دنیای اقتصاد- سقوط ۴۰ دلاری قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش قیمت سکه در بازار داخلی را رقم زد؛ در اولین روز شروع به فعالیت بازار‌های داخلی، قیمت سکه دولتی به دنبال نزول جهانی طلا ۶ هزار تومان کاهش یافت و ۶۰۳ هزار تومان عرضه شد. بازار غیررسمی پس از کاهش قیمت سکه دولتی افت کرد. قیمت فروش سکه در بازار غیررسمی نیز با ۴ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ آخرین روز هفته گذشته به ۶۱۲ هزار تومان رسید. در بازار ارز نیز نرخ دلار آمریکا ۵ تومان کاهش یافت و تا ۱۳۳۵ تومان پایین آمد. افت قیمت در بازار ارزو سکه

اعلام دلایل کاهش قیمت طلای جهانی

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی در سطح ۱۷۲۰ دلار بسته شد. افت ۴۰ دلاری قیمت جهانی طلا نسبت به روز پنجشنبه موجب کاهش قیمت‌ها در بازار سکه شد. قیمت‌ها در بازار ارز نیز روندی کاهشی به خود گرفت تا جایی که قیمت دلار بازار آزاد ۵ تومان ارزان شد.

قیمت دلار مرجع که همزمان با انتصاب معاون ارزی جدید بانک مرکزی دیرتر از همیشه بر صفحه اول سایت بانک مرکزی نقش بست، ۱۵ ریال کاهش داشت. بانک مرکزی قیمت دلار بازار فرعی را نیز ۹ ریال کاهش داد. قیمت دلار مداخله‌ای که قیمت چهارمی در این روز‌ها برای دلار به حساب می‌آید، نسبت به روزهای اخیر کاهشی نداشته و همچنان ۱۳۱۹ تومان به مشتریان خاص فروخته می‌شود.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی در هفته گذشته تحت فشار بحران بدهی‌ها در اروپا هم‌راستا با افت ارزش یورو در بازار‌های جهانی با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود. در هفته گذشته قیمت جهانی طلا تا مرز ۱۷۹۰ دلار نیز بالارفت و در پایان معاملات در سطح ۱۷۲۰ دلار متوقف شد. در روز پایانی معاملات هفتگی قیمت طلا ۴۰ دلار افت کرد. در هفته گذشته گسترده‌تر شدن ابعاد بحران بدهی‌ها در اروپا، تغییر نخست‌وزیران یونان و ایتالیا، افت و خیز بازارهای سهام و افت ارزش یورو به سطح ۳۴/۱ در مقابل دلار آمریکا، موجب شد تا قیمت طلا متاثر از فروش‌های عمده با انگیزه جبران زیان ناشی از کاهش ارزش سهام و جذب نقدینگی در مسیر نزولی قرار گیرد. در این هفته در عین حال با کاهش قیمت طلا، برخی از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید طلا کردند که قیمت طلا را در مواقعی بالابرد.

قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

قیمت سکه دیروز با ۴۰۰۰ تومان کاهش به ۶۱۲ هزار تومان رسید. قیمت خرید آن ۶۰۴ هزار تومان تعیین شد. در بازار سکه قیمت سکه طرح قدیم هم ۵۰۰۰ تومان ارزان شد و به ۶۲۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه با با ۳۰۰۰ تومان کاهش به ۲۹۵ هزار تومان رسید. نیم سکه به نرخ ۲۹۲ هزار تومان از مردم خریده شد. ربع سکه هم در بازار روز گذشته ۱۰۰۰ تومان افت داشت و به نرخ ۱۵۰ هزار تومان فروخته شد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۴۶۰۰ تومان کاهش به ۲۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت هم با بیش از ۱۰۶۰ تومان کاهش به ۵۵ هزار و ۴۷۰ تومان رسید.

افت قیمت در سکه‌های دولتی

با کاهش قیمت جهانی طلا تا ۱۷۲۰ دلار، بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را با ۶۲۴۰ تومان کاهش ۶۰۳ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین کرد. نیم سکه دولتی نیز با ۳۱۲۰ تومان کاهش ۲۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. قیمت ربع سکه هم ۲۶۰۰ تومان ارزان شده و ۱۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان تعیین شد. بانک مرکزی از قیمت سکه گرمی نیز ۵۲۰ تومان کاست و آن را به ۷۶ هزار و ۹۶۰ تومان رساند.

بازار ارز

قیمت دلار آمریکا دیروز در بازار آزاد با ۵ تومان کاهش به ۱۳۳۵ تومان رسید. قیمت دلار مرجع نیز با ۱۵ ریال کاهش به ۱۰۸۸ تومان رسید. قیمت دلار بازار فرعی هم با ۹ ریال کاهش ۱۱ هزار و ۹۷۰ ریال تعیین شد. در این میان قیمت چهارم دلار همچنان ۱۳۱۹ تومان به مشتریان خاص در صرافی‌ها فروخته می‌شود. شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی دیروز تا ۲۴۷ تومان افت کرد.

روند کاهشی قیمت دلار در روز گذشته در حالی است که از قول وزیر اقتصاد گفته شد: قیمت ارز همچنان گران است و باید منتظر اقدامات جدی‌تر بانک مرکزی بود. همچنین روز گذشته در حالی که همگان در انتظار اعلام اسامی قائم مقام و معاون اقتصادی جدید بانک مرکزی بودند، خبر رسید که مینو کیانی راد به جای سیدعلی سکان هدایت معاون ارزی بانک مرکزی را به عهده گرفته است. واکنش بازار در مجموع به این تغییرات با افت قیمت ارز همراه بوده است.

در بازار ارز همچنین قیمت یورو با ۲ تومان کاهش ۱۸۳۲ تومان اعلام شد. قیمت پوند انگلیس نیز ۵ تومان افت کرده و به ۲۱۶۰ تومان رسید. در این میان قیمت صد ین ژاپن با ۱۰ تومان افزایش تا ۱۷۴۰ تومان بالا رفت.