96 درصد سرمایه‌ بانک‌ها متعلق به مردم است

گروه بازار پول- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تنها ۴‌درصد از دارایی‌های بانک‌ها متعلق به خودشان است، گفت: سرمایه بانک‌ها باید به ۸‌درصد از دارایی‌هایشان افزایش یابد. محمد شاهی عربلو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود:‌ دولت ۲۸هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بوده که در طول برنامه چهارم توسعه این بدهی به طور کامل پرداخت شود، اظهار داشت: دولت اگر توان افزایش سرمایه خود را در بانک‌ها ندارد، لااقل باید بدهی خود را به آنها پرداخت کند.

شاهی عربلو با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۹۶درصد سرمایه بانک‌ها متعلق به مردم است، ادامه داد: باید سهم بانک‌های دولتی از دارایی‌های خودشان به ۸‌درصد برسد که این امر در حال حاضر با پرداخت بدهی‌های دولت به آنها تا حد زیادی محقق می‌شود. نماینده مردم رباط کریم بانک‌ها را از تامین خواسته‌های مردم تا حد زیادی ناموفق دانست و اذعان داشت: علت عمده ناتوانی بانک‌ها در برابر خواسته مردم به‌خصوص در پرداخت تسهیلات، همین بدهی‌های دولت به آنها است.وی در ادامه با بیان اینکه بخش‌خصوصی به راحتی مطالبات خود را از دولت وصول می‌کند، تصریح کرد: به دلیل دولتی بودن بانک‌های ما، آنها قادر به اخذ مطالباتشان از دولت نیستند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ناتوانی بانک‌ها در پاسخگویی به مطالبات مردم، خواستار پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها شد. شاهی عربلو درخصوص راهکارهای مناسب جهت بازپرداخت ۲۸هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی تاکید کرد: دولت می‌تواند بخش عمده‌ای از این مبلغ را از محل فروش سهام شرکت‌های خود تامین کند.

وی برداشت از حساب ذخیره ارزی را یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای بازپرداخت این میزان بدهی عنوان و خاطرنشان کرد: در این صورت، با تبدیل ارز به ریال و افزایش پایه پولی کشور نرخ تورم نیز افزایش می‌یابد.