گروه بازار پول- بانک مرکزی قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی را در میانه خرداد ماه اعلام کرد. با اینکه قیمت مواد خوراکی در هفته منتهی به دوازدهم خرداد ماه در برخی موارد به نسبت هفته قبل یا هفته مشابه سال قبل کاهش اندکی پیدا کرده، اما افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی مانند گوشت مرغ یا میوه و برنج نسبت به ماه قبل به خوبی مشهود است.

نکته جالب گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، افزایش قیمت مواد خوراکی نسبت به هفته دوم خرداد ماه سال گذشته است. رکورددار افزایش قیمت سالانه مواد خوراکی نیز به گروه «سبزی‌های تازه» تعلق دارد که نسبت به هفته دوم خرداد ماه ۹۰ تا سطح ۷۸ درصد افزایش یافته است.
تغییرات هفتگی
قیمت مواد خوراکی در هفته دوم خرداد ماه در حالی نوسان اندکی را تجربه کرد که برخی اقلام، نسبت به هفته گذشته ارزان شد. به طور مثال قیمت تخم‌مرغ به روند نزولی خود ادامه داد و میوه و سبزی نیز نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر عرضه شد. قیمت برخی مواد خوراکی نظیر روغن‌نباتی، حبوبات یا چای هم نسبت به هفته اول خرداد ماه امسال تغییری نداشت و ثابت بود. در عین حال قیمت گروه‌هایی کالایی گوشت قرمز، برنج و لبنیات با نوسان رو به بالا، در سطح بسیار کمی روبه‌رو بود. هر چند در هفته دوم خرداد ماه امسال قیمت گروه کالایی گوشت قرمز نسبت به هفته ماقبل، تنها یک دهم درصد افزایش داشت؛ اما افزایش قیمت گوشت مرغ تا سطح ۶/۲ درصد نسبت به هفته ماقبل درمقایسه با دیگر گروه‌های کالایی به نوعی «جهش» قیمتی تبدیل شد.
تغییرات ماهانه
بخش دیگر گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی گروه‌های کالایی خوراکی به تغییرات قیمتی ظرف یک ماه گذشته اشاره می‌کند. با اینکه قیمت‌ها به صورت هفتگی با کاهش مواجه بوده، اما قیمت بیشتر گروه‌های کالایی نسبت به هفته دوم اردیبهشت ماه امسال روند صعودی داشته است. تنها در دو گروه کالایی لبنیات و سبزی‌های تازه تغییرات قیمتی به گونه‌ای بوده که اولی ۴/۱ درصد و دومی تا نزدیک ۱۴ درصد کاهش یافته است. در بقیه گروه‌ها، قیمت‌ها افزایشی بوده. به طور مثال در هفته دوم خرداد ماه نسبت به هفته دوم اردیبهشت ماه امسال، قیمت گروه کالایی برنج ۷/۱ درصد، گروه کالایی حبوبات ۴/۱ درصد، گروه کالایی میوه ۱/۳ درصد و گروه کالایی چای ۳/۱ درصد افزایش داشت. اوج افزایش قیمت گروه‌های کالایی در بررسی تغییرات ماهانه گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، مربوط به قیمت گروه کالایی گوشت مرغ است. قیمت این کالای خوراکی در هفته دوم خرداد ماه ۹۱ نسبت به هفته دوم اردیبهشت ماه ۹۱، بیش از ۹ درصد افزایش داشته است.بانک مرکزی متوسط قیمت گوشت مرغ در سطح شهر تهران را طی هفته دوم خرداد ماه، پنج‌هزار و ۶۸ تومان اعلام کرده؛ رقمی که هفته اول خرداد ماه چهار هزار و ۹۳۹ تومان و هفته دوم اردیبهشت ماه پنج‌هزار و ۶۴۶ تومان بود. به این‌ترتیب ظرف یک ماه گذشته، قیمت گوشت مرغ نوسان بالایی داشته است. برخلاف قیمت گروه کالایی گوشت قرمز که در هفته دوم خردادماه تا سطح ۲/۲ درصد نسبت به هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش پیدا کرده است.
تغییرات سالانه
بنابرگزارش بانک مرکزی، قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به جز گروه کالایی تخم‌مرغ که نسبت به هفته دوم خرداد ماه ۹۰ کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته، در بقیه گروه‌های کالایی روند صعودی قیمتی حفظ شده است. در این میان افزایش قیمت ۴/۵۴ درصدی حبوبات، ۱/۵۷ درصدی گوشت مرغ و ۶/۷۸ درصدی سبزی‌های تازه در هفته دوم خرداد ۹۱ نسبت به هفته مشابه سال قبل بالاترین میزان تغییرات قیمتی رو به بالا ظرف یک سال گذشته بوده است. ضمن این که افزایش قیمت سالانه گوشت قرمز نزدیک به ۴۰ درصد بود. حتی گروه کالایی میوه‌های تازه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۸ درصد افزایش قیمت داشت.
قیمت‌ها چه تغییری کرد
جدول ۲ به جزئیات قیمت برخی از اقلام خوراکی ظرف یک سال اخیر می‌پردازد و نشان می‌دهد که سال گذشته، حول و حوش همین هفته، قیمت این مواد خوراکی چقدر بوده و در هفته‌ای که گذشت چه تغییراتی داشته است. در میان ارقام درج شده در جدول دو، افزایش قیمت سالانه کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، قند، گوشت قرمز و مرغ به خوبی مشهود است. به طور مثال قیمت گوشت مرغ در هفته دوم خرداد ماه سال گذشته حدود سه هزار و ۲۰۰ تومان بود؛ اما با گذشت یک سال قیمت یک کیلو گوشت مرغ به حدود پنج هزار تومان رسیده است. یا قیمت یک کیلو گوجه سبز - به عنوان میوه محبوب فصل بهار - در هفته دوم خرداد ۹۰ حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان بوده که امسال در هفته مورد اشاره به حدود ۵ هزار تومان رسیده است. این یعنی بیش از ۹۷ درصد افزایش قیمت ظرف یک سال در یک قلم میوه. حتی قیمت کالایی مانند پنیر پاستوریزه نیز در یک سال گذشته تا سطح بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. این کالا، پارسال در هفته دوم خردادماه حدود هزار و ۵۰۰ تومان(هر بسته حدود نیم‌کیلویی) عرضه شده و امسال حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان.