دنیای‌اقتصاد- رییس‌کل بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم به 3/16 درصد در تیرماه خبر داد که این نرخ از کاهش تورم نقطه‌ای به 1/21 درصد حکایت دارد. بهمنی وعده داده است، روند افزایشی تورم از آذر امسال متوقف و تورم در سال آینده تک رقمی شود. کارشناسان با دیده تردید به این پیش‌بینی می‌نگرند. به اعتقاد آنان، نوسان کنونی تورم نقطه‌ای نمی‌تواند مبنا قرار گیرد و برای ارائه تصویری از تورم باید به رشد نقدینگی، شاخص بهای تولیدکننده و جابه‌جایی تورم در سطح کالایی و دارایی توجه کرد.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد
افزایش نرخ تورم به 3/16 درصد
تورم نقطه به نقطه (تیر ۹۰ به تیر ۸۹): ۱/۲۱ درصد
تورم ماهانه (تیر به خرداد ماه): 1/0 درصد
گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال را ۳/۱۶ درصد اعلام و ابراز امیدواری کرد: در ماه‌های آتی روند نزولی نرخ تورم ادامه داشته باشد.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها از تورم 6/16 درصدی در ماه تیر حکایت داشت گفت: خوشبختانه نرخ تورم تیرماه 3/16 درصد رقم خورده است که 9 دهم درصد رشد کاهنده نسبت به خرداد ماه را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، رییس کل بانک مرکزی معتقد است: بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم از 15 درصد فراتر نخواهد رفت.
به گفته بهمنی، تلاش بانک مرکزی این است که ادامه روند کاهنده نرخ تورم را شاهد باشیم تا در آبان و آذرماه به کاهش بیشتری برسیم. بهمنی ابراز امیدواری کرد، نرخ تورم تا یک سال آینده تک رقمی شود.
بنابراین گزارش، شاخص تورم نقطه به نقطه که افزایش قیمت‌ها در تیر ماه سال جاری نسبت تیرماه سال قبل را نشان می‌دهد1/21 درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه که مقایسه افزایش قیمت‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه سال جاری در حدود یک دهم درصد افزایش داشته است. کاهش تورم نقطه‌ای و ماهانه رییس کل بانک مرکزی را امیدوار به توقف روند افزایش تورم در آذر ماه و حتی تک رقمی شدن آن در سال آینده کرده است. آیا امیدهای رییس کل جامه عمل به خود می‌گیرد یا نرخ تورم در پایان سال عددی بیش از رقم کنونی را نشان خواهد داد؟
میانگین ۲۱ درصدی تورم در چهار ماه
روند تورم نقطه‌ای در چهار ماه ابتدایی سال در محدود 20 درصد بوده است. این شاخص در فروردین ماه 7/19 درصد بوده و در اردیبهشت و خرداد نیز به ترتیب به 2/21 و 3/22 درصد رسیده است. با توجه به نرخ 1/21 درصدی تورم نقطه‌ای در تیر ماه می‌توان نتیجه گرفت که میانگین تورم چهار ماه در ابتدای سال جاری به 21 درصد رسیده است. بنابراین اگر روند تورم نقطه‌ای همانند چهار ماه ابتدایی سال باشد نرخ تورم میانگین تا پایان سال در این سطح باقی خواهد ماند.از این منظر نظر رییس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ تورم نقطه‌ای را باید خوش‌بینانه به حساب آورد.
تکیه بر نوسانات تورم نقطه‌ای
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش تورم ماهانه و نقطه‌ای پیش‌بینی کرده است در پایان پاییز روند افزایشی نرخ تورم متوقف شود. به اعتقاد کارشناسان شاخص تورم ماهانه و نقطه‌ای در یک ماه نمی‌تواند معیار سنجشی برای نرخ تورم آتی باشد.به گفته کارشناسان، در خصوص کاهش تورم نقطه‌ای می‌توان سه نما را مد نظر قرار داد. نمای اول: شاخص تورم، معمولا با نوسان‌های بالایی همراه است و در سری زمانی مختلف ماه‌هایی وجود داشته که نرخ تورم نقطه‌ای در یک ماه کاهش داشته و در ماه دیگر روند افزایشی به خود گرفته است. شاهد مثال آن نیز ابتدای سال قبل بود.تورم نقطه‌ای با وجود کاهش در خرداد ماه 89 و رسیدن به سطح 3/8 درصد در تیرماه تا سطح 4/9 درصد افزایش یافت. در مرداد ماه89 نیز گرچه تا سطح 8/8 درصد پایین آمد، اما در شهریور به 10 درصد افزایش یافت و از آن ماه به بعد روند افزایشی خود را حفظ کرد.
