نگرانی‌های اختلاسی سخنگوی اقتصادی دولت

عکس: ایسنا، عبدالواحد میرزا زاده

حسینی: سازوکارهای نظارتی کفایت کامل ندارد وزیر اقتصاد در مراسم تودیع و معارفه رییس کل بیمه مرکزی ابراز کرد

نگرانی‌های اختلاسی سخنگوی اقتصادی

گروه بازار پول- وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع و معارفه رییس کل بیمه مرکزی ابراز نگرانی کرد اتفاق اخیر در نظام بانکی برای صنعت بیمه نیز تکرار شود.

سید شمس‌الدین حسینی در حالی روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه رییس کل بیمه مرکزی حاضر شده بود که ساعاتی بعد باید در خانه ملت پاسخگوی نمایندگان در خصوص اختلاس سه هزار میلیارد تومانی می‌بود.

او در این مراسم از فرصت پیش آمده استفاده کرد و سخنانی در خصوص اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به میان آورد.

سخنان وزیر اقتصاد از ضعف نظارتی آغاز شد و اختلاس اخیر را متوجه این قسمت کرد.

به گفته وی، اتفاق اخیر در سیستم بانکی حکایت از آن دارد که سازو‌کارهای نظارتی در بخش پولی کفایت کامل را ندارد.

حسینی به برخی نواقص در سیستم بانکی پرداخت و اظهار کرد: ثبت نشدن گشایش اعتبار اسنادی در بانک جامع اطلاعات مشتریان امکان اختلاس از شبکه بانکی را فراهم کرده است. وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به تسهیلات در بانک اطلاعات مشتریان وارد، ولی اطلاعات اعتبارات اسنادی در بانک‌ها وجود ندارد، گفت: در حالی که از سال جاری اطلاعات ارزی وارد بانک جامع اطلاعات مشتریان می‌شود، اما هنوز اطلاعات ریالی وارد نظام بانکی نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت اینکه اطلاعات ریالی بانک‌ها باید وارد بانک جامع اطلاعات مشتریان شود از نبود نظارت کافی در بخش بانکی انتقاد کرد.به گزارش خبرگزاری‌ها وزیر امور اقتصادی و دارایی ضعف نظارت در شبکه بانکی را به نظام بیمه‌ای نیز وارد دانست.

وی در مقایسه نظام بانکی و نظام بیمه‌ای گفت: اختلاس در نظام بانکی در شرایطی صورت گرفت که مقررات این بخش نسبت به بیمه‌ها شفاف‌تر است.

او با ابراز نگرانی از این ضعف اظهار کرد: در خصوص صنعت بیمه دغدغه بنده مانند سیستم بانکی است؛ چرا که هنوز بخش نظارتی به حد نصاب تقویت نشده است. وزیر اقتصاد گفت: اتفاق اخیر در سیستم بانکی حکایت از آن دارد که سازو‌کارهای نظارتی در بخش پولی کفایت کامل را ندارد و من این دغدغه را درباره‌ صنعت بیمه دارم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید گردش اطلاعات در حوزه صنعت بیمه جدی گرفته شود، افزود: اگر می‌خواهیم پولشویی در بیمه رخ ندهد، باید به این موضوع به صورت جدی نگاه شود.

به گفته حسینی راهکار جلوگیری از این معضل در صنعت بیمه این است مانند سایر بخش‌های دیگر آمار تولیدی به مصرف رسد.

وی با اعلام ارائه توصیه‌هایی به صنعت بیمه کشور گفت: صنعت بیمه صنعتی مالی، تخصصی و حساس است باید از هر گونه غیرتخصص‌گرایی در آن پرهیز شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: صنعت بیمه نیازمند تدوین برنامه نیست، چرا که اسناد بالادستی در این صنعت وجود داشته و باید در آن همت بیشتری در توسعه فضای رقابتی انجام گیرد. وی با اشاره به اینکه صنعت بیمه نیازمند حمایت‌های لازم است، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که این حمایت‌ها مانند سایر حمایت‌های بخش دولتی یا بخش‌های دیگر از صنایع مختلف نیست، بلکه باید حمایت‌های موثری برای اطلاع‌رسانی از خدمات این صنعت و توسعه در نزد مردم انجام گیرد.

حسینی در ادامه این مراسم با تقدیر از زحمات بی‌شائبه رییس کل سابق بیمه مرکزی اظهار کرد: باید در این صنعت از نهادهای تخصصی، غافل نشد؛ چرا که این نهادها می‌توانند با ارائه پیشنهادهای موثر و بیان سیاست‌های کارآمدی نقش موثری را در توسعه صنعت بیمه ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه صنعت بیمه و مقررات آن باید در بخش نظارتی تقویت بیشتری شوند، افزود: باید در شورای عالی بیمه به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده شده و تصمیمات موثری اتخاذ شود تا در ادامه آن بازدهی این صنعت بیش از گذشته شود.وی در این مراسم قول داد از فرشباف رییس کل سابق بیمه مرکزی در عرصه‌های دیگر بهره برد.

سخنان رییس کل جدید

در مراسم تودیع و معارفه رییس کل جدید بیمه مرکزی نیز اولین اظهار نظر خود در خصوص این صنعت بیان کرد.وی صنعت بیمه را از پایه‌های مهم اقتصاد کشور دانست که توجه ویژه به آن سطح رفاه اجتماعی را افزایش خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سید محمدکریمی رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود:« تدوین برنامه تحول در صنعت بیمه از دستاوردهای درخشان صنعت بیمه و بیمه مرکزی به شمار می‌رود که باید این مسیر را با همت و قدرت بیشتر ادامه دهیم.»

وی ابراز امیدواری کرد که صنعت بیمه در مسیر برنامه‌های خود همچنان از حمایت مجلس شورای اسلامی و دیگر ارکان نظام برخوردار باشد. مهندس کریمی تصریح کرد:« تلاش‌های مجدانه دکتر فرشباف ماهریان و همکاران خدوم شایسته تحسین است و امیدوارم با حمایت و همراهی فعالان این صنعت به موفقیت‌های تازه‌تری دست پیدا کنیم.»

وی افزایش ضریب نفوذ بیمه، توسعه فضای رقابت، افزایش حق بیمه سرانه در ایران و همچنین ارتقای فرهنگ بیمه را از مهم‌ترین برنامه‌های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

رییس کل جدید بیمه مرکزی با اشاره به فاصله زیاد بین حق بیمه سرانه و ضریب نفوذ بیمه در ایران با میانگین جهانی آن ابرازامیدواری کرد که با همکاری فعالان صنعت بیمه و با اجرای برنامه‌های کوتاه‌ مدت و بلندمدت و همچنین مشارکت اجتماعی مردم، این صنعت حرکتی جهشی داشته باشد. کریمی با اشاره به اینکه سرانه بیمه در جهان ۶۸۰ دلار است، افزود: با اینکه هم‌اکنون توانسته‌ایم هدف چشم‌انداز را محقق کنیم و سرانه بیمه را به ۵۰ دلار رسانده‌ایم اما این میزان هنوز اندک است و باید افزایش یابد.

به گفته وی، ضریب نفوذ بیمه در کشورهای توسعه یافته ۵/۹ و میانگین دنیا ۵/۷ است. این میزان در ایران هم اکنون با تلاش‌های انجام شده به ۶/۱ رسیده است.

کریمی در پایان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته مسوولان و کارکنان بیمه مرکزی در سال‌های اخیر، اظهار امیدواری کرد که این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد و صنعت بیمه روزهای روشن‌تری پیش‌رو داشته باشد.

آخرین آرزو

در این مراسم جواد فرشباف ماهریان با بیان اینکه سه سال و چهار ماه به عنوان رییس کل بیمه مرکزی خدمت کرده است بازنشستگی خود را اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در دوره خدمت خود در این نهاد توانسته اقدامات قابل توجهی برای ارتقای صنعت بیمه انجام بدهد، گفت: هم اکنون نظام تعرفه‌ای در صنعت بیمه برچیده شده و نظام غیر تعرفه‌ای آماده اجراست.

وی با بیان اینکه در بیمه‌های عمر که از چالش‌های اصلی صنعت بیمه است هر سال کمتر از ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم ابراز امیدواری کرد نظام ارزیابی خسارت تا پایان سال عملیاتی شود.

به گزارش سایت بیمه مرکزی کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه روسای کل بیمه مرکزی گفت: تعامل بیمه مرکزی و مجلس شورای اسلامی سبب می‌شود مردم شهد شیرین خدمت‌رسانی را بیشتر بچشند.

وی افزود: موضوع صنعت بیمه برپایه مباحث تخصصی استوار است و خوشبختانه با حضور روسای کل مقتدر در بیمه مرکزی و بدنه کارشناسی کارآمد، صنعت بیمه توانسته در عرصه توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور گام‌های بلندی بردارد.

دلخوش با قدردانی از عملکرد فرشباف ماهریان در زمان تصدی ریاست کلی بیمه مرکزی، از سیدمحمد کریمی رییس کل جدید بیمه مرکزی به عنوان یکی از مدیران ارزشی و متخصص نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نام برد و گفت: ایشان در زمان تصدی پست استانداری مازندران تسلط خود را بر مباحث گوناگون اقتصادی به اثبات رسانده و در کسوت معاونت وزارت تعاون نیز به شایستگی خدمت کرده است.