فاطمه بهادری - مشتریانی که تا اول شهریور ماه به خرید واحد مسکونی با وام بانک مسکن به صورت وکالتی اقدام کرده‌اند، می‌توانند نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک به نام خود اقدام کنند. بانک مسکن در اطلاعیه ای به عموم متقاضیانی که قصد دارند واحد مسکونی خریداری شده وکالتی خود را به نام خود منتقل کنند، اعلام کرد: تا ۲۴ آبان ماه فرصت دارند به شعبه‌ای که وام از آنجا دریافت شده مراجعه کرده و نسبت به انتقال وام ومسکن اقدام کنند.

البته آن دسته از مشتریان بانک مسکن که تا ابتدای شهریور ماه به صورت وکالتی نسبت به خرید واحد مسکونی که در رهن بانک مسکن قرار گرفته و به شرط نداشتن مانده بدهی معوق می‌توانند نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک به نام خود اقدام کنند.

در حال حاضر این بخشنامه جدید مربوط به خریداران تا قبل از شهریور ماه است و روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرد که احتمال تمدید بخشنامه یا تغییر زمان خرید واحد مسکونی نیز وجود دارد.

حذف کامل ضامن از وام های مسکن در سطح کشور

آن دسته از مشتریان بانک مسکن که نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک به نام خود اقدام کنند، باید مدارک جدید مورد نظر شعبه را تامین کنند.

با انتقال سند به خریدار، وثایق و ضامن فروشنده از وثیقه بانک خارج می‌شوند. در قانون جدیدی که در حال حاضر قابل اجرا است، دیگر نیازی به ارائه ضامن نیست.

در بخشنامه امسال بانک مسکن، متقاضیان بدون پرداخت رقم مشخصی می‌توانند نسبت به انتقال وام وسند به خریدار اقدام کنند، اما در بخشنامه دو سال گذشته متقاضی باید درصدی از تسهیلات را پرداخت می‌کرد.

همچنین براساس اطلاعیه بانک مسکن، مشتریانی که از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده و دارای بدهی معوق هستند تا ۲۴ آبان ماه سال جاری فرصت دارند با تسویه کامل بدهی معوق خود از شش درصد بخشودگی جرایم تاخیر برخوردار شوند.

طرح بخشودگی جرایم تاخیر و امکان انتقال اسناد وکالتی در صورت نداشتن بدهی معوق از سوی بانک مسکن از تاریخ ۲۴/۶/۹۰ تا ۲۴/۸/۹۰ به منظور افزایش رضایت مشتریان و تکریم ارباب رجوع اجرا می‌شود.