ترجمه: احمد آقایان

بانک‌های مرکزی بین‌المللی با شروع بحران اعتباری در جهان اقدام به فروش اغلب اوراق خزانه‌داری خود کرده‌اند، به ویژه موسسات سرمایه‌گذاری که اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را در ذخایر خود انباشته کرده بودند. این در حالی است که در سال‌های اخیر این اوراق در صف فروش قرار گرفته است. براساس گزارش‌های فدرال رزرو، آمریکا میزان اوراق قرضه خریداری شده خزانه‌داری این کشور توسط بانک‌های مرکزی و موسسات سرمایه‌گذاری خارج از آمریکا را در ۷ هفته منتهی به ۱۷ اکتبر سال‌جاری میلادی به ۵/۷۶ میلیارد دلار رسانده که از آگوست سال ۲۰۰۷ بالاترین میزان بوده است.

همزمان اوراق قرضه صندوق‌های مشاع سرمایه‌گذاری نیز به حجم اوراق خزانه‌داری اضافه شده است. بانک‌های مرکزی دنیا در ۵ سال گذشته به دارایی‌های اوراق قرضه خود ۴۵ درصد افزوده‌اند و فدرال رزرو ۶۵۶ میلیارد دلار به عنوان اوراق قرضه بدهی در ترازنامه مالی خود افزوده است.پس از برگزاری رفراندوم بر سر کسری بودجه ۳/۱ تریلیون دلاری کسری بودجه آمریکا و افزایش بار بدهی این کشور، فروش‌ها توسط سیاستگذاران خارجی آمریکایی در حمایت از دلار موجب تضعیف ۱۱ درصدی real پول برزیل و همچنین کاهش ۴/۴ درصدی ارزش دلار تایوان در برابر دلار آمریکا از ماه ژوییه شده است.با پیش‌بینی‌های به عمل آمده توسط اقتصاددانان، میزان تورم برای سال ۲۰۱۲ در آمریکا به ۱/۲ درصد خواهد رسید که نسبت به میزان ۱/۳ درصدی سال‌جاری میلادی کاهش نشان می‌دهد و از این رو فدرال رزرو نرخ بهره را همچنان در حد صفر درصد نگاه خواهد داشت.

سرمایه‌گذاران بر این باورند تقاضایی که موجب کاهش عایدی اوراق قرضه دولتی به رکورد کاهشی ماه قبل شده بود، همچنان ادامه می‌یابد.با این وجود استوارت تامسون مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که یک سرمایه ۱۱۸ میلیارد دلاری را سرپرستی می‌کند، می‌گوید: تقاضایی از طرف بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی هنوز به میزان قابل ملاحظه‌ای در معرض خرید اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا قرار نگرفته است.پیشرفت طرحی که براساس آن قرار است منابع بیشتری برای نجات اروپا و به ویژه یونان فراهم کند، موجب کاهش تقاضا برای اوراق خزانه‌داری آمریکا شده است. توافق روسای جمهوری آلمان و فرانسه و همچنین تصویب تسهیلات ۹/۶۰۷ میلیارد دلاری وام نجات اروپا، توسط اسلوواکی به عنوان هفدهمین کشور عضو حوزه یورو بر میزان تقاضا برای خرید اوراق خزانه‌داری آمریکا تاثیر گذاشته است. در عین حال مقامات آلمانی از جمله آنگلا مرکل اعلام کرده است که با این میزان اعتبار مشکل اروپا به طور کامل حل نخواهد شد.

دارایی‌های بین‌المللی

آخرین اطلاعات دپارتمان خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که اوراق بدهی ذخیره شده خزانه‌داری آمریکا توسط سرمایه‌گذاران خارجی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه ۷/۰ درصد کاهش داشته و به ۴۸/۴ تریلیون دلار رسیده و نسبت به افت ارزش سال ۲۰۰۶، تنها اندکی رشد داشته است. در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ارزش اوراق بدهی دولت آمریکا در ذخایر بین‌المللی ۲۰ درصد رشد داشته و از سال ۲۰۰۱ سالانه ۱۷ درصد رشد کسب کرده است. در عین حال، ارزش دلار آمریکا در ماه سپتامبر گذشته در بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور به دلیل فروش اوراق خزانه‌داری آمریکا و استفاده از ذخایر ارزی خارجی برای خرید پولی ملی خود، افزایش داشته است.

شاخص دلار آمریکا در ماه گذشته میلادی در مقابل ۶ ارز عمده رقیب، ۳/۶ درصد رشد داشته که از اکتبر سال ۲۰۰۸ و زمان ورشکستگی گروه مالی لمان برادرز بیشترین افزایش را ثبت کرده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش میزان ذخایر ارزی کشورها تاثیر مستقیمی بر کاهش دارایی‌های اوراق خزانه‌داری دولتی آمریکا نزد این کشورها دارد. در ماه سپتامبر ذخایر ارزی برزیل ۱ درصد کاهش داشت که از آوریل سال ۲۰۰۹ اولین کاهش خود را رقم زده است. این در حالی است که این کشور ذخایر اوراق خزانه‌داری آمریکا نزد خود را نیم درصد کاهش داده و به ۱۲۶ میلیارد دلار رسانده است.

کشور تایوان نیز با ۸/۲ درصد کاهش در ذخایر ارزی خود که از آگوست سال ۲۰۰۸ بیشترین کاهش آن بوده، دارایی‌های اوراق خزانه‌داری را با ۵/۲ درصد کاهش به ۲/۶۶ میلیارد دلار رسانده است. در ماه ژوئیه تایوان ۳/۱۵۴ میلیارد دلار و برزیل ۲۱۰ میلیارد دلار اوراق خزانه‌داری آمریکا را در اختیار داشته‌اند.

منبع: بلومبرگ