بنابراین در این نما، نمی‌توان کاهش تورم نقطه‌ای را شاهدی برای پیش‌بینی روند نزولی نرخ تورم به حساب آورد.
نمای دوم: در نمای دوم کارشناسان تا حدودی با نظر بانک مرکزی همراهی دارند مشروط بر آنکه روند کاهش تورم نقطه‌ای در ماه‌های آتی نیز اتفاق افتاد. در این حالت برخی کارشناسان معتقدند: از بررسی یک روند سه یا چهار ماهه می‌توان نتیجه گرفت شتاب تورم کاهش یافته اما کاهش نرخ تورم نیازمند اطلاع از دیگر متغیرهای تعیین‌کننده‌ای مثل نرخ رشد نقدینگی است. بر اساس نظر کارشناسان، در صورت کنترل رشد نقدینگی در سال جاری، کاهش سطح عمومی قیمت‌ها 9 ماه زمان می‌برد.
نمای سوم: در این نما جابه‌جایی از افزایش تورم در بخش کالایی به بخش دارایی‌ها بحث می‌شود. به اعتقاد کارشناسان در سال جدید با توجه به افزایش ۲۴ درصدی اجاره بها در سه ماه اول سال، روند افزایش قیمت‌ها در این بخش قابل ردگیری است. البته به دلیل آنکه آثار افزایش اجاره‌بها یکباره در شاخص قیمت منعکس نمی‌شود، افزایش قیمت‌ها در این بخش خود را با یک تاخیر زمانی در شاخص اجاره‌بها نشان می‌هد. بر این اساس در صورت افزایشی بودن روند اجاره‌بها، با توجه به اینکه سهم این بخش در سبد کالا و خدمات بانک مرکزی بالا است، نرخ تورم نیز حرکت صعودی خود را طی خواهد کرد.
شاخص بهای تولیدکننده
شاخص بهای تولیدکننده شاخصی پیش‌نگر برای تورم به حساب می‌آید،این شاخص نشان‌دهنده روند هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاها و خدمات در بخش تولید است. در صورتی که روند حرکتی این شاخص صعودی باشد، می‌توان نتیجه گرفت که در آینده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نیز افزایشی خواهد بود. نکته قابل تامل اینکه افزایش شاخص بهای تولیدکننده نیز با یک تاخیر زمانی در شاخص بهای کالاها و خدمات خود را منعکس می‌کند. بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده پس از ۱۴ ماه روند نزولی، از خرداد‌ماه سال ۱۳۸۹ روندی صعودی به خود گرفت و تا پایان سال نیز ادامه داشت. تغییرات این شاخص از ۴/۷ درصد در خرداد‌ماه به ۶/۱۶ درصد در اسفند‌ماه ۱۳۸۹ رسیده است.
تغییرات نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز از 1/10 در مرداد ماه سال قبل به 8/34 درصد در اسفندماه افزایش یافته است. در سال جاری نیز شاخص بهای تولیدکننده به عدد 5/262 رسید که نسبت به ماه قبل(اسفند ماه)5/3 درصد افزایش داشته است. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 7/37 درصد رشد را ثبت کرده است. تغییرات میانگین نیز حکایت از افزایشی معادل 9/18 درصد دارد و برآوردهای حاکی از تداوم افزایش این شاخص در اردیبهشت ماه است. بر این اساس در شرایطی که شاخص بهای تولیدکننده در حال افزایش است، نمی‌توان توقع کاهش نرخ تورم در بخش کالا و خدمات را داشت. زیرا این شاخص علامتی است که در ساده‌ترین حالت خبر از افزایش نرخ تورم در آینده دارد.