ایرناـ بانک‌های تجاری کشور تا پایان سال گذشته ۲۷تریلیون و ۸۶۲میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال به بانک مرکزی بدهی داشتند. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۸۳ حدود ۳/۶۴درصد افزایش داشته است.

بانک‌های تجاری کشور شامل بانک تجارت، رفاه کارگران، سپه، شرکت دولتی پست بانک، صادرات،‌ ملت و ملی ایران است.

در همین زمان، یعنی در پایان سال ۸۴ بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۷تریلیون و ۹۵۱میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال بوده که نسبت به پایان سال ۸۳، ۲/۷۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

بانک‌های تخصصی کشور نیز شامل توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن،‌ کشاورزی و مسکن هستند.

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی بانک‌های تجاری در سال‌های ۸۲ و ۸۳ به این بانک نسبت به سال‌های قبل از آن، سیر نزولی داشته ولی در سال ۸۴ به یکباره افزایش یافته است.

بدهی‌ بانک‌های تجاری در پایان سال ۸۲ نسبت به پایان سال ۸۱، ۲/۵ و در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ معادل ۶/۱۱درصد کاهش یافته، اما این میزان بدهی در سال ۸۴ یکباره ۳/۶۴درصد افزایش یافته است.

بر خلاف بانک‌های تجاری، بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی هر سال افزایش یافته است و فقط شدت و ضعف آن در هر سال، قدری تفاوت می‌کند. به این معنا که در پایان سال ۸۲ نسبت به سال قبل بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی ۳/۷درصد، در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ برابر ۱/۴درصد و در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳ حدود ۲/۷۵درصد افزایش نشان می‌دهد.