گروه بازار پول_ تقریبا بیش از ۲ ماه از زمان آغاز نظرسنجی اصلاح پول ملی در سایت reform.cbi .ir می‌گذرد و تا کنون بیش از ۴۷ هزار نفر در این نظرسنجی‌ها شرکت کرده‌اند. در کشور مردم استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان غربی به ترتیب بیشترین مشارکت را در این نظرسنجی‌ها داشته و مردم سایر مناطق همانگونه که کارشناسان نیز پیشاپیش تذکر داده بودند، به دلیل مشکلات دسترسی به اینترنت مشارکت قابل ملاحظه‌ای در این نظرسنجی‌ها نداشته‌اند. بانک مرکزی با ارائه گزارشی از نتایج این نظرسنجی‌ها باردیگر بحث تغییر واحد پول ملی که با گسترش خبر اختلاس ۳ هزار میلیاردی در نظام بانکی، در حاشیه قرار گرفته بود را دوباره تازه کرده است. از نظر برخی کارشناسان تغییر در واحد پول ملی در حال حاضر با توجه به چالش‌های فزاینده نظام پولی کشور و بالاگرفتن مشاجره‌ها بین کارشناسان بر سر لزوم اصلاحات جدی در اجرایی شدن متغیرهای پولی متناسب با نرخ تورم در اولویت قرار ندارد.

با این حال براساس نظرسنجی بانک مرکزی ۷۹ درصد پاسخگویان که ۶۲ درصد آنان را جوانان علاقه مند به تغییر اسم پول کشور تشکیل می‌دهند،با حذف چهار صفر از پول ملی موافق هستند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۸۰ درصد پاسخگویان را مردان و ۲۰ درصد را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

مشارکت استان‌ها در نظر سنجی

همچنین آمار مقایسه‌ای استان‌های شرکت‌کننده در نظر سنجی نشان می‌دهد استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان غربی به ترتیب با داشتن سهمی معادل ۷/۲۹ تا ۱/۴درصد بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان و چهار محال بختیاری با سهمی کمتر از ۵/۰درصد کمترین تعداد شرکت‌کننده در نظرسنجی را داشته‌اند.

به نظر می‌رسد مشکلات دسترسی به اینترنت، از دلایل مشارکت پایین مناطق با سهم کم در نظرسنجی باشد و استفاده از شبکه‌های استانی صدا و سیما مناسب‌ترین جایگزین برای آگاهی رسانی در استان‌های یاد شده است.

پاسخگویان به تفکیک گروه سنی

همچنین ۶۲درصد از پاسخ دهندگان در رده سنی ۲۵تا ۴۰ سال، ۲۷درصد در گروه سنی ۱۵تا۲۴ سال و هشت درصد در گروه سنی ۴۱تا ۶۰ سال قرار دارند.

وضعیت اشتغال پاسخگویان

همچنین از مجموع شرکت کنندگان ۵۳ درصد شاغل، ۲۴ درصد دانشجو و پنج درصد محصل بوده‌اند.

گران‌ترین و ارزان‌ترین کالایی که در این ماه خریده‌اند

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۷درصد پاسخگویان به این پرسش که در ماه گذشته گران‌ترین کالای خریداری شده آنها با استفاده از اسکناس و مسکوک چه میزان بوده گزینه بیش از ۵۰۰ هزار ریال را انتخاب کرده‌اند. همچنین در پاسخ به سوال

ارزان‌ترین کالا یا خدمت خریداری شده طی ماه گذشته، ۳۵ درصد دامنه قیمتی یکهزار و یک تا پنج هزار ریال و ۳۳ درصد دامنه قیمتی ۵۰۱ تا یک هزار ریال را برگزیده‌اند.

مهم‌ترین ابزار پرداخت

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، ۵۴ درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی، بیش از ۳۰ درصد مبادلات پولی خود را از طریق بانکداری الکترونیک و ۳۰ درصد افراد کمتر از ۱۰ درصد مبادلات پولی خود را با استفاده از چک شخصی انجام داده‌اند. بر اساس نتایج این نظرسنجی ۴۱ درصد از افراد جامعه آماری فاقد دسته چک می‌باشند. یکی از دلایل این امر را می‌توان به اطمینان بخشی و توسعه بانکداری الکترونیک طی سال‌های اخیر نسبت داد. همچنین ۷۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کمتر از ۱۰ درصد مبادلات پولی خود را از طریق چک‌های بین بانکی انجام داده‌اند.

تاثیر اصلاح پول ملی بر نرخ تورم

حدود ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند حذف صفر از پول ملی، نرخ تورم را کاهش می‌دهد. بیش از ۴۸ درصد افراد بر این باورند که حذف صفر تاثیری بر تورم نداشته یا تاثیر آن بسیار اندک است. در مقابل ۲۸ درصد اصلاح پول ملی را عامل افزایش نرخ تورم می‌دانند.

تاثیر حذف صفر بر قیمت املاک

نتایج این گزارش حاکی است: ۵۲ درصد از افراد شرکت‌کننده معتقدند حذف صفر از پول ملی تاثیری بر قیمت املاک و مستغلات نداشته یا تاثیر آن بسیار اندک است. در مقابل ۲۴ درصد شرکت‌کنندگان تاثیر حذف صفر از پول ملی را عامل موثر بر قیمت املاک و مستغلات می‌دانند.

این گزارش ادامه می‌دهد: به این ترتیب می‌توان چنین برداشت کرد که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دارای بینش صحیحی پیرامون آثار حذف صفر از پول ملی بر قیمت‌ها و بنابراین ارزش دارایی‌ها هستند. این گزارش ادامه می‌دهد: بانک مرکزی براساس آمارهای استخراج شده از هزینه خانوارهای شهری و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، به بررسی اثر گرد کردن قیمت‌ها ناشی از حذف چهار صفر بر افزایش هزینه خانوارها پرداخته که این گزارش به تفصیل، در پایگاه اطلاع رسانی «طرح اصلاح پول ملی» در دسترس است.

براساس نتایج مطالعات به عمل آمده، میزان افزایش متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری در تهران پس از حذف چهار صفر در بدبینانه‌ترین حالت ۰۴/۰ درصد خواهد بود که بسیار ناچیز است.

طراحی پشت اسکناس

جامعه آماری مورد بررسی، برای طراحی پشت اسکناس به ترتیب «چهره دانشمندان، نویسندگان و شعرای ایرانی» با سهم ۳۵ درصد، «سمبل‌های ملی» با سهم ۲۴ درصد و «اماکن تاریخی، باستانی و مذهبی» ۲۲ درصد را انتخاب کرده‌اند. همچنین از جامعه آماری مورد بررسی، ۵۹ درصد با مشابه بودن طرح، رنگ و اندازه اسکناس‌های جدید با مبلغ مشابه اسکناس‌های قدیم و ۵۸ درصد با نام‌های تومان و ریال برای واحد اصلی و فرعی پول مخالف هستند.

پارسی یا تومان

نظر موافق شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برای نام اسکناس برای پارسی و تومان به ترتیب ۴۵ و ۴۳ درصد بوده است. برای سکه نیز ۳۹ درصد شرکت‌کنندگان با دریک و ۲۱ درصد با ریال موافق بوده‌اند. حدود ۶۷ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی با افزایش سهم سکه در مبادلات مالی جامعه مخالف هستند. به نظر می‌رسد پاسخ‌ها بیشتر ناشی از قطع‌های نامناسب سکه در گذشته و عدم کارآمدی آنها در انجام مبادلات باشد که باعث بروز دید منفی نسبت به سکه شده است.