گروه بازار پول- روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به منظور بهره‌مندی عادلانه تمامی زوجین در سراسر کشور از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و امکان بررسی وضعیت عملکرد بانک‌ها و رسیدگی به شکایات و همچنین پیگیری تخلفات احتمالی بانک‌ها حسب تصمیمات متخذه در این بانک مقرر شد، سامانه اینترنتی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج راه‌اندازی شود. در این راستا جهت بسط و گسترش نظام بانکداری نوین، بانک مرکزی ایجاد بانک اطلاعاتی جامع جهت استفاده در برنامه‌ریزی، هدایت و مدیریت اعتباری منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، نظارت بر عملکرد بانک‌ها و یکپارچه‌سازی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سراسر کشور در یک چارچوب معین را ضروری دید.

سامانه مذکور از اواخر سال ۱۳۸۷ به صورت آزمایشی در شهرستان قم اجرا و سپس در اوایل سال ۸۸ در کل کشور راه‌اندازی شد. حسب گزارش‌های دریافتی از ابتدای فعال شدن سامانه تا پایان شهریور۱۳۹۰، حدود ۳/۳ میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و تا کنون نزدیک به ۷/۲ میلیون نفر از این طریق موفق به اخذ تسهیلات مربوطه شده‌اند.

از جمله مزایای راه‌اندازی سامانه، ارائه آمار دقیقی از گیرندگان این گونه تسهیلات است؛ چرا که همواره میزان تسهیلات اعطایی مورد اشاره در محافل اقتصادی مورد بحث و تردید بود. در حال حاضر بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، مسکن، رفاه کارگران، کشاورزی، ‌پست بانک و اخیرا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز به عضویت این سامانه درآمده‌اند و از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز خود اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می‌کنند. بنابراین گزارش، از سال ۱۳۸۸ تاکنون، بانک ملی با حدود ۸۳۰ هزار نفر مراجعه‌کننده و ۶۷۰‌ هزار فقره اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ردیف نخست و بانک صادرات با حدود ۵۶۸ هزار نفر مراجعه‌کننده و ۴۷۶ هزار فقره اعطای وام در رتبه دوم قرار دارند و اگر نسبت افراد ثبت‌نام‌کننده به دریافت کننده را در فرآیند اخذ تسهیلات ازدواج در نظر بگیریم، بانک صادرات با ۸۴ درصد در رتبه اول و بانک ملی با ۸۱ درصد در رده دوم قرار دارد. در مورد روند دریافت تسهیلات نیز به اطلاع می‌رساند پس از ثبت نام زوج و زوجه در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج و دریافت کد رهگیری‌،‌ ابتدا هویت وام‌گیرنده از سوی سازمان ثبت احوال تایید می‌شود.

در صورت تایید مشخصات ثبت نام‌کننده از سوی سازمان ثبت احوال، از طریق بانک مورد نظر متقاضی، ‌شعبه پرداخت‌کننده تسهیلات تعیین می‌شود. پس از مراجعه متقاضی دریافت قرض‌الحسنه به شعبه و ارائه مدارک مورد نیاز، ‌قرارداد دریافت قرض‌الحسنه بین طرفین منعقد می‌شود و در مرحله آخر، پس از تکمیل پرونده نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام لازم به عمل خواهد آمد. سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه از ابتدای آبان ماه امسال از ۲۵ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال برای هر یک از زوجین افزایش یافت. ضمنا کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴ درصد در سال می‌باشد که می‌بایست از سوی متقاضی به بانک پرداخت گردد. ضمنا متقاضیان باید به هنگام دریافت تسهیلات بنا به تشخیص بانک، ‌تضمین کافی ارائه کنند. افراد صرفا برای ازدواج اول خود و از موعد ثبت عقد زوجین تا پایان سال بعد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.