بی تفاوتی در تعیین دقیق قیمت سکه دولتی

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی قیمت سکه در بازار را کاهش داد، اما بانک مرکزی با وجود کاهش قیمت جهانی و افت ۳۵ دلاری قیمت ترجیح داد قیمت سکه‌های دولتی را همچنان گران‌تر از ارزش واقعی آن تعیین کند. روز پنج‌شنبه قیمت سکه در بازار آزاد تحت تاثیر افت ۳۵ دلاری قیمت جهانی طلا با ۴۰۰۰ تومان کاهش روبه‌رو شد. در مقابل با وجود افت قیمت جهانی طلا روز پنج‌شنبه بانک مرکزی کمترین کاهشی برای نرخ سکه دولتی در نظر نگرفت تا قیمت سکه بدون تغییر همانند روز قبل اندکی بالاتر از ۵۵۴ هزار تومان تعیین شود. از همین رو برخی فعالان بازار اعتقاد دارند بانک مرکزی کماکان در تعیین و فروش سکه‌های دولتی گران فروشی می‌کند. در بازار ارز نیز مسیر افزایشی قیمت حفظ شد گرچه برخی خبرها در خصوص تغییر نرخ سود اوراق مشارکت روند افزایش را تا حدود زیادی کند کرد. قیمت دلار در بازار ارز یک تومان افزایش یافت و در سطح ۱۲۵۸ تومان قرار گرفت. بازار جهانی طلا هم روند کاهشی را حفظ کرد.طلا در این بازار‌ها به دلیل خوشبینی سرمایه‌گذاران به بهبود شرایط اعطای وام به کشورهای بدهکار اروپا با کاهش تقاضا روبه‌رو شده و در پایان معاملات روز پنج‌شنبه قیمت آن با ۳۵ دلار کاهش نسبت به قیمت روز چهارشنبه در سطح ۱۶۲۰ دلار بسته شد بازار سکه قیمت سکه با ۴۰۰۰ هزار تومان کاهش تا ۵۶۱ هزار تومان پایین آمد. قیمت خرید آن در این روز ۵۵۵ هزار تومان اعلام شد. نرخ سکه طرح قدیم نیز با ۵۰۰۰ تومان کاهش به ۵۸۵ هزار تومان رسید. سکه فروشان این سکه را به نرخ ۵۷۰ هزار تومان از مردم خریدند.در بازار روز پنج‌شنبه قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز با ۳۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان کاهش به ترتیب به ۲۶۲ هزار تومان و ۱۴۲ هزار تومان رسید. قیمت خرید و فروش سکه گرمی ۷۰ و ۷۵ هزار تومان ثابت مانده است.

سکه دولتی

قیمت سکه‌های دولتی روز پنج‌شنبه با وجود کاهش قابل توجه و ۳۵ دلاری بهای جهانی طلا تا ۱۶۲۰ دلار، تغییری نداشت. بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی را با این وجود ۵۵۴ هزار و ۳۲۰ تومان تعیین کرد. قیمت نیم سکه همچنان ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ ربع سکه ۱۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد. سکه گرمی هم بدون تغییر ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

قیمت بیش از ۵۵۴ هزار تومانی سکه دولتی در حالی است که بر اساس قیمت ۱۶۲۰ دلاری برای طلا در بازار‌های جهانی و نرخ دلار آزاد ۱۲۵۸ تومانی روز پنج‌شنبه، قیمت واقعی طلای موجود در سکه بدون در نظر گرفتن مالیات برارزش افزوده و حق‌الضرب و سایر کارمزدها ۴۸۰ هزار تومان بود. بر این میزان اضافه کردن ۳۰ هزار تومان بابت مالیات و غیره، موجب افزایش قیمت سکه تا ۵۱۰ هزار تومان می‌شود. از این رو بانک مرکزی با وجود محاسبه قیمت سکه به نرخ دلار بازار آزاد، سکه را ۴۰ هزار تومان گران می‌فروشد. قیمت واقعی سکه اگر با قیمت بازار مقایسه شود، نتیجه آن اختلاف ۸۰ هزار تومانی بین ارزش واقعی سکه با قیمت بازار آزاد آن است.

بازار ارز

دلار آمریکا روز پنج‌شنبه کاهش نیافت بلکه با ۱ تومان افزایش قیمت به ۱۲۵۸ تومان رسید. اما یورو با ۵ تومان کاهش تا ۱۷۳۵ تومان افت کرد. پوندانگلیس نیز ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۹۹۵ تومان فروخته شد. در این بازار درهم امارات ۱ تومان ارزان شده و قیمت آن ۳۴۶ تومان تعیین شد. با احتساب قیمت درهم احتمال افزایش نرخ دلار تا ۱۲۷۰ تومان وجود دارد.

بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۳۵ ریال بالا برد و آن را ۱۰۷۰ تومان تعیین کرد. از این رو اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار روز پنج‌شنبه به ۱۸۱ تومان رسید. شکاف قیمت رسمی و غیر رسمی دلار در روزهای اخیر از ۲۰۰ تومان نیز بالاتر رفته بود.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت جهانی طلا در روز‌های اخیر به دلیل برخی خوشبینی‌ها نسبت به برنامه‌های نجات مالی در اروپا و بهبود شاخص‌ها در بازارهای بورس و افت تقاضا برای دارایی‌های امن با کاهش مواجه شده است. در تازه ترین خبرها از دعوت روسای جمهور آلمان و فرانسه برای پشتیبانی سایر سران اروپا از برنامه تزریق ۳/۱ تریلیون دلاری برای نجات این قاره سخن به میان آمده است.

با این حال برخی اخبار از اختلاف دیدگاه مرکل و سارکوزی بر سر میزان استفاده از منابع بانک مرکزی اروپا حکایت دارد. با وجود اعتصاب گسترده در یونان به نظر می‌رسد که تصویب برنامه‌های ریاضتی در این کشور توسط پارلمان، موجب تحقق بخشودگی نیمی از بدهی‌های این کشور شده و شرایط را برای دریافت وام‌های بعدی آماده تر کرده است. افزایش ادامه‌دار شاخص‌ها در بورس‌های سراسر دنیا امیدواری به رشد سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک را بیشتر کرده و در مقابل از میزان تقاضا برای طلا کاسته است. در عین حال رفتار شاخص قیمت طلا در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار طلا تمایلی به افت قیمت آن از مرز ۱۶۰۰ دلار نداشته و به هنگام افت قیمت، با خرید‌های عمده روبه‌رو بوده است. در هفته گذشته قیمت طلا بین ۱۶۲۰ تا ۱۶۵۰ دلار در نوسان بوده است. البته دیروز قیمت طلا تا ۱۶۱۸ دلار نیز پایین آمد. قیمت طلا پس از نوسان بین ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۹ دلار تا غروب روز گذشته به ۱۶۴۰ دلار رسید.

دلایل تداوم روند نزولی طلا

بهای طلا در هفته گذشته سیر نزولی داشت، ارزش این فلز گرانبها در حالی روبه‌کاهش گذاشت که تقاضا برای آن به دلیل نزدیکی عید هندوستان افزایش یافته بود. بنابراین در حالی که تمام گمانه‌زنی‌ها مسیر صعود را پیش‌بینی می‌کرد طلا در جهت عکس حرکت کرد تا راز آلودگی بازار این فلز قیمتی پیچیده‌تر شود. برای کاهش قیمت طلا در هفته گذشته هشت دلیل ذکر شده است.

۱-کاهش رشد اقتصادی چین وکاهش تقاضای طلا

۲-بحران اقتصادی اروپا و بحران بانکی که باعث شده بانک‌ها به منظور پوشش ضررها و افزایش نقدینگی موجودی طلای خود را به فروش رسانند و موقعیت‌های معاملاتی طلا را ببندند.

۳-مطرح شدن یوآن به صورت یک پول قوی و گرایش بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران جهت خرید وجایگزینی یوآن به جای طلا در پرتفوی و ذخایر ارزی از دیگر دلایل است.

۴-ضررهای خریداران و ترس از کاهش بیشتر بهای طلا

۵-از نظر تکنیکال پا برجا ماندن روند نزولی قیمت طلا پس از الگوی دابل‌پیک و پیش‌بینی کاهش قیمت جهانی طلا به ۱۵۵۰ دلار تا هفته اول نوامبر از دیگر دلایل موثر است.

۶-پایان دوره ده ساله رشد قیمت طلا-از سال ۲۰۰۱ تاکنون یعنی ۲۰۱۱ طی ده سال - از یک رشد سالانه برخوردار بوده و مطابق سیکل دوره‌ای می‌بایست به مدت بیش از یک سال رکود برقرار باشد و سپس روند نزولی یا صعودی مشخص می‌شود.

۷-رشد اقتصادی آینده آمریکا و جهان در گرو انتقال سرمایه از بازار جانشین یعنی طلا به بازار سهام است که سیاستمداران اقتصادی به خوبی واقف شدند.

۸-راه‌اندازی بورس طلای هنگ‌کنگ و انجام معاملات با یوآن چین که از دوشنبه گذشته شروع شده است.

بنابراین در حالی که پیش‌بینی‌ها عمدتا افزایش قیمت طلا بود و تقاضا نیز به واسطه فستیوال دیوالی در هندوستان افزایش یافته شاهد کاهش قیمت طلا در هفته گذشته بودیم که در صورت عدم وقوع حادثه جدید تداوم کاهش قیمت قابل پیش‌بینی است.