ایسنا - اگر سبد ارزی که متشکل از ارزهای مختلف است چند سال پیش مورد استفاده بانک مرکزی قرار می‌گرفت، مشکل حال حاضر بانک‌های کشور ایجاد نمی‌شد. دکتر مرتضی‌ا...داد، کارشناس امور بانکی، درباره شکایت بانک مرکزی از آمریکا به صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر پول‌هایی که از بانک‌های ایرانی خارج می‌شود در اتاق پایاپای نیویورک در منطقه‌ای در آمریکا وارد شود، مبادلات به صورت دلار خواهد بود، بدین ترتیب تغییر ارز صادراتی از سوی بانک مرکزی ایران معنی می‌دهد، در غیر این صورت این عملکرد معنی ندارد.

وی ادامه داد: تغییر مبادلات دلاری به غیردلار در این ماجرا اثر اقتصادی زیادی نخواهد داشت، البته باید این مطالب را مورد توجه قرار داد که در چند سال گذشته اگر سبدی از پول‌های خارجی برای میزان ذخیره‌های ارزی در دست بود، بسیار بهتر از این بود که با حجم بزرگ‌تری از ارز همچون دلار، مبادلات انجام شود.

به گفته او در پنج سال گذشته دلار نسبت به ارزهای معتبری مثل یورو بیش از ۴۰‌درصد از ارزش خود را از دست داده است. بدین ترتیب بهتر است سبدی از ارزها به جای یک ارز خارجی استفاده شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد اروپایی‌ها با آمریکا همکاری نکنند، در این مساله خیلی موثر نیست، تصریح کرد: برای مبادلاتی که پول طرف ایرانی در یکی از اتاق‌های پایاپای آمریکا جابه‌جا می‌شود، در حالت فعلی مشکل ایجاد می‌شود. ‌ا..‌.‌داد همکاری اروپایی‌ها با آمریکا را در محدودیت‌های مبادلات ارزی برای بانک‌های داخلی را وابسته به تعامل ایران با این کشور دانست و افزود: اگر ایران با اروپا به خط مشی مشترکی برسد مسلما این همکاری ایجاد نخواهد شد و مضراتی در سیستم‌های تجاری ایران غالب نخواهد بود.

وی شکایت بانک مرکزی را از آمریکا حقوقی ذکر کرد و گفت: باید دید مرجعی که به آن شکایت شده است، اصولا توانایی تنبیه کشور متخلف را دارد یا خیر تا بتوان نتیجه شکایت را پیش‌بینی کرد.