ابلاغ دستورالعمل‌های قانون برنامه پنجم به شبکه بانکی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول - بانک مرکزی در مورد چند مواد از برنامه توسعه پنجم اقدام به تهیه دستورالعمل وآیین نامه نمود. این دستورالعمل‌ها ناظر بر تهیه دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه موسسات اعتباری، مقررات ناظر بر مشارکت اشخاص خارجی در سرمایه بانک‌ها، دستورالعمل نگهداری حساب‌های دولتی و نحوه احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و موسسات اعتباری هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای اجرای مفاد قانون پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران درخصوص مواد ۸۶، ۸۷، ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۸ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام به تهیه دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مربوط نموده و برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.

در اجرای بند الف ماده ۸۶ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه که شبکه بانکی کشور را مکلف نموده تا با تفکیک حساب‌ها و ایجاد سازوکاری جهت اینکه منابع تجهیز شده از حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی، صرفا برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه صرف شود، بانک م رکزی اقدام به «تهیه دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه موسسات اعتباری» کرده و طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.

براساس ماده ۸۷ قانون مذکور، سقف سهم مشارکت طرف خارجی از تاسیس بانک مشترک ایرانی و خارجی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. جهت اجرایی کردن این ماده نیز «مقررات ناظر بر مشارکت اشخاص خارجی در سرمایه بانک‌ها» تهیه و پس از تصویب در شورای محترم پول و اعتبار طی بخشنامه‌ای شماره به شبکه بانکی ابلاغ شده است. در رابطه با نحوه تعیین بانک عامل توسط بنگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی برای دریافت خدمات بانکی، موضوع ماده ۲۴ قانون ۵ ساله پنجم توسعه، بانک مرکزی اقدام به تهیه پیش‌نویس «دستورالعمل نگهداری حساب‌های دولتی» کرده و جهت اظهارنظر به برخی ادارات این بانک و نیز معاونت خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال کرده است.

ماده ۹۵ برنامه پنج ساله پنجم توسعه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است به منظور تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده‌گذاران بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در صورت ورشکستگی حداکثر تا پایان سال اول برنامه، نسبت به ایجاد صندوق ضمانت سپرده‌ها با رعایت شرایط مندرج در این ماده اقدام کند. جهت اجرایی نمودن این ماده، بانک مرکزی اقدام به تهیه پیش‌نویس اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی صندوق ضمانت سپرده‌ها نموده و جهت اظهارنظر به مدیران بانک مرکزی ارجاع داده تا پس از اخذ اطلاعات مزبور در دستور کار کمیسیون اعتباری این بانک قرار گیرد.

طبق ماده ۹۶ قانون یاد شده، سلب صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری و لغو مجوز و محکومیت متخلفین فعال در حوزه پولی به پرداخت جریمه، انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره بانک‌های دولتی پس از صدور مجوز صلاحیت حرفه‌ای در اختیار بانک مرکزی می‌باشد در راستای اجرایی کردن این ماده، بانک مرکزی «دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و موسسات اعتباری» را تهیه و پس از تصویب در کمیسیون اعتباری طی بخشنامه شماره ۱۳۷۵۹۳/۹۰ مورخ ۱۵/۶/۱۳۹۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.

همچنین براساس ماده ۹۸ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، عقود اسلامی استصناع؛ مرابحه و خرید دین، به عقود مندرج در فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، اضافه می‌شود، آیین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب هیات وزیران می رسد.

بانک مرکزی در راستای عملیاتی کردن این ماده «آیین نامه اجرایی عقود سه گانه استصناع، مرابحه و خرید دین» را در هیات وزیران و دستورالعمل‌های اجرایی عقود مذکور در شورای پول و اعتبار تصویب و طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.