دنیای اقتصاد- رییس کل بانک مرکزی برای اولین بار در چند ماه گذشته وجود حباب در قیمت سکه را تایید کرد و گفت: قیمت کنونی سکه دارای 80 هزار تومان حباب است؛ این در حالی است که روزنامه «دنیای اقتصاد» از شهریور‌ماه گذشته نسبت به وجود حباب در بازار سکه به دلیل خروج نقدینگی از سایر بازارها به ویژه بازار پول هشدار داد؛ در آن تاریخ رییس کل بانک مرکزی وجود هر‌گونه حباب در بازار را رد کرد و اعلام کرد: قیمت سکه متناسب با بازار جهانی حرکت می‌کند. این سخن در شرایطی بیان شد که محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان از وجود حباب 13 درصدی در قیمت سکه داشت.پس از دو ماه روز گذشته رییس کل وجود حباب در بازار سکه را پذیرفت و گفت به همکاران خود در بانک مرکزی دستور داده است با عرضه نا محدود، قیمت سکه را 80 هزار تومان کاهش دهند. رییس کل بانک مرکزی در مورد ساماندهی بازار ارز نیز اظهار کرد: نرخ ارز باید بر اساس منطق عرضه و تقاضا واقعی شود. به گفته بهمنی، در صورت قیمت‌گذاری واقعی نرخ ارز بساط نظام چند‌نرخی بر‌چیده خواهد شد و قیمت یکسان می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی تایید کرد
سکه 80 هزار تومان حباب دارد
گروه بازار پول-رییس کل بانک مرکزی برای اولین بار در چند ماه گذشته حبابی بودن قیمت سکه را تایید کرد و گفت: قیمت سکه ۸۰ هزار تومان حباب دارد و در دو روز آینده قیمت سکه همین میزان باید کاهش یابد. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی پس از سه هفته سکوت بار دیگر در حاشیه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت و برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار سکه و ارز را تشریح کرد.
رییس کل بانک در تحلیل دلایل شکل‌گیری این حباب قیمتی به نقش واسطه‌ها و دلال‌ها اشاره و اظهار کرد: سکه طلا باید مطابق با قیمت جهانی و نرخ تبدیل دلار در بازار تعیین شود، اما دلال‌ها روندی را در بازار حاکم کرده‌اند که سکه هم اکنون بیش از ارزش واقعی در بازار غیررسمی فروش می‌رود.
وی تداوم این روند را موجب زیان خریداران آماتور دانست و گفت: شرایط به وجود آمده سبب شده برخی افراد با هدف کسب سود وارد بازار شوند، اما با ترکیدن حباب قیمت‌ها این افراد ضرر خواهند کرد. وی واسطه‌ها را عامل اصلی زیان مردم در بازار سکه عنوان و اظهار کرد: مردم برای سرمایه‌گذاری باید دقت بیشتری داشته باشند و برای یک کالا گران‌تر از ارزش واقعی آن هزینه نکنند. رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش به تاکتیک جدید بانک مرکزی برای ساماندهی به بازار سکه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بانک مرکزی ذخایر ۱۵ سال طلای مورد نیاز کشور را در اختیار دارد و از این ذخایر می‌تواند در هنگام لزوم بهره برد. بهمنی در تشریح نحوه استفاده از ذخایر طلای کشور گفت: دستور داده‌ام برای تخلیه ۸۰ هزار تومانی حباب سکه عرضه شمش طلا بدون محدودیت در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: ‌قرار است شمش طلا عرضه شده از سوی بانک مرکزی با ۸۰ تا صدهزار تومان زیر قیمت بازار صورت گیرد.
به گفته وی با این اقدام قیمت در بازار به طور قطع نزول خواهد کرد، اما اگر کسی خواست با قیمت‌ بالا خرید کند، مسوول ضرر و زیان آن بانک مرکزی نیست. وی ادامه داد: در شرایطی که قیمت سکه 70 تا 80 هزار تومان پایین بیاید دیگر فکر نکنم کسی حاضر باشد سکه طلا را 140 هزار تومان گران‌تر از بازار بخرد.
