افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت، پاسخ دادن به انتظار سپرده‌گذاران است

گروه بازارپول- اقدام بانک‌های دولتی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت پاسخ دادن به انتظار سپرده‌گذاران در فضای رقابتی موجود بود.

علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت ویژه و شش ماه از سوی این بانک چه بوده است؟ تصریح کرد: زمانی که سود تسهیلات کاهش می‌یابد بدان معنی است که میانگین سود پرداختی به سپرده‌گذاران نیز متناسب با آن کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در مورد سپرده‌های کوتاه مدت، بانک دارای ظرفیت مازاد است بدان معنی که برای رسیدن به نرخ میانگین و افزایش نرخ سود هفت درصدی سپرده‌های کوتاه مدت و جبران پرتفوی سپرده باید انگیزه‌ای ایجاد می‌شد که میانگین سود پرداختی به سپرده‌گذاران کمتر از نرخ سود تسهیلات شود.

دیواندری اضافه کرد: بخشی از دلایل این اقدام این است که در فضای رقابتی موجود سپرده‌گذاران انتظار سود بهتری دارند و اگر بانک‌های دولتی در این زمینه حرکتی انجام نمی‌دادند این بازار به سمت بانک‌های دولتی سوق پیدا نمی‌کرد.

به گفته او این اقدام در جهت کاهش میانگین سود پرداختی به سپرده‌گذاران است چراکه اگر سود‌های کوتاه مدت به بلندمدت نزدیک شود برای افراد تفاوت زیادی نخواهد داشت البته در حال حاضر به این ترتیب نیست که بانک‌های دولتی تمایلی برای دریافت سپرده‌های بلندمدت نداشته باشند اما باید پرتفویی از سپرده‌ها تشکیل شود که در جمع هزینه زیادی برای بانک‌ها نداشته باشد.