دنیای اقتصاد - در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بودند و قیمت دلار نیز در بازار داخلی نسبت به روز قبل خود تغییر نداشت، قیمت سکه به سیر صعودی خود ادامه داد. دلیل این افزایش ناشی از نحوه قیمت‌گذاری سکه دولتی بود؛ زیرا سکه دولتی روز یکشنبه ۶۱۸ هزار تومان تعیین قیمت شد که در مقایسه با روز شنبه ۵ هزار و ۷۲۰ تومان افزایش داشت. به‌دنبال این اتفاق، بازار نیز به گران شدن قیمت سکه دولتی واکنش نشان داد تا سکه بهار آزادی با دو هزار تومان افزایش به ۶۲۷ هزار تومان برسد. سکه دولتی ۵۷۰۰ تومان گران شد

افزایش حباب قیمت سکه

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: در حالی که بازار‌های جهانی روز گذشته تعطیل بودند و نرخ دلار نیز ثابت بود قیمت سکه دولتی بیش از ۵ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که بنا بر فرمول اعلام شده از سوی رییس کل بانک مرکزی، این افزایش قیمت موجب رسیدن حباب سکه به ۴۳ هزار تومان شد.

به بیانی دیگر بانک مرکزی سکه دولتی را ۴۳ هزار تومان بالاتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری کرد. در کنار این اتفاق افزایش ۲۰۰۰ تومانی قیمت سکه بهار آزادی و در عین حال ثابت ماندن قیمت دلار در حد ۱۳۷۵ تومان، مهمترین اخبار سطح بازار دیروز بود.

با وجود تعطیلی بازار‌های جهانی و ثبات قیمت طلا در محدوده ۱۶۸۰ دلار و همچنین بدون تغییر ماندن قیمت دلار بازار آزاد در سطح ۱۳۷۵ تومان قیمت سکه در بازار با ۲۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۲۷ هزار تومان بالا رفت. در این میان بانک مرکزی نیز قیمت سکه دولتی را با ۵۷۲۰ تومان افزایش تا ۶۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان گران کرد. با وجود دلار ۱۳۷۵ تومانی در بازار آزاد و نرخ اونس طلای ۱۶۸۰ دلاری، قیمت ۳۲/۷ گرم طلای ۲۴ عیار موجود در سکه بهارآزادی در روز گذشته تقریبا ۵۴۴ هزار تومان بود. افزودن تقریبا ۳۰ هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و حق الضرب و سایر کارمزدها قیمت آن را نهایتا تا ۵۷۵ هزار تومان بالا می‌برد. حال آنکه بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را اندکی بیش از ۶۱۸ هزار تومان تعیین کرد و سکه در بازار ۹ هزار تومان بیشتر یعنی۶۲۷ هزار تومان فروخته شد. فاصله ۵۷۵ هزارتومانی ارزش واقعی سکه با ۶۲۷ هزار تومانی بازار شکافی تقریبا ۵۲ هزار تومانی دارد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان در مورد اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر سکه به دلیل اینکه مصرف‌کننده نهایی(END USER) معلوم نیست و سکه یک دارایی در گردش است که کالا محسوب نمی‌شود، استدلال محکمی دارند و معتقدند که افزودن ۲۳ هزار تومان (در این روزها)به قیمت سکه جایگاه قانونی ندارد. به دنبال سرازیر شدن نقدینگی به بازار سکه در سال گذشته و تلاش دولت برای مداخله در بازار سکه سرانجام منجر به افزودن ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت سکه شد که در روز اول ۱۸ هزار تومان قیمت سکه بازار را گران‌تر کرد. رییس کل بانک مرکزی نیز با انتقاد از این رفتار گفته بود که سازمان امور مالیاتی با این کار اهرم کنترلی قیمت سکه را از دست بانک مرکزی گرفت.

گزارش بازار

در کنار افزایش دو هزار تومانی قیمت سکه بهار آزادی، قیمت سکه طرح قدیم نیز دیروز با ۵۰۰۰ تومان افزایش به سطح بی‌سابقه۶۳۵ هزار تومان رسید. نیم سکه هم با ۲۰۰۰ تومان افزایش به ۳۰۴ هزار تومان رسید. قیمت خرید سکه طرح قدیم و نیم سکه نیز به ترتیب ۶۲۵ هزار تومان و ۲۹۸ هزار تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش ربع سکه در بازار نیز دیروز ۱۴۸ هزار تومان و ۱۵۲ هزار تومان در تابلو معاملات سکه فروشان درج شد. در بازار طلا در روز گذشته قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۶۰۰ تومان کاهش تا ۲۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان افت کرد. بنابراین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون احتساب اجرت ساخت ۳۷۰ تومان ارزان شده و به ۵۵ هزارو ۳۶۰ تومان رسید.