وی با نادرست دانستن قیمت‌گذاری در بازار از سوی بانک مرکزی در دفاع از مداخله این بانک در بازار گفت: قیمت سکه از قیمت طلا سبقت گرفته است و با هدف جلوگیری از زیان مردم تلاش داریم قیمت‌ها را واقعی کنیم. به اعتقاد رییس کل بانک مرکزی افزایش قیمت اخیر، حاصل تلاش‌های شبانه روزی واسطه‌ها در بازار با هدف کسب سود بوده و شرایط کنونی حبابی است.
سخنانی رو به جلو
حبابی دانستن بازار سکه از سوی رییس کل بانک مرکزی را باید گامی رو به جلو توصیف کرد، زیرا تا چند وقت پیش وی و دیگر همکاران او شرایط حاکم بر بازار را عادی توصیف می‌کردند. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در شهریور و مهر ماه گذشته بازار سکه و طلا را متاثر از نوسان بازارهای جهانی می‌دانست و معتقد بود، هیچ حبابی بر بازار حاکم نیست. رییس کل بانک مرکزی گفت: قیمت طلا در بازار داخلی مطابق بازار جهانی است و حبابی در بازار داخلی نداریم. بهمنی اظهارکرد:‌ قیمت طلا در بازار داخلی مطابق با قیمت‌ جهانی تعیین می‌شود و حبابی در بازار طلا به خصوص سکه نداریم.
وی در ادامه دفاع خود از غیر حبابی بودن بازار سکه گفته بود:‌ بانک مرکزی قیمت سکه را با نوسانات جهانی تعیین می‌کند و گاهی اوقات که در طول روز قیمت‌های تعیین شده در این بانک با بازارهای جهانی اختلاف دارد (زمانی که بازار جهانی بالا است قیمت بانک پایین است) بانک مرکزی تغییرات را در ساعات پایانی روز برای روز بعد اعمال می‌کند. در همان زمان سرمقاله‌نویسان و گزارش نویسان دنیای اقتصاد بارها نسبت به حبابی بودن بازار هشدار دادند. دیگر کارشناسان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها بر این نکته پای فشردند.
روزنامه دنیای اقتصاد در نهم مهرماه حباب بازار سکه را ۱۳درصد اعلام و نسبت به ترکیدن آن در دست مردم عادی به دلیل نحوه قیمت‌گذاری هشدار داد.پس از چند ماه رییس کل در آذر ماه این هشدار را جدی گرفت و حبابی بودن بازار را تایید کرد؛ اظهار نظری که هر چند با تاخیر اما اقدامی قابل تایید است.
ارز را وارد بازار می‌کنیم
نوسان بازار ارز دیگر سوال پیش روی خبرنگاران بود. سخنان رییس کل در این بخش متفاوت از بخش اول بود او در حالی از کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه و حبابی بودن آن سخن گفت که در زمینه بازار ارز از کاهش ۲۰ تومانی خبر داد. به گفته محمود بهمنی در روز‌های آینده تقاضای ارزی برای واردات و کالاهای مورد نیاز کشور از طریق شبکه بانکی تامین خواهد شد. او درباره برنامه دقیق بانک مرکزی برای کنترل بازار گفت: دستورالعملی را به شبکه بانکی ابلاغ خواهیم کرد تا هر کسی به هر میزان ارز بخواهد از بانک مرکزی دریافت کند، اما فقط برای واردات و بانک مرکزی بنا ندارد ارز را ارزان در اختیار کسانی قرار دهد که قصد سرمایه‌گذاری شخصی دارند.
