10 درصد منابع حساب ذخیره ارزی به بانک کشاورزی اختصاص می‌یابد

فارس- معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت برنامه مدونی از جمله پرداخت بدهی ۴۰۰میلیارد تومانی و اختصاص ۱۰درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای توانمندسازی بانک کشاورزی جهت ارائه خدمات بهتر به کشاورزان دارد. صادق خلیلیان افزود: دولت برای تامین نهاده‌های کشاورزی توجه ویژه‌ای دارد و در قانون بودجه سال جاری ۹ تریلیون و ۵۰۰‌میلیارد ریال برای یارانه تامین نهاده‌های تولید مانند کود، سم و بذر در نظر گرفته و نرخ تسهیلات کشاورزی را به ۵/۱۱‌درصد‌، یعنی ۵/۲‌درصد‌ کمتر از تسهیلات سایر بخش‌ها تعیین کرده است.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی افزود: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای بخش کشاورزی کمک به توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش است.

خلیلیان، معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وزارتخانه‌ اعتباراتی را برای تامین یارانه سود تسهیلات بخش کشاورزی در نظر گرفته که این اعتبار در قالب کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه مدیریت شده پرداخت می‌شود تا نرخ سود تسهیلات کشاورزان را تا حد ۷‌درصد‌ کاهش داده و سبب تقویت سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی شود.

خلیلیان تصریح کرد: مجموع اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه اداره شده در سال جاری ۴۳۰‌میلیارد تومان است که قدرت تسهیلات دهی آن توسط ‌بانک‌ها‌ تا ۴ برابر، یعنی در تلفیق با منابع بانکی تا حدود ۱۷۲۰‌میلیارد تومان قدرت تسهیلات‌دهی برای ‌بانک‌ها‌ در اعطای تسهیلات کشاورزی ایجاد می‌کند.

وی گفت: کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه اداره شده بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته ۹۰‌درصد‌ رشد نشان می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد بانک تخصصی کشاورزی گفت: دولت چند اقدام پشتیبان برای این بانک در نظر دارد، یکی بازپرداخت بدهی ۳۵۰‌میلیارد تومانی دولت به صندوق بیمه محصول کشاورزی است که پیرو آن بدهی صندوق به بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام بعدی دولت بازپرداخت بدهی به بانک کشاورزی که میزان این بدهی حدود ۴۰۰‌میلیارد تومان و دولت تصمیم به پرداخت آن در صورت تصویب لایحه متمم بودجه دارد.

خلیلیان گفت: از طرف دیگر دولت تصویب کرده است که ۱۰‌درصد‌ از منابع حساب ذخیره ارزی سهم بخش کشاورزی باشد که از طریق بانک کشاورزی به صورت ۵۰‌درصد‌ ارزی و ۵۰‌درصد‌ ریالی به کشاورزان و بهره‌برداران بخش پرداخت ‌شود.

خلیلیان ادامه داد: دولت همچنین در صدد افزایش سرمایه بانک کشاورزی است که این طرح در مراحل بررسی کارشناسی است.