دنیای اقتصاد- قیمت دلار آمریکا در بازار روز گذشته با ۱۵ تومان افزایش تا ۱۲۵۵ تومان بالا رفت، این در حالی است که طی دو هفته گذشته بانک مرکزی اهتمام ویژه‌ای برای کنترل بازار ارز از طریق تزریق ارز به بازار با روش‌های مختلف به کار گرفته بود. در عین حال وجود برخی شایعات در مورد احتمال بروز دوباره برخی کارشکنی‌ها در ارسال حواله به خارج از کشور قیمت دلار را در بازار داخل افزایش داد. قیمت سکه نیز به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین نوسان ۱۵ دلاری قیمت جهانی طلا تا ۵۷۰ هزار تومان بالا رفت. رشد همزمان قیمت دلار و سکه در بازار

شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی ۲۰۰ تومان شد

گروه بازار پول- قیمت دلار در بازار آزاد دیروز تا ۱۲۵۵ تومان بالا رفت که با درنظر گرفتن نرخ مرجع آن، اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی آن به ۲۰۰ تومان رسید. همچنین نوسان۱۵ دلاری قیمت جهانی طلا دیروز قیمت سکه را در بازار داخلی ۷۰۰۰ تومان گران کرد.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی روز گذشته در آستانه اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی ۲۰ کشور صنعتی در بروکسل با یک جهش ۱۵ دلاری در بازار لندن تا ۱۶۹۵ دلار بالا رفت که در پی آن قیمت سکه در بازار داخلی با ۷۰۰۰ تومان افزایش تا ۵۷۰ هزار تومان گران شد. بانک مرکزی همچنین قیمت سکه دولتی را ۴۱۶۰ تومان گران کرد. این در حالی است که قیمت جهانی طلا تا غروب دیروز با کاهش محسوسی به محدوده ۱۶۸۰ دلار بازگشت. در بازار ارز داخلی هم افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت دلار تا ۱۲۵۵ تومان شد. در همین راستا نرخ دلار مرجع نیز در بانک مرکزی ۲ تومان بالا رفت و به ۱۰۵۵ تومان رسید.

قیمت‌های جدید در بازار سکه

قیمت خرید و فروش سکه در بازار دیروز به ترتیب ۵۶۵ هزار تومان و ۵۷۰ هزار تومان اعلام شد. به دنبال افزایش قیمت‌ها در بازار سکه قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۵۹۰ هزار تومان رسید. نرخ نیم سکه و ربع سکه هم با ۴۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب به ۲۶۷ هزار تومان و ۱۴۵ هزار تومان رسید. جالب اینکه قیمت خرید و فروش سکه گرمی همچنان بدون تغییر ۷۰ هزار تومان و ۷۵ هزار تومان اعلام شده است.

بانک مرکزی مترصد گرانی قیمت جهانی طلا

با جهش موقت قیمت جهانی طلا بانک مرکزی بلافاصله قیمت سکه‌های دولتی را گران کرد. سکه دولتی دیروز با ۴۱۶۰ تومان افزایش تا ۵۵۲ هزار و ۲۴۰ تومان گران شد. نیم سکه نیز ۲۰۸۰ تومان گران شد و تا ۲۵۵ هزار و ۸۴۰ تومان بالا رفت. بانک مرکزی قیمت ربع سکه را نیز با ۱۵۶۰ تومان افزایش تا ۱۳۸ هزار و ۸۴۰ تومان بالا برد. همچنین قیمت سکه گرمی را نیز با ۵۲۰ تومان افزایش ۷۲ هزار و ۲۸۰ تومان تعیین کرد.

بازار ارز

در بازار ارز روز گذشته قیمت دلار آمریکا با ۱۵ تومان افزایش تا ۱۲۵۵ تومان بالا رفت. افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر که به گفته فعالان بازار بیشتر ناشی از افزایش تقاضای داخلی است، تلاش‌های اخیر بانک مرکزی را برای کنترل قیمت آن ناکام گذاشته است. اگرچه تزریق‌های موقت و بعضا تلاش‌های غیررسمی بانک مرکزی تا حدودی بازار را تحت تاثیر قرار داده و قیمت دلار را تا ۱۲۲۰ تومان هم در روز‌های اخیر پایین آورد، اما پتانسیل افزایش قیمت‌ها در بازار ارز مرتبا تغییر کرده و بازار از هر طریقی مترصد افزایش قیمت‌ها است. در همین حال بانک مرکزی قیمت مرجع دلار را با ۲ تومان افزایش تا ۱۰۵۵ تومان بالا برد. به این ترتیب اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار دیروز تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

یورو نیز دیروز با ۲۵ تومان افزایش به نرخ ۱۷۴۰ تومان رسید. پوند انگلیس و دلار استرالیا نیز هر یک با ۱۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۹۷۵ تومان و ۱۲۹۰ تومان فروخته شدند.

در بازار دیروز دلار کانادا هم ۳۰ تومان گران شد و به ۱۲۵۰ تومان رسید. درهم امارات نیز ۲ تومان گران شده و دوباره به ۳۴۰ تومان رسید.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا که در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی در سطح ۱۶۸۰ دلار بسته شده بود، در اولین روز کاری این هفته با ۱۵ دلار افزایش تا ۱۶۹۵ دلار در بازار لندن بالا رفت، اما در ساعات بعد دوباره روند بازگشت در پی گرفت و تا غروب دیروز به محدوده ۱۶۸۰ دلار بازگشت.

بازار‌های مالی جهان در آستانه اجلاس گروه ۲۰ در بلژیک شاهد افزایش شاخص‌ها در بازار‌های بورس سراسر جهان بود. ابراز امیدواری برخی نسبت به حل مشکلات یونان در این اجلاس موجب افزایش قیمت کالاهای پایه و به ویژه نفت و طلا شد.