پایگاه اطلاع‌رسانی دولت- رییس کل بانک مرکزی در دفاع از سیاست‌های خود با ادعای اینکه سیاست‌هایش برای کاهش قیمت‌ها در چند ماه گذشته به خوبی جواب داد، گفت: کار بانک مرکزی خرید و فروش سکه نیست. محمود بهمنی با بیان اینکه سیاست‌های دولت برای کنترل بازار ارز و سکه و طلا همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: در سال گذشته اگر بحث علمی، اقتصادی و کارشناسی وجود داشت، به طور غیرواقعی شاهد افزایش کاذب قیمت ارز و سکه و حتی طلا نبودیم. چطور می‌شود که قیمت طلا در دنیا پایین بیاید و در ایران بالا برود!؟وی افزود: باید درون کشور و جامعه ما این مساله روشن شود که غربی‌ها همین را می‌خواهند که بگویند تحریم‌ها بر ضد ایران تاثیر گذاشته است. اما باید بدانیم این قیمت‌ها کاذب است و قیمت واقعی طلا و ارز این نیست. قیمت طلا در تمام دنیا مشخص است؛ به اندازه وزن در همه جای دنیا طلا خرید و فروش می‌شود و قیمت واقعی آن مطابق اونس جهانی است.بهمنی در ادامه تاکید کرد: سیاست‌های ما برای کاهش قیمت‌ها که در چند ماه گذشته اعمال شد به خوبی جواب داد و این سیاست‌ها برای کنترل قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.وی افزود: باید این را در نظر داشت که کار بانک مرکزی خرید و فروش سکه نیست و ما به دنبال سود هم نیستیم.

اما در ادامه سیاست‌های پولی گفته شد؛ افرادی که برای سکه پیش‌فروش شده ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند به جای آن اوراق مشارکت دریافت کنند. پول این کار به بانک‌ها داده می‌شود تا در عقود مختلف به کار بگیرند که این موجب شد نزدیک به چهار میلیون سکه جایگزین شود. این یک نوع سیاست برای کنترل قیمت‌ها بود.بهمنی گفت: نقدینگی در حال نوسان است و مهم این است که بتوانیم این روند را به صورت کنترلی داشته باشیم.

این را هم نباید انتظار داشته باشیم که یک مرتبه پایین بیاید؛ باید یک نقطه بهینه انتخاب شود، یعنی نمی‌توان با یک ابزار نقدینگی را پایین آورد زیرا در طرف دیگر قضیه تکلیف رشد اقتصادی و اشتغال چه می‌شود؟ مجموعه مولفه‌ها است که می‌تواند با هم عمل کند و نتیجه دهد. بانک مرکزی مجری سیاست‌های پولی است و سیاست‌های مربوط به سرمایه‌گذاری، بازرگانی و مالیاتی باید با هم به کار گرفته شوند تا بتوانند اقتصاد را کنترل کنند.چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکل کنونی بخش تولید را نبود نقدینگی عنوان کرد و به انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در عدم تزریق منابع به بنگاه‌های تولیدی پرداخت، اما محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی با عنوان کردن این موضوع که مشکل تولید، نقدینگی نیست؛ به صنایع توصیه کرد که به جای چشم دوختن به منابع ارزان قیمت، بهره‌وری در بنگاه‌ها را افزایش دهند. چرا که به اعتقاد وی بانک مرکزی قصد دارد امسال، انضباط پولی را رعایت کند.