18هزار شعبه دولتی در برابر 199 شعبه خصوصی

فارس- طی سال ۸۴ تعداد شعب بانک‌های دولتی در کشورهای خارجی به ۴۹ شعبه کاهش یافت.

تعداد شعب خارج از کشور بانک‌های دولتی در سال ۸۰، ۵۷ شعبه بود اما در سال ۸۱ به ۵۶ شعبه، در سال ۸۲ و ۸۳ به ۵۲ شعبه و سرانجام در سال ۸۴ به ۴۹ شعبه کاهش یافت. در عین حال تعداد شعب فعال بانک‌های دولتی در داخل کشور از ۱۵‌هزار و ۷۱۳ واحد در سال ۸۰ به ۱۸‌هزار و ۹۳ شعبه افزایش یافت. براساس گزارش دفتر نظارت بر داراِیی‌های خارجی‌ خزانه داری آمریکا، بانک‌های ایرانی که در خارج کشور شعبه دارند، شامل بانک‌های کشاورزی، مسکن، ملی، ملت، صنعت و معدن، صادرات، سپه، تجارت و شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران است.این گزارش دو شعبه بانک ملت در آنکارا و استانبول ترکیه و شعبه دیگر این بانک در لندن را از جمله شعب خارجی این بانک اعلام کرد. شعب خارجی بانک ملی ایران نیز عبارت از شعب این بانک در شهرهای لندن انگلیس، دوسلدورف، فرانکفورت،‌ هامبورگ و مونیخ آلمان، پاریس، هنگ کنگ، توکیو، لس‌آنجلس و نیویورک آمریکا، مسکو، قاهره، دوبی، ابوظبی، فجیره، راس الخیمه و شارجه امارات متحده عربی، منامه و محرق بحرین و مسقط عمان است.

شعبه‌های بانک صادرات ایران در خارج از کشور عبارت از شعبه‌های این بانک در ابوظبی، دبی، شارجه، فجیره و عجمان ترکمنستان، آتن، منامه بحرین، بیروت، قاهره، دوحه قطر، فرانکفورت و‌هامبورگ، لندن، لس آنجلس و نیویورک، مسقط و پاریس است.

دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی آمریکا شعبه‌های خارجی بانک سپه را در فرانکفورت آلمان، لندن انگلیس، نیویورک آمریکا، پاریس فرانسه و رم و میلان ایتالیا اعلام کرده است.

دو شعبه خارجی بانک تجارت در شهرهای لندن و پاریس قرار دارند و شعب بانک سرمایه‌گذاری خارجی ایران نیز در شهرهای‌هامبورگ آلمان، دوبلن ایرلند، رم ایتالیا و لندن انگلیس هستند. بنابراین گزارش، بانک‌های ایران در شهرهای لس‌آنجلس و نیویورک آمریکا شعبه نیستند، بلکه عنوان دفتر نمایندگی بر آنها اطلاق می‌شود.

بنابراین گزارش تعداد شعب بانک‌های خصوصی در کشور در پایان سال ۸۴ به ۱۹۹ شعبه رسید.

تعداد شعب بانک‌های خصوصی در سال هشتاد ۱۴ شعبه، در سال هشتاد و یک ۴۱ شعبه، در سال هشتاد و دو ۸۰ شعبه و در سال هشتاد و سه ۱۳۴ شعبه بود.

این گزارش حاکی است تعداد کارت‌های اعتباری صادر شده توسط بانک‌های خصوصی در سال ۸۴، ۱۵۲‌هزار و ۳۹۳ کارت بوده است و تعداد دستگاه‌های ATM نصب شده در بانک‌های خصوصی در سال ۸۴ به ۱۰۸ دستگاه رسید.

بانک‌های خصوصی در عرصه فناوری بانکداری الکترونیک از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده‌اند در این میان بانک پارسیان ۸۸‌درصد کارت‌های اعتباری صادر شده بانک‌های خصوصی را در اختیار دارد و بانک سامان نیز با سهم ۱۱‌درصدی خود در این عرصه فعال است.