کشورهای عربی خلیج فارس دلارهای خود را با یورو معاوضه می‌کنند

مهر - موسسه فاینانس بین‌المللی اعلام کرد: کشورهای عربی خلیج فارس به منظور افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود و با توجه به کاهش ارزش دلار، در پی متنوع ساختن ذخایر ارزی خود و تبدیل ذخایر دلاری به یورو هستند. به گزارش رویتر، موسسه فاینانس بین‌المللی که نماینده ۳۵۵ بانک خصوصی در جهان محسوب می‌شود، اعلام کرد: مازاد حساب جاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با تکیه بر رشد بالای درآمدهای نفتی به ۲۳۰‌میلیارد دلار خواهد رسید که معادل ۳۰‌درصد مجموع تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود.

بر اساس این گزارش، شش کشور عربستان، امارات، کویت، عمان، قطر و بحرین عمده مازاد درآمدهای نفتی خود را در دارایی‌های خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ذخایر ارزی آنها طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ۴۵۰‌میلیارد دلار افزایش یابد که معادل بیش از سه‌چهارم ذخایر کشور چین خواهد بود.

موسسه فاینانس بین‌المللی می‌افزاید: هم‌اکنون ناترازی تجاری در سطح جهان رو به افزایش است و در حالی که آمریکا با کسری تجاری عظیمی مواجه است، اقتصادهای نوظهور آسیایی و تولیدکنندگان نفت با مازادهای کلانی ‌رو‌به‌رو شده‌اند اما بخش اعظم سرمایه‌های اعضای شورای همکاری خلیج فارس در خود منطقه باقی می‌ماند که رشد حبابی بورس‌های منطقه در سال ۲۰۰۵ و توسعه بازارهای املاک و مستغلات تاییدکننده آن هستند.

این گزارش می‌افزاید: پس از آنکه آمریکا با واگذاری عملیات‌ بنادر خود به یک شرکت اماراتی مخالفت کرد، احساسات ضدآمریکایی کشورهای عربی افزایش یافت و از آن پس اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تبدیل دارایی‌های دلاری خود به یورو افتادند، اما هنوز اطلاعات و آمار دقیقی از میزان این تبدیل در دست نیست.

موسسه فاینانس بین‌المللی افزوده است: هر چند اعضای شورای همکاری خلیج فارس از تضعیف دلار، منفعت چندانی کسب نخواهند کرد، اما به منظور افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود و با توجه به کاهش ارزش دلار، در پی متنوع ساختن سبد ارزی خود هستند.

این گزارش حاکی است، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم‌اکنون مجموعا یک‌تریلیون دلار پروژه‌های بزرگ عمرانی، نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و آبی در دست اجرا دارند، حال آنکه این رقم ۱۸ماه پیش فقط ۲۷۷‌میلیارد دلار بود.

مجموع صادرات اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۰۰‌میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۴۰‌میلیارد دلار برآورد می‌شود که از مجموع صادرات برزیل، لهستان، ترکیه و هند بیشتر است.