دنیای اقتصاد - قیمت سکه در ادامه روند کاهشی خود ۱۰ هزار تومان دیگر ارزان شد و به ۶۰۰ هزار تومان رسید. نزولی شدن قیمت سکه همزمان با افت قیمت طلا در بازارهای جهانی تا سطح ۱۸۱۸ دلار اتفاق افتاده است. نکته قابل‌توجه اینکه قیمت در شرایطی رو به کاهش نهاده که قیمت دلار هم در بانک مرکزی و هم در بازار آزاد رو به افزایش داشته و به ۱۲۵۵ تومان رسیده است. این دو حرکت در دو مسیر معکوس نوعی حرکت به سمت همسان‌سازی قیمت است که از دو روز پیش آغاز شده است. مداخله بانک مرکزی در بازار سکه از طریق افزایش حراج بانک کارگشایی در حالی است که مقامات این بانک اخیرا هر گونه حباب قیمت سکه را به شدت رد کرده‌اند. دلار بر مدار افزایش

تداوم حرکت سکه و ارز به سمت تعادل

گروه بازار پول_ قیمت سکه در ادامه سیر نزولی قیمت در بازار داخلی دیروز با ۱۰ هزار تومان کاهش دیگر به ۶۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت طلا در بازار‌های جهانی پس از پایین آمدن از سطح ۱۸۰۰ دلار در ۴۸ ساعت گذشته، نوسان‌های شدیدی را تجربه کرد. به طوری که دیروز ابتدا قیمت آن تا ۱۸۳۰ دلار بالا رفت اما تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران قیمت آن به ۱۸۱۸ دلار مجددا افت کرد. دلار آمریکا نیز در بازار داخلی همچنان روند افزایشی دارد؛ به طوری که روز گذشته به ۱۲۵۵ تومان رسید.

تحلیل قیمت طلا

نوسان دیروز قیمت جهانی طلا بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در خصوص آینده قیمت‌ها را پر رنگ کرد. با توجه به آنکه قیمت طلا در بازار‌های جهانی دستخوش عوامل مختلفی است تا کنون برآیند این عوامل قیمت طلا را مجددا در مسیر افزایش قرار داده است. بازارهای مالی جهان امروز چشم انتظار نتایج اجلاس روسای جمهور آلمان و فرانسه ودیگر مقامات اروپایی در مورد نحوه کمک به یونان هستند. بر همین حال تا روشن شدن نتایج این نشست نرخ طلا در بازار روند نوسانی خود را حفظ خواهد کرد.

گمانه‌زنی درباره سکه

در بازار سکه داخلی علاوه بر عوامل جهانی برخی عوامل داخلی نیز از متغیرهای تعیین کننده قیمت هستند.در حال حاضر قیمت سکه داخلی بیش از آنکه از نوسان قیمت طلا تاثیر بپذیرد، از تزریق فراوان سکه به بازار توسط بانک کارگشایی تاثیر پذیرفته است. طبق اعلام بانک مرکزی، بانک کارگشایی از دیروز تا اطلاع ثانوی ۵ روز در هر هفته اقدام به برگزاری جلسات حراج می کند. با توجه به اراده جدید بانک مرکزی در تزریق سکه به بازار و تداوم نگرانی‌ها از وضعیت بحران بدهی یونان در اروپا برخی از کارشناسان افت قیمت را برای سکه تا ۵۷۰ هزار تومان در کوتاه مدت پیش‌بینی کرده‌اند؛ زیرا نگرانی از وضعیت اروپا و گسترش بحران بدهی یونان موجب تقویت دلار آمریکا در آینده نزدیک و افت بیشتر قیمت طلا خواهد شد.

البته برخی کارشناسان معتقدند: با توجه به عمق بحران و علائم موجود امکان تنزل شاخص بورس‌های اروپایی وجود دارد بنابراین این کاهش تقویت دلار را خنثی خواهد کرد و موجب جذاب شدن دوباره قیمت طلا خواهد شد. با افزایش قیمت جهانی طلا و سیر صعودی نرخ دلار احتمال می‌رود مداخله بانک مرکزی و عرضه فراوان سکه نتواند پاسخ بلندمدتی به بازار طلای داخلی باشد و قیمت سکه پس از یک دوره افت با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو باشد.

