دنیای اقتصاد- دیروز انگیزه چندانی در بازار برای افزایش قیمت‌های ارز و سکه مشاهده نشد. با آنکه برخی انتظار داشتند تا پس از مذاکرات مسکو شاهد تلاطم دیگری در بازار باشند، اما بالاترین قیمت دلار ۱۸۳۵ تومان بود. این نرخ البته با گذشت ساعاتی از بازار با افت هم روبه‌رو شد و تا ۱۸۲۵ تومان کاهش یافت که در این سطح تنها ۲۵ تومان افزایش روزانه ثبت کرد. قیمت سکه نیز اگرچه تا ۶۹۰ هزار تومان بالا رفت، اما افزایش ۳۰۰۰ تومانی برای آن چندان توجهی را به خود جلب نکرد. کاهش هیجانی تقاضا برای ارز و سکه

حرکت نرم بازار به سوی قیمت‌های بالاتر

گروه بازار پول- بازار دیروز بر خلاف انتظار شاهد نوسان محدود قیمت‌ها بود. دلار دیروز نهایتا درسقف قیمت تا ۱۸۳۵ تومان بالارفت، اما دوباره تا بعدازظهر به ۱۸۲۵ تومان رسید. در این سطح البته قیمت دلار ۲۵ تومان افزایش قیمت را به همراه داشت.

دیروز با اینکه انتظار می‌رفت جهش بیشتری در قیمت ارزها روی دهد، اما نوسان قیمت محدود بود. برخی از دلالان البته امروز با معکوس شدن روند افزایشی قیمت، منتظر افت قیمت تا ۱۸۱۵ تومان هم بودند. به گفته یکی از آنها، در چنین شرایطی باید در بازار دلار خرید و تا پایان روز آن را با اندکی سود فروخت و دست خالی به خانه نرفت. معنی این حرف در نظر آنها این است که ریسک در بازار زیاد است و هر آن امکان تغییر شرایط و زیان وجود دارد.

دو وضعیت متفاوت در داخل و خارج

بازار داخلی در حالی نسبت به نتایج مبهم و مشروط نشست مسکو بی‌تفاوت ظاهر شده و واکنش شدیدی از خود نشان نمی دهد که در فراتر از مرزها شرایط مقابل وضعیت داخلی است. به عبارت دیگر در شرایطی که احتمال افزایش قیمت برای ارز وجود داشت، روند قیمتی دلار نتوانست از نرخ ۱۸۳۵ تومان عبور کند، اما در کشورهای حاشیه دلار را برای مسافران ایرانی بالاتر از ۲۰۰۰ تومان در نظر می‌گیرند. در هفته گذشته به زائران ایرانی در عربستان هر دلار آمریکا را تقریبا ۲۲۵۶ تومان فروخته‌اند. در روزهای اخیر هر ریال عربستان در حالی که نهایتا در بازار داخلی ۴۷۵ تا ۴۸۰ تومان فروخته می‌شود، در بازار عربستان به ایرانی‌ها ۵۲۰ تا ۶۰۰ تومان فروخته شده است. قیمت‌ها در بازار سکه نیز افزایش زیادی نداشت. سکه امروز تا ۶۹۰ هزار تومان بالارفت و البته تنها ۳۰۰۰ تومان گران شد.

دیروز بر تابلوی سکه فروشان تا قبل از تثبیت قیمت، نرخ ۶۹۵ هزار تومان هم درج شده بود، اما تا بعدازظهر ۵ هزار تومان از قیمت آن کاسته شد. افت‌وخیز قیمت سکه در این روزها از یک خبر تاثیر می‌گیرد که روان بازار را به خود مشغول کرده و هر گونه تمایل برای افزایش قیمت را بی‌تاثیر می‌کند. دو روز گذشته مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از سررسیدشدن ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش شده در روزهای آتی خبر داده و از این رو انتظار می‌رود ورود این تعداد به بازار، تقاضا برای خرید سکه را با ریزش مواجه کند. در طول اردیبهشت‌ماه امسال هم که مصادف با آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در بازار بود، قیمت دلار به شدت تحت تاثیر تزریق سکه بود. در این روزها نیز با اینکه انتظارات تورمی در داخل و اخبار نگران‌کننده شرایط را برای بیشتر شدن تقاضا بالا برده است، اما دخالت در عرضه ارز و سکه توامان قیمت‌ها رادر مسیر کاهشی قرار داده است.

آنچه که البته در بازار داخلی نباید از نظر دور بماند، افزایش نرخ سود بانکی تا مرز ۲۰ درصد وتبدیل بخشی از سرمایه‌های ثبت نام شده برای سکه به گواهی سپرده ۲۴ درصدی در بانک ملی میزان تقاضا در بازار ارز و سکه را کاهش داده است.

دیروز قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۷۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۹۵ هزار تومان گران شد. قیمت آن البته تا قبل از ظهر، ۷۰۰ هزار تومان هم درج شده بود که در ادامه حداقل ۵هزار تومان ارزان شد. نیم سکه و ربع سکه تقریبا بدون تغییر به ترتیب ۳۴۵ هزارتومان و ۱۸۵ هزار تومان فروخته شدند.در بازارطلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۶۰۰ تومان گران شد و به ۳۰۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۶۰۰ تومان افزایش قیمت از ۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان فراتر رفت.

طلا در بازارهای جهانی

بازار جهانی طلا دیروز به شدت تحت تاثیر یک تصمیم جدی دیگر در فدرال رزرو آمریکا بود. نشست دو روزه کمیته بازار باز فدرال رزرو دیروز به اتمام رسید و البته قرار بود ساعت ۱۰ چهارشنبه‌شب نتایج مذاکرات کمیته به طور رسمی توسط برنانکه اعلام شود. با اینکه برخی از احتمال به جریان افتادن دور سوم تسهیل مقداری در آمریکا سخن می گویند، در تازه‌ترین تحلیل‌ها احتمال داده شده که فدرال رزرو با تکرار حرکت سال گذشته خود، اوراق قرضه کوتاه‌مدت را فروخته و درمقابل آنها را به اوراق قرضه با سررسید بلند مدت تبدیل کند. قیمت طلا دیروز در بازارهای آسیایی و لندن به شدت در انتظار و گمانه‌زنی‌هایی در این راستا در مسیر کاهشی قرارداشت و تا بعداز ظهر به وقت تهران تا سطح ۱۶۱۰ دلار افت کرد. در بازارهای جهانی اغلب بورس‌ها افزایشی بودند. این در شرایطی بود که نتایج انتخابات یونان مشخص شده و مردم به ماندن در یورو و تحمل برنامه‌های ریاضتی رای داده‌اند. در عین حال فدرال رزرو تعبیری جز کاهش ریسک ورشکستگی بانک‌ها ندارد و با هدف گذاری نرخ تورم حداکثر ۲ درصدی نیاز جدیدی برای تزریق منابع مالی به صورت دور سوم «تسهیل مقداری» (Q۳) نمی‌بیند. در بازارهای جهانی هم قیمت نفت به دلیل اعلام کاهش کمتر از حد ارزیابی شده ذخایر نفتی آمریکا باز هم در مسیر افزایشی است که بر افت قیمت طلا تاثیر بیشتری داشته است.