخش‌های صنعتی مذکور مصرف می‌شود و به جهت اینکه در آن زمان جنگ خلیج‌‌فارس و به هم پاشیدگی روسیه به وجود آمده بود و از سوی دیگر آلمانی‌ها توانسته بودند

هم صاحب معادن بزرگ دنیا شوند و ذخایر طلا برای خود جمع کردند.

در این شرایط، دنیا به سمت بحران عظیم و بزرگی رفت که البته به نظر آنهایی که آن سناریو را تعریف کرده بودند خیلی طبیعی بود. یعنی آنها آمدند و سناریویی عظیم برای دنیا تراشیدند و بحران به وجود آوردند و تا توانستند بهره‌برداری از آن انجام دادند.

از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ اتفاق بزرگی افتاده که عواقب آن تا سال ۲۰۰۰ طول کشید. این سناریو نویسان تا سال ۲۰۰۰ نوسان قیمت طلا را هر طور که توانستند حفظ کردند و نگذاشتند قیمت از حدی که خودشان می‌خواستند بالاتر رود. از سال ۲۰۰۰ به بعد خیلی از کشورها که با تورم قیمت نفت و بالارفتن قیمت نفت مواجه شدند، تصمیم گرفتند در مقابل مبادلات نفت چیزی ارزشمند جایگزین کنند. آن کالا طلا بود.

بسیاری از کشورهای نفتی به سمت ذخیره سازی طلا رفتند به این ترتیب وقتی طلا ذخیره می‌شود عرضه آن کمتر می‌شود و آنچه که رخ می‌دهد افزایش قیمت آن است. در چنین شرایطی تعداد زیادی مصرف کننده به وجود آمده بود و از سوی دیگر سالانه در دنیا بین ۲۶۰۰ تا ۳هزار تن طلا استخراج می‌شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد میزان تقاضای طلا رشد قابل توجهی پیدا کرد در مقابل، میزان استحصال طلا رشد نیافت.

اتفاقی که در رابطه با طلا افتاد، این بود که بانک‌های مرکزی اروپا به میدان آمدند و شروع به فعالیت کردند.

گزارش شورای جهانی طلا از مصرف طلا در جهان

روزنامه اقتصادی «نیهون کیزای»، روز جمعه گزارش داد: تقاضا برای خرید طلا در جهان در سه ماه آخر سال ۲۰۰۷میلادی کاهش یافت.

نیهون کیزای به نقل از آمار نهاد پژوهشی شورای جهانی طلا نوشت: در سه ماه آخر سال ۲۰۰۷میلادی، حجم تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی ۸۴۳ تن بود که نسبت به همین دوره در سال قبل، ۱۷درصد کاهش داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از نیهون کیزای، کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش بهای طلا در بازار جهانی که مشتریان را در زمینه خرید طلا محتاط کرده، از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای خرید آن است. این گزارش می‌افزاید: ۵۱۱تن از طلاهای فروخته شده در سه ماه آخر سال گذشته میلادی، برای ساخت جواهرات به کار گرفته شده که نسبت به همین دوره در سال قبل، ۱۸درصد کاهش داشته است.

بر پایه این گزارش، هند بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان، در این دوره سه ماهه بیشترین کاهش تقاضا را داشته است. در این دوره، تقاضا برای خرید طلا از سوی هند نزدیک به ۸۴تن بود که نسبت به همین دوره در سال قبل، ۶۴درصد کمتر شده است.

در این دوره سه ماهه، حجم تقاضا برای خرید طلا در آمریکا نیز حدود ۱۱۰ تن بود که ۱۷درصد کمتر از همین دوره در سال ۲۰۰۶میلادی است.

به گزارش نیهون کیزای، حجم تقاضا برای خرید طلا در منطقه خاورمیانه نیز در این دوره، چهار درصد کاهش داشته است. این گزارش می‌افزاید: حجم تقاضا برای خرید طلا در سه ماه آخر سال گذشته میلادی، از سوی چین ۲۰درصد نسبت به همین دوره در سال قبل افزایش داشته است.

براساس این گزارش، حجم عرضه طلا در بازار جهانی در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی نیز ۹۴۳تن بود که نسبت به همین دوره در سال قبل یک‌درصد افزایش نشان می‌دهد.