سکه دولتی

افزایش ۵۷۲۰ تومانی قیمت سکه دولتی در حالی است که قیمت نیم سکه دولتی نیز با ۲۶۰۰ تومان افزایش قیمت ۲۹۹ هزار و ۵۲۰ تومان تعیین شد. همچنین بانک مرکزی قیمت ربع سکه و سکه گرمی را با ۱۰۴۰ تومان و ۵۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۵۰ هزار و ۲۸۰ تومان و همچنین ۷۹ هزار و ۴۰ تومان تعیین کرد.

بازار ارز

در بازار ارز قیمت دلار آمریکا تقریبا در سطح ۱۳۷۵ تومان ثابت ماند. اگرچه تا بعد از ظهر نوسان‌های محدودی را ثبت کرد.

قیمت دلار بازار فرعی نیز دیروز بدون تغییر در حد ۱۲۰۱ تومان روز شنبه باقی ماند. نرخ مرجع دلار نیز تغییری نکرد و ۱۰۸۹۸ ریال اعلام شد. قیمت یورو در بازار ارز آزاد ۵ تومان کاهش داشت و به ۱۸۲۵ تومان رسید. در بازار فرعی مانند دلار، قیمت یورو هم بدون تغییر ۱۵۸۹۵ ریال ثابت ماند. در بازار آزاد و بازار فرعی ارز قیمت پوند انگلیس تغییری نداشت و به ترتیب ۲۱۳۵ تومان و ۱۸۵۸ تومان اعلام شدند. یک صد ین ژاپن نیز در بازار با ۲۰ تومان افزایش به ۱۷۵۰ تومان رسید. نرخ درهم امارات هم در بازار با ۶ تومان افزایش تا ۳۷۶ تومان بالا رفت. در عین حال قیمت درهم بازار فرعی بدون تغییر ۳۲۷ تومان باقی ماند.

بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی این روزها به شدت تحت تاثیر افت ارزش یورو در مقابل دلار و سایر ارزهای جهانی است. افت برابری یورو در مقابل دلار تا ۳۲/۱ و احتمال کاهش بیشتر ارزش آن موجب شده تا قیمت طلا به دلیل بالا رفتن ارزش دلار از یک سو و فروش طلا توسط برخی سهامداران رو به کاهش نهد. قیمت طلا در ۶ دسامبر به رکورد ۱۹۳۲ دلار نیز دست یافت و در پایان معاملات هفته گذشته بازار‌های جهانی در سطح ۱۶۸۰ دلار بسته شد. خبرهای تازه از همکاری روسای‌جمهور آلمان و فرانسه برای برنامه‌ریزی جدید حمایتی برای نجات یورو حکایت دارند. در این میان اصلاحات اقتصادی تازه‌ای در ایتالیا در جریان است. با این وجود افت پی درپی رتبه اعتباری کشورهای این قاره پیام خوشایندی برای آینده اقتصادی یورو نیست.

بانک‌های مرکزی امسال ۴۵۰ تن طلا خریده‌اند

با وجود خبر‌هایی مبنی بر در صف فروش قرار گرفتن طلا توسط بانک‌های مرکزی دنیا و برخی موسسات مالی و سرمایه‌داران، خبرهای رسیده از صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ۵ کشور روسیه، قزاقستان، کلمبیا، بلاروس و مکزیک در ماه اکتبر جمعا ۷/۲۵ تن طلا به ارزش ۳۸/۱ میلیارد دلار خریده‌اند. بر اساس این گزارش روسیه با خرید ۵/۱۹ تن طلا ذخایر خود را به ۱/۸۷۱ تن افزایش داده است. قزاقستان نیز با خرید ۲/۳ تن طلا در این ماه مجموع ذخایر طلای خود را تا ۶/۳۷ تن بالا برده است. کلمبیا نیز در این ماه ۲/۱ تن طلا خریده و حجم ذخایر خود را تا ۴/۱۰ تن بالا برده است. بلاروس هم در ماه اکتبر ۱ تن طلا به مجموع طلاهای خود افزود و حجم آن را به ۹/۳۱ تن رساند. در این میان مکزیک با خرید ۹۰۰ کیلو طلا جمع ذخایر خود را به ۳/۱۰۶ تن رسانده است.

در مقابل آلمان ۷/۴ تن از ذخایر طلای خود را برای ضرب سکه‌های یادبود صرف کرده که با کاهش یافتن این حجم میزان ذخایر طلا در این کشور ۳/۳۳۹۶ تن شده است. در میان سایر کشور‌ها تاجیکستان نیز ۴۰۰ کیلو طلا فروخته است. میزان دارایی طلای این کشور در این گزارش نیامده است.

میزان خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی و موسسات دولتی در سطح جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی تقریبا ۱۴۲ تن گزارش شده است. در حالی که از آغاز سال میلادی جاری تا کنون حجم طلای خریداری شده در سطح جهان به ۴۵۰ تن رسیده است.