نوسان30 دلاری قیمت طلا تا 1680 دلار

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: بهای طلا در بازار‌های جهانی در پی افت روز پنج‌شنبه، باردیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت و به دلیل خرید‌های عمده مجددا از ۱۶۸۰ دلار بالاتر رفت. اما تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تا سطح۱۶۷۰ تعدیل شد. بهای طلا در روز پنج‌شنبه در مسیر کاهشی خود با ۱۴ دلار کاهش در سطح ۱۶۶۶ دلار بسته شده بود. با توجه به افت قیمت طلا در روز پنج‌شنبه بازار داخلی شاهد افت ۶۰۰۰ تومانی قیمت سکه بود. در حالی که در بازار ارز تداوم برخی مانورها برای کاستن از هیجان دادو ستد‌ها به ویژه در آستانه اتهام‌زنی‌های اخیر آمریکا به ایران، موجب شد تا قیمت دلار در سطح قیمت ۱۲۳۰ تومان روز چهارشنبه باقی بماند.از اروپا خبر می‌رسد که رتبه اعتباری اسپانیا کاهش یافته و نگرانی در مورد بحران بدهی‌ها در اروپا سرمایه‌گذاران را به خرید‌های عمده طلا وادار کرده است. ضمن اینکه نگرانی از افزایش نرخ تورم هم به بالا رفتن قیمت طلا دامن زده است.

بازار سکه

روز پنج‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی با ۶۰۰۰ هزار تومان افت قیمت تا ۵۶۲ هزار تومان افت کرد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز با ۴۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان کاهش به ترتیب به ۲۶۳ هزار تومان و ۱۴۳ هزار تومان رسید. در این بازار نرخ سکه طرح قدیم بدون تغییر ۵۹۰ هزار تومان بود.

دربازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۲۰۰ تومان کاهش به ۲۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در این راستا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون احتساب اجرت ساخت در حد ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

سکه‌های دولتی بدون تغییر

روز پنج‌شنبه در قیمت سکه‌های دولتی تغییری داده نشد و همچون روز چهارشنبه نرخ سکه بهار آزادی در بانک مرکزی ۵۴۷ هزار و ۴۰ تومان تعیین شد. نرخ نیم سکه ۲۵۳ هزار و ۲۴۰ تومان و بهای ربع سکه ۱۳۶ هزار و ۷۶۰ تومان ثابت ماندند. بانک مرکزی در قیمت سکه‌های گرمی نیز تغییری ایجاد نکرده و آن را ۷۱ هزار و ۷۶۰ تومان باقی گذاشت.

بازار ارز

قیمت ارز در بازار روز پنج‌شنبه شاهد ثبات قیمت دلار و افزایش قیمت یورو و پوند انگلیس بود. در این روز دلار آمریکا ۱۲۳۰ تومان فروخته شد. قیمت خرید آن نیز ۱۲۲۵ تومان اعلام شد.در این روز بانک مرکزی البته ۳۰ ریال از قیمت دلار مرجع آن کاست. نرخ آن را ۱۰۵۵۱ ریال تعیین کرد. برابری یورو به دلار آمریکا طی روز‌های اخیر از ۳۸/۱ فراتر رفته است که کاهش ارزش دلار را در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو نشان می‌دهد. این در حالی است که بحران بدهی‌ها در اروپا هر روز پررنگ‌تر می‌شود. بهای یورو با ۵ تومان افزایش به ۱۷۰۵ تومان رسید. قیمت خرید آن نیز ۱۶۹۵ تومان در تابلو معاملات صرافان درج شد. هر پوند انگلیس نیز ۱۵ تومان افزایش به ۱۹۶۰ تومان رسید. صرافان نرخ خرید پوند را نیز ۱۹۴۵ تومان اعلام کردند.در بازار ارز روز پنج‌شنبه قیمت صد ین ژاپن، ریال عربستان و درهم امارات تغییری نداشت و به ترتیب ۱۶۰۰ تومان، ۳۴۰ تومان و ۳۳۸ تومان فروخته شد. در این بازار دلار کانادا و دلار استرالیا با ۱۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۲۲۵ تومان و ۱۲۶۵ تومان به فروش رسیدند.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در روز‌های اخیر بین ۱۶۸۵ تا ۱۶۸۰ دلار در نوسان بوده است. در واقع کف قیمت آن با وجود حراج‌های گسترده در بازار‌های جهانی در این روز‌ها از ۱۶۵۰ دلار پایین‌تر نیامده است. بالاترین قیمت آن نیز معمولا ۱۶۸۰ دلار ثبت شده که به عنوان آستانه حراج برای طلا در نظر گرفته شده است. اما روز غروب روز گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک تا ۱۶۸۵ دلار بالا رفت و مجددا به ۱۶۷۰ دلار بازگشت. روز پنجشنبه قیمت طلا پس از نوسان بین ۱۶۵۵ تا ۱۶۸۰ دلار در سطح ۱۶۶۶ دلار بسته شد که نسبت به نرخ ۱۶۸۰ دلار غروب چهارشنبه ۱۴ دلار کاهش نشان می‌دهد. از جمله عوامل دیگر اعلام شده برای افزایش قیمت طلا، چشم‌انداز افزایش تقاضا به دلیل شروع جشن‌های مذهبی معروف به DIWALIدر هندوستان و آغاز فصل عروسی‌ها در اواخر ماه اکتبر (ماه جاری میلادی )در این کشور است. بازار‌های مالی در اروپا در این روز‌ها تحت تاثیر اخبار دیگری نیز هست. روز گذشته اعلام شد که موسسه رتبه‌سنجی استاندارد اند پورز، رتبه اعتباری اسپانیا را از AA به AA منفی کاهش داده و اینچنین در پی پرتغال و ایتالیا، اسپانیا نیز به جمع کشورهایی که رتبه اعتباری آنها در روز‌های اخیر تنزل یافته، پیوسته است.بازار‌های مالی در اروپا در عین حال در آستانه اجلاس ۲۰ گروه بزرگ اقتصادی جهان ظاهرا به رفع بحران بدهی‌ها در این قاره خوشبین است. شاخص بورس در اغلب بورس‌های این قاره افزایشی بود. در عوض در آمریکا و آسیا شاخص‌های بورس منفی بودند. در همین حال خبر رسید که برزیل و چین در حال بررسی امکان افزایش منابع صندوق بین‌المللی پول برای حمایت از یورو و پرداخت وام به کشورهای مساله‌دار اروپایی هستند. برخی مقامات روسی نسبت به حل مشکل یورو در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرده‌اند. در عین حال اخبار تاره رسیده نگرانی‌های تورمی را نیز به مجموع دلایل افزایش قیمت طلا افزوده است.