60درصد مقدمات واگذاری بانک‌های دولتی فراهم شده است

گروه بازار پول‌ـ فاطمه بهادری‌: یازدهمین شعبه ۲۴ساعته بانک تجارت طی مراسمی با حضور اعضای هیات‌مدیره و جمعی از مسوولان بانک در خیابان ملاصدرا افتتاح شد. در حاشیه این مراسم محمد ابراهیم مقدم، عضو هیات‌مدیره بانک تجارت در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از تعیین چهار کار گروه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای خصوصی‌سازی چهار بانک دولتی خبر داده و می‌گوید: بانک تجارت مسوول گروه تعیین ارزش سهام بانک‌ها از طریق شفاف‌سازی حساب‌ها است.

وی تهیه نظام آموزش بانکی برای پیشرفت الکترونیکی با سه محوریت آموزشی و مالی، IT و زبان در کوتاه، میان و بلندمدت را از دیگر مسوولیت‌های بانک تجارت در کار گروه وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان می‌کند.

همچنین تنظیم اساسنامه بانک‌های کنونی براساس ماده ۷برنامه چهارم مبنی بر سرعت تصمیم‌گیری‌ و فعال بودن بانک‌ها نیز به اتمام رسیده که در حوزه مسوولیت‌های بانک تجارت بوده است.

عضو هیات‌مدیره بانک تجارت که به عنوان نماینده بانک در کار گروه فوق است، می‌گوید: بانک ملت نیز مامور تنظیم اساسنامه بانک‌ها براساس بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی است که پیش‌نویس آن تمام شده است.

وی می‌افزاید: به‌علت تجاری‌بودن بانک‌ها، کار گروه‌ها مسوول تنظیم اساسنامه براساس قانون تجارت هستند که وزارت بازرگانی برای همسان‌سازی این بخش با وزارت امور اقتصادی و دارایی همکاری می‌کند. این همسان‌سازی برای مقررات اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) است و به زودی جلسه‌های آموزشی آن برگزار می‌شود.مقدم ادامه می‌دهد: تا پایان سال میلادی آموزش‌ها ارائه می‌شود.

بنابر گفته نماینده بانک تجارت در کار گروه وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک صادرات مسوول تنظیم قانون اداره امور بانک‌ها است و نحوه آیین‌نامه واگذاری سهام و این را که بانک‌ها بعد از واگذاری چگونه اداره شوند، مشخص می‌کند.

وی پیشرفت کار را در حدود ۶۰درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: مباحث حقوقی و قانونی در بررسی‌ها مدنظر است.

مقدم درخصوص انطباق قانون بانکداری بدون ربا و خصوصی‌سازی بانک‌ها تصریح می‌کند: کار گروه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی و پژوهشکده پولی و بانکی در حال تعامل هستند تا اصلاحات پیشنهادی پژوهشکده مدنظر کار گروه‌ها قرار گیرد.

عضو هیات مدیره بانک تجارت شفاف‌سازی حساب‌ها، طلب بانک‌ها از دولت، نحوه تسویه و انتقال آن به حساب‌های خاص و تعیین ارزش سهام بانک‌ها برای ورود به بورس را عمده فعالیت‌های حال حاضر کار گروه‌ها در وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کند.

وی بر ماموریت بورس برای ارائه ارزش سهام بانک‌ها براساس قوانین بورس تاکید می‌کند. به گفته وی اگر قرار باشد بخششی در مطالبات معوق و لاوصول و یا سایر موارد صورت گیرد باید شورای پول تصمیم بگیرد.

مقدم در مراسم افتتاح شعبه ۲۴ ساعته الکترونیکی بانک با بیان اینکه واقعیت این است که سیستم بانکی در زمینه بانکداری الکترونیکی در سال‌های گذشته عملکرد قابل قبولی نداشته، اظهار می‌دارد: بانک تجارت با ورود به این عرصه و افتتاح شعب ۲۴ ساعته تلاش دارد تا به نوعی عقب‌ماندگی گذشته را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه شعب ۲۴ ساعته می‌توانند تا حدود زیادی از صف‌های طولانی مشتریان در پشت باجه‌های بانک بکاهند، می‌افزاید: استفاده از پول فیزیکی و بانکداری به شیوه امروز هزینه‌های بسیاری را به مشتریان، شبکه بانکی و در نهایت به کشور تحمیل می‌کند و بانک‌ها نیز به دلیل مشغله زیاد کارکنان خود کمتر می‌توانند از فکر آنان استفاده کنند.

عضو هیات مدیره بانک تجارت یادآور می‌شود: با گسترش شعب ۲۴ ساعته سایر شعب بانک به مکان‌هایی تبدیل خواهد شد که مشتریان تنها برای گرفتن مشاوره در امور اقتصادی و تجاری خود به آنجا مراجعه کنند. لازم است مشتریان به بانکداری الکترونیکی اعتماد کنند و استقبال آنها بانک را برای سرویس‌دهی بهتر ترغیب خواهد کرد.

محمدرضا ادبی، مدیر شعب منطقه ۴ بانک تجارت نیز می‌گوید: با توجه به بسترهایی که برای طرح‌های نوین بانکداری در دو سال اخیر فراهم شده است، تجارت باید اولین بانکی باشد که طرح جامع در آن اجرا شود، تا بتواند خود را با بانکداری بین‌المللی منطبق کند.

وی تصریح می‌کند: منطقه چهار بانک تجارت آمادگی افزایش شعب را با توجه به نیاز تا پایان سال دارد تا با کسب مجوز از هشت شعبه به ۱۷ شعبه افزایش یابد.

وی از افتتاح دوازدهمین شعبه ۲۴ ساعته الکترونیکی بانک در پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ماه (امروز) خبر می‌دهد که در آستانه نیمه‌شعبان در خیابان ولی‌عصر افتتاح خواهد شد.