گروه بازار پول- مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: حمایت از حقوق بیمه‌گذار فرآیندی است که از ارائه پیشنهاد خرید بیمه به عنوان متقاضی شروع می‌شود و تا مرحله تسویه و پرداخت خسارت بیمه‌ای ادامه می‌یابد که در این فرآیند سه مرحله قابل شناسایی است. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، «نسرین شرافت» در هجدهمین نشست اتاق فکر صنعت بیمه با اشاره به مرحله نخست خرید بیمه، افزود: مرحله قبل از صدور بیمه‌نامه ‌یا انعقاد قرارداد، حقوقی برای بیمه‌گذار متصور می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله بعدی، مرحله پس از انعقاد قرارداد بیمه، شروع پوشش بیمه‌ای تا مرحله اعلام خسارت و آخرین مرحله، مرحله اعلام خسارت تا تسویه کامل خسارت بیمه‌ای است.

شرافت با اشاره به نکاتی که در هنگام صدور قرارداد بیمه حائز اهمیت است، اضافه کرد: لازم است تمام اطلاعات ضروری از قبیل پوشش‌های بیمه‌ای وظایف و تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار، میزان حق بیمه و نحوه پرداخت آن، استثنائات و نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای پس از صدور بیمه‌نامه به متقاضی ارائه شود به عبارتی در واقع معرفی کاملی از محصول بیمه‌ای که قابل ارائه است به متقاضی ارائه شده باشد.

مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی تصریح کرد: از بحث‌های ضروری در ارائه خدمات بیمه‌ای ارائه اطلاعات صحیح و واقعی از سوی متقاضی خدمات بیمه است که لازم است در این زمینه هم بیمه‌گر اطلاع‌رسانی لازم را به متقاضی داشته باشد و هم در مورد پیامدهای ناشی از اظهارات خلاف واقع تذکرات لازم را به بیمه گذار اعلام کند.

شرافت ادامه داد: روان و قابل فهم بودن متن بیمه‌نامه و ارائه توضیحات تکمیلی و مکتوب به بیمه‌گذار در مورد خدمات بیمه‌ای که دارای پیچیدگی هستند باید از سوی بیمه‌گر، انجام شود.

شرافت با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی و تبلیغ خدمات بیمه‌ای در چارچوب صحیح و قانونی و همینطور اطلاع‌رسانی کامل بیمه‌گذار در زمینه حداقل مدارک لازم به‌منظور بررسی و رسیدگی به فرآیند خسارت بیان داشت: لازم است که روش‌های جبران خسارت و رویه‌های داخلی حل و فصل اختلافات و همین‌طور محدوده زمانی معین برای رسیدگی به دعاوی بیمه‌گذار به صورت کتبی به بیمه‌گذار اعلام شود و همچنین طی اطلاعیه‌ای در مراکز صدور و پرداخت خسارت بیمه‌گذار و متقاضیان بیمه با این رویه‌ها آشنا شوند.

وی با تاکید بر وظایف شرکت‌های بیمه در آموزش و نظارت بر عملکرد واسطه‌های فروش بیمه نامه گفت : ممکن است بیمه‌نامه‌ای به واسطه یک نماینده بیمه صادر شده باشد و ارتباط بیمه‌گذار با شرکت بیمه از طریق آن نماینده باشد و بنا به دلایلی در طول سال بیمه‌ای ارتباط نماینده با شرکت بیمه قطع ‌شود که در اینجا لازم است برای جلوگیری از هرگونه تخلف، در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به بیمه‌گذار انجام شود.

شرافت ادامه داد: موضوع بعدی ضرورت تعیین مهلت زمانی به‌منظور انجام تحقیق و بررسی خسارت و در صورت تحلیل بیمه‌گر در رعایت مهلت زمانی تعیین شده پیش‌بینی ضمانت اجرایی لازم برای جبران ضرر و زیان لازم ناشی از تاخیر پرداخت خسارت به بیمه‌گذار است. روند بررسی و تحقیق در مورد خسارات باید مدت زمانی معینی داشته باشد. مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی با تاکید بر حمایت از حقوق بیمه‌گذار گفت: تشکیل واحد رسیدگی و پاسخگویی به اختلافات و شکایات تحت نظارت و مسوولیت مدیرعامل شرکت بیمه به رعایت حقوق بیمه‌گذار کمک می‌کند.

وی افزود: ‌تعریف فرآیند حل‌و‌فصل اختلاف توسط واحد یادشده، نقش داوری در زمینه حل اختلاف بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه بسیار مهم است و موضوع بعدی تکالیفی است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در رسیدگی به شکایات بیمه‌ای دارد.