حمید رضا اسلامی منوچهری- مجمع عمومی عادی سالانه بانک سامان پنجشنبه گذشته با حضور حدود ۹۰درصد صاحبان سهام در محل اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران برگزار شد. در این جلسه پس از ارائه گزارش هیات‌مدیره وبازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۸۹با رای اکثریت سهامداران، صورت‌های مالی سال مورد گزارش اعم از گروه و شرکت اصلی به تصویب رسید.با توجه به اتمام دوره دوساله هیات‌مدیره، انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل هیات‌مدیره از دیگر مفاد دستور جلسه این مجمع بود که به اتفاق آرا اعضای اصلی هیات‌مدیره ابقا شدند و شرکت‌های بیمه و ایران و غریب به عنوان اعضای علی البدل هیات‌مدیره برگزیده شدند.روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد واطلاعات هم به عنوان روزنامه‌های رسمی بانک سامان در سال ۹۰ رای اکثریت سهامداران را به‌دست آوردند. دستور جلسه دیگر مجمع انتخاب بازرس قانونی بود که با پیشنهاد هیات‌مدیره ،موسسه حسابرسی بیات رایان به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و علیرضا جم به عنوان بازرس علی البدل در سمت خود ابقا شدند.پاداش هیات‌مدیره بانک هم برای عملکرد سال مالی ۱۳۸۹معادل ۵/۱درصد سود تقسیم شده تعیین شد.

تقسیم سود وافزایش سرمایه

بنا بر گزارش هیات‌مدیره بانک سامان ،سود قابل تقسیم عملکرد این بانک در سال ۸۹معادل ۱۱۵میلیارد تومان بوده که با موافقت اکثریت صاحبان سهام ۱۰۰میلیارد تومان از این مبلغ به حساب افزایش سرمایه بانک منظور شد و ۱۵میلیاردتومان باقیمانده بین سهامداران تقسیم شد. به این ترتیب سرمایه بانک سامان از ۳۰۰میلیارد تومان به ۴۰۰میلیارد تومان افزایش می‌یابد وبا سرمایه ۳۰۰میلیارد تومان ،سود نقدی هر سهم برای عملکرد سال ۸۹معادل ۵تومان خواهد بود.به گفته رجایی سلماسی، رییس هیات‌مدیره بانک سامان، سود قابل تقسیم هر سهم این بانک برای عملکرد سال ۸۹معادل ۳۸۳ریال بوده که ۳۳۳ریال آن به حساب افزایش سرمایه منظور شده و۵۰ریال آن به هر سهم تعلق گرفته است. رجایی سلماسی پیش‌بینی درآمد هر سهم بانک سامان در سال ۹۰با سرمایه ۴۰۰میلیارد تومان را ۵۰تومان اعلام کرد. پس از تصویب سود نقدی هر سهم به میزان ۵۰ریال برای سال مالی ۸۹با دستور ولی ضرابیه، مدیرعامل بانک سامان ،بلافاصله سود مورد نظراز طریق نظام پرداخت الکترونیکی این بانک به حساب سهامداران واریز شد.

عملکرد بانک سامان در سال ۸۹

در ابتدای جلسه مجمع عمومی بانک سامان، ولی ضرابیه پیامی را خطاب به سهامداران این بانک قرائت کرد که به عملکرد این بانک در سال ۸۹اشاره شده است. در بخشی از این پیام آمده است: نگاهی گذرا به دستاوردهای بانک سامان در سالی که گذشت بیانگر آن است که حرکت فراگیر به سوی تکمیل زنجیره ارزش ساز بانک ،رشد ۷۲درصدی سود خالص بانک وحرکت گسترده به سوی کارآمدی شبکه شعب ،افزایش ۷۶درصدی مانده تسهیلات اعطایی ورشد ۳۸ درصدی مانده سپرده‌ها را فراهم نموده است. پیام مدیر بانک سامان می‌افزاید:از افتخارات سال ۸۹، دستیابی به بالاترین میزان سود عملیاتی طی ۵سال گذشته می‌باشد که خود نشان از پتانسیل بالای سازمانی بانک سامان دارد.

ما با تکیه بر ابزار هوشمندی وچالاکی، سهم بازار خود در بین بانک‌های خصوصی را از ۶/۸درصد به ۵/۹درصد وسهم خود در کل بازار بانکی را از ۹۲/۱درصد به ۱۶/۲درصد افزایش دادیم. حاصل کار ما در این سال، کسب رتبه اول در بازار بین الملل در میان ۶بانک برتر خصوصی کشور وافزایش سهم عملیات بین الملل از ۱۳درصد در سال ۱۳۸۸به ۲۵درصد در سال ۱۳۸۹ وکسب یک چهارم سهم این بازار می‌باشد. در این سال ما با بیش از ۳میلیارد دلار عملیات ارزی ،در بروات ارزی وتنزیل اسنادی ،رتبه نخست ودر گشایش اعتبار ارزی مقام دوم را کسب نمودیم.ما با پیروی کامل از قوانین و مقررات بین‌المللی وعملکرد شفاف توانسته ایم تعاملی کار آمد و قابل اعتماد با بانک‌های کار گزار برقرار سازیم وبا داشتن ۸۶کارگزار فعال در ۳۶کشور دنیا و همچنین ۳۹ حساب نزد بانک‌های کارگزار یکی از قوی‌ترین شبکه‌های کارگزاری را در میان شبکه بانکی کشور به خود اختصاص دهیم.