بازار سکه

دیروز قیمت سکه در بازار با ۱۰ هزار تومان کاهش تا ۶۰۰ هزار تومان افت کرد. سکه طرح قدیم نیز با ۱۵ هزار تومان افت قیمت به ۶۱۵ هزار تومان رسید. نیم سکه که در روز‌های اخیر رکورد ۳۰۰ هزار تومانی را کسب کرده بود، دیروز با ۱۳ هزار تومان افت قیمت تا ۲۸۷ هزار تومان پایین آمد. ربع سکه هم با ۷۰۰۰ تومان کاهش قیمت تا ۱۴۷ هزار تومان افت کرد. سکه گرمی در بازار روز گذشته دیروز به نرخ ۷۸ هزار تومان به فروش رسید. در حالی که قیمت خرید آن از مردم ۷۳ هزار تومان اعلام شد. قیمت خرید سکه بهارآزادی ۵۹۵ هزار تومان و قیمت خرید سکه طرح قدیم ۶۰۰ هزار تومان بود. سکه فروشان نیم سکه و ربع سکه را نیز از مردم ۲۸۰ هزار تومان و ۱۴۳ هزار تومان می‌خریدند.

سکه دولتی

بانک مرکزی همزمان با تزریق سکه در بانک کارگشایی قیمت سکه، نیم سکه و ربع سکه را هر یک ۱۰۴۰ تومان پایین آورد و به ترتیب ۶۰۱ هزار و ۱۲۰ تومان، ۲۸۳ هزار و ۹۲۰ تومان و ۱۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان تعیین کرد.اما قیمت سکه گرمی بدون تغییر ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان فروخته شد.

بازار ارز

در بازار ارز قیمت مرجع دلار با ۲۰ ریال افزایش تا ۱۰۶۸۵ ریال بالا رفت. در بازار آزاد نیز قیمت آن با ۲ تومان افزایش تا ۱۲۵۵ تومان رسید. از این رو اختلاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۱۸۷ تومان رسید. قیمت یورو در بازار دیروز با ۸ تومان افزایش تا ۱۷۳۶ تومان بالا رفت. قیمت پوند انگلیس نیز با ۵تومان افزایش تا ۲۰۱۰ تومان افزایش یافت.

طلا در بازار‌های جهانی

منحنی قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز بازهم به نوسان‌های سینوسی خود ادامه داد. قیمت طلا که در روز سه شنبه با افت قابل توجه از سطح ۱۸۰۰دلار فروافتاده بود، دیروز تا قبل از ظهر به سطح ۱۸۳۰ دلار بازگشت. اما تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران مجددا تا ۱۸۱۸ دلار فروافتاد. در ۴۸ ساعت گذشته فروش طلا با انگیزه جبران زیان ناشی از افت ارزش سهام توسط برخی از سرمایه گذاران، کاهش قیمت طلا را رقم زد. در عین حال به گزارش برخی از منابع خبری هجوم عده ای دیگر برای خرید طلا در شرایط افت قیمت، موجب بالا رفتن قیمت طلا شده است. در روزگذشته نخست وزیر چین برای کمک به کشورهای اروپایی اظهار آمادگی کرد. اما تاکید کرد که کشورهای اروپایی نباید صرفا بر کمک‌های بین‌المللی تکیه کنند، بلکه باید کسری بودجه را کاهش داده و شغل بیشتری ایجاد کنند. سخنان وی موجب بالا رفتن ارزش دلار شد که در همین راستا در صورت به توافق نرسیدن روسای جمهور آلمان، فرانسه با اعضای کمیسیون اروپا بر سر نحوه کمک‌های مالی به یونان احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا با تداوم نگرانی‌ها زیاد است. گسترش بحران در اروپا دلار را مرتبا تقویت خواهد کرد. در عین حال افزایش نگرانی‌ها در اروپا اگر منجر به افت شاخص بورس‌های منطقه و جهان شود، با تاثیر معکوس قیمت طلا را بالا خواهد برد.