سه دلیل برای افزایش نرخ غیررسمی ارز

گروه بازار پول- معاون ارزی بانک مرکزی تقاضاهای سوداگرانه با هدف سرمایه‌گذاری روی ارز را در کنار قاچاق و خروج سرمایه سه عامل افزایش غیرواقعی نرخ ارز اعلام کرد. سید کمال سید علی معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» در تحلیل افزایش نرخ ارز در بازار آزاد اظهار کرد: بانک مرکزی در حال حاضر تمام نیازهای واقعی کشور را از طریق ارز مرجع یا بازار فرعی پاسخ می‌دهد. وی افزود: در شرایطی که متقاضیان می‌توانند تقاضای ارزی خود را با نرخ دلار ۱۰۸۵ تومان یا حداکثر ۱۱۹۰ تومان تامین کنند، دلیل افزایش نرخ ارز به بالای ۱۳۰۰ تومان چیست؟

او در پاسخ به سوال طرح شده، اظهار کرد: تقاضای واهی در بازار از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی است. عضو هیات عامل بانک مرکزی قاچاق، سرمایه‌گذاری روی نرخ ارز و خروج سرمایه را سه عامل افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی ذکر و اظهار کرد: در این میان نقش قاچاق و تقاضای سوداگرانه از خروج ارز پررنگ‌تر است زیرا این عامل همواره وجود داشته است. معاون ارزی بانک مرکزی در واکنش به این سوال که برخی فعالان بازار معتقدند بانک مرکزی با عرضه دلار ۱۲۸۰ تومان در روزهای گذشته موجب افزایش نرخ بازار غیررسمی شد، گفت: این کار با هدف کاهش رانت انجام شده است. به گفته وی، در شرایطی که شکاف ارزی وجود دارد دو راه پیش‌رو است عرضه ارز با نرخ بسیار پایین‌تر از قیمت بازار و راه دوم فروش ارز با قیمتی نزدیک به بازار آزاد است. سید علی در خصوص پیامدهای هر دو راه اظهار کرد: راه اول موجب تشکیل صف فروش بیشتر و هجوم سرمایه‌گذاران به بازار خواهد شد که می‌تواند به تعمیق شکاف نیز منجر شود.

وی افزود: اما در روش دوم به دلیل نزدیکی قیمت می‌توان به کاهش شکاف در میان مدت امیدوار بود. او با اشاره به شکاف به وجود آمده، گفت: بانک مرکزی تمام تدابیر خود را به کار می‌گیرد تا با پاسخ به نیازهای واقعی از آثار منفی شکاف به وجود آمده جلوگیری کند، اما جریان دلالی که از دبی تا تهران را در برمی‌گیرد به دنبال بی اثر کردن سیاست‌های بانک مرکزی است. وی افزود: این جریان تلاش دارد با هدف حفظ رانت اجازه ندهد شکاف ارزی ایجاد شده ازبین رود. معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف این سخنان متهم کردن فرد یا گروه خاصی نیست، اظهار کرد: چرا وقتی امکان ثبت سفارش با نرخ‌های حداکثر ۱۱۹۰ تومان وجود دارد برخی اصرار بر تامین ارز خود از بازار غیررسمی دارند. او با اشاره به پیشی گرفتن میزان فروش ارز از میزان واردات در نیمه نخست سال گفت: پیام این اتفاق وجود تقاضاهای واهی و غیر ضروری در بازار است. سید علی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی موظف نیست به تمام تقاضاهای ارزی پاسخ دهد، گفت: سیاست‌گذاران بخش پولی و ارزی خود را مقید به تامین نیازهای واقعی و ضروری مردم می‌دانند به همین دلیل در مقررات جدید تدابیری اتخاذ شده است. وی ارتباط میان ابلاغ مقررات جدید ارزی و افزایش نرخ ارز را رد و اظهار کرد: افزایش نرخ ارز به دلیل ایجاد شکاف در بازار رسمی و غیر رسمی است و باید عوامل این شکاف را به حداقل رساند.

وزیر اقتصاد نرخ ارز را گران خواند

وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز یک روز پیش از کسب رای مجدد از مجلس گفت: با شرایط فعلی کشور به ویژه درآمدها و ذخایر ارزی نرخ هزار و ۳۰۰ تومان برای ارز قیمت بالایی است. به گزارش واحد مرکزی خبر، شمس‌الدین حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: اگر رییس کل بانک مرکزی بودم سیاست‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کردم که این نرخ تعدیل شود. وی افزود: البته مسوول تنظیم بازار ارز، بانک مرکزی است که با توجه به قانون زیر نظر وزیر نیست، اما خود نیز در این زمینه پیگیری خواهیم کرد و در جلسه شورای پول و اعتبار به بحث خواهیم گذاشت. حسینی گفت: سیاست ما همچنان پیشگیری از نوسانات نرخ ارز است و با توجه به بالا بودن قیمت آن، باید با استفاده از نیروهای بازار و توافقی که در مدیریت بازار ارز وجود دارد قیمت آن کاهش یابد. وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت عادلانه ارز چقدر است، گفت: در سیاست و علم اقتصاد نمی‌شود حرف مطلق زد به ویژه اینکه قیمت نامناسب ارز به شرایط بازار برمی‌گردد.

مخالفت با محدودیت ارز مسافرتی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها خبری را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه هر فرد برای خروج از کشور تنها یک سال می‌تواند از بانک مرکزی ارز بگیرد، گفت: اطلاعی از چنین بخشنامه‌ای ندارم، اما اگر چنین مساله‌ای صحت داشته باشد موافق آن نیستم به ویژه اینکه ممکن است فردی برحسب ضرورت سالی دو بار سفر کند که اگر نرخ ارزی برای آن در نظر گرفته نشود قابل تامل است.

وی افزود: باید جزئیات این بخشنامه را ببینم که پس از آن نظرات مشورتی خود را به رییس کل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اعلام خواهم کرد.