دنیای اقتصاد- در حالی که بانک مرکزی چند روز قبل نرخ تورم نقطه به نقطه و میانگین اردیبهشت ماه را به ترتیب 2/21 و 2/14 درصد اعلام کرده بود، روز گذشته مرکز آمار ایران ارقام متفاوتی را برای تورم همین ماه اعلام کرد؛ براین اساس نرخ تورم نقطه به نقطه و میانگین در برآورد مرکز آمار ایران به ترتیب 26 و 7/16 درصد اعلام شد که به وضوح بالاتر از نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی است.این در حالی است که مرکز ‌آمار از سال قبل بنابر تصمیم شورای عالی آمار، متولی و مرجع تعیین نرخ تورم تعیین شده است.

مرکز آمار اعلام کرد
روایت جدید از نرخ تورم
تورم نقطه‌ به نقطه اردیبهشت: ۲۶درصد و میانگین ۷/۱۶ درصد
گروه بازار پول- یک آمار دیگر از نرخ تورم ارائه شد. مرکز آمار ایران برای اولین بار و پس از چند سال کش و قوس نرخ تورم میانگین در اردیبهشت سال 90 را 7/16 درصد اعلام کرد. نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار علاوه بر آنکه بیش از نرخ تورمی اعلامی بانک مرکزی است این گمانه را مطرح می‌کند که ظاهرا مرکز آمار مرجع اعلام نرخ تورم شده است.
مرکز آمار از سال‌های گذشته نرخ تورم را تهیه اما به جای اطلاع رسانی عمومی به دولت ارائه می‌کرد تا اینکه سال قبل شورای عالی آمار این مرکز را مرجع تعیین نرخ تورم اعلام کرد. اما اعلام عمومی این آمار منوط به تفاهم‌هایی با بانک مرکزی و صدور مجوز از سوی دولت بود. سرانجام روز گذشته این مرکز شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری را روی سایت خود قرار داد.
از جمله تفاوت‌های این شاخص با شاخص بانک مرکزی در مبنای سال پایه است که برای مرکز آمار سال محاسباتی سال 81 و برای بانک مرکزی سال 83 است. از دیگر تفاوت‌ها سبد کالایی دو نهاد است. در سبد کالایی بانک مرکزی تغییرات 359 قلم کالا و خدمات اندازه گیری می‌شود اما در سبد کالایی مرکز آمار 400 قلم کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تغییرات قیمت‌ها
در گزارش مرکز آمار از تغییرات قیمت کالاها در اردیبهشت ماه درصد تغییر نسبت به ماه قبل 8/1 درصد اعلام شد. این در حالی است که بانک مرکزی این تغییر را 7/1 درصد اعلام کرد.
تورم نقطه به نقطه نیز از نگاه مرکز آمار در اردیبهشت ۹۰ معادل ۲۶ درصد است در حالی که برآورد بانک مرکزی از تورم نقطه به نقطه،۲/۲۱ درصد بوده است. تورم میانگین اعلام شده نیز در اردیبهشت سال جاری از سوی دو نهاد دارای دو درصد تفاوت است.مرکز آمار تورم میانگین را ۷/۱۶ درصد اعلام و بانک مرکزی ۲/۱۴ درصد عنوان کرد. مرکز آمار اعلام کرد: در اردیبهشت ۹۰ استان‌های ایلام با ۶/۶ درصد، سمنان با ۳/۵ درصد و آذربایجان شرقی با ۶/۳ درصد دارای بیشترین افزایش ماهانه بوده‌اند. نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ۹۰ نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد نرخ تورم در استان سیستان و بلوچستان ۸/۲۴ درصد، ایلام ۵/۲۲ درصد و آذربایجان غربی۲۲ درصد ثبت شده که بالاترین نرخ میانگین در میان استان‌ها بوده است.