تعیین نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا
بهمنی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر از یکسان سازی نرخ ارز دفاع و اظهار کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا چندنرخی بودن در بازار را برچیند. او با تاکید بر اینکه نظام چند نرخی دوام نخواهد داشت، وعده داد: بازار ارز بار دیگر به نظام تک نرخی باز گردد. اوج سخنان رییس کل زمانی بود که در برابر این پرسش قرار گرفت که بانک مرکزی در یکسان‌سازی نرخ ارز چه هدف قیمتی را در نظر دارد آیا یکسان‌سازی به بالا صورت می‌گیرد یا نرخ ارز کاهش خواهد یافت؟ رییس کل بانک مرکزی در برابر این پرسش گفت: نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا و بر اساس سیستم شناور مدیریت‌شده تعیین خواهد شد.وی لازمه ساماندهی بازار را واقعی شدن قیمت ارز بیان کرد و گفت: بانک مرکزی در این چارچوب به دنبال تک‌نرخی کردن ارز است.
تورم آبان هنوز بیرون نیامده است
بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران از وضعیت نرخ تورم سخن گفت و بار دیگر از محاسبه این نرخ در بانک مرکزی دفاع کرد. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ با تاکید براینکه نرخ تورم آبان ماه هنوز بیرون نیامده است، گفت:‌ نرخ تورم مهرماه ۱/۱۹ درصد بود که قبلا‌ اعلام کردم اما برآورد بانک مرکزی برای تورم آبان این است که رشد تورم کاهنده خواهد بود.بهمنی ضمن تأکید براینکه نرخ تورم آبان به ۲۰ درصد نمی‌رسد،‌ در واکنش به شایعاتی مبنی براینکه نرخ تورم بانک مرکزی به خاطر تعیین دستمزد کارگران کاهش خواهد یافت، ادامه داد: این حرف‌ها درست نیست؛ مگر بانک مرکزی می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد؟ هیچ کسی نمی‌تواند به نحوه محاسبه نرخ تورم در بانک مرکزی ایراد بگیرد. وی تاکید کرد: نرخ تورم واقعی همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام و محاسبه می‌کند بارها عرض کردم رشد تورم در سه ماه پایان سال نزولی خواهد شد.
پرونده ال‌سی‌ها تا دو هفته آینده در شورای پول و اعتبار
رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پرونده ال‌سی‌های ریالی چه زمانی در شورای پول و اعتبار مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، گفت: ال‌سی ریالی در شورای پول و اعتبار مطرح شد و بانک مرکزی در آن مقطع ۶ ماه فرصت خواست تا دستورالعمل جدیدی را درست کند.
وی افزود: اما خیلی سریع به این نتیجه رسیدیم که ال‌سی ریالی را ظرف حداکثر دو هفته آینده در شورای پول و اعتبار با دستورالعمل جدید مورد بررسی قرار دهیم.
تحریم به معنای قطع روابط با دنیا نیست
بهمنی در ارتباط با آثار روانی بازار ارز بار دیگر به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: آثار روانی بر بازار ارز تاثیر بسزایی دارد؛ اما باید توجه داشت هم‌اکنون وضعیت دنیا به گونه‌ای نیست که فقط 10 کشور وجود داشته باشند و از تحریم این کشورها متضرر شویم. وی تاکید کرد: اما مطمئن باشید با تحریم 1 الی 10 کشور کاملا روابط ایران در دنیا قطع نمی‌شود.
استفاده از «ایران کد» در مبارزه با پولشویی
رییس کل بانک مرکزی گفت: اطلاعات تجاری سامانه ملی ایران‌کد می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مبارزه با پولشویی توسط سیستم بانکی مورد استفاده قرار گیرد.
محمود بهمنی افزود: جرائمی چون پولشویی شامل ردگم کردن و شست‌وشوی پول‌های کثیف و غیر قانونی با ترفندهای مختلف، تنها به وسیله وجود اطلاعات شفاف و کامل قابل شناسایی است. این اطلاعات ازهر نوعی که باشد برای بانک مرکزی قابل استفاده است. بهمنی اظهارکرد: هم اکنون بانک مرکزی با راه‌اندازی سیستم جامع اطلاعات مشتریان و بهره‌برداری از آن در آینده نزدیک در حال تکمیل اطلاعات لازم برای مبارزه با جرم پولشویی است؛ اما این اطلاعات به تنهایی کافی نیست؛ چرا که شگرد افراد پیچیده‌تر می‌شود و به همان نسبت باید دسترسی به منابع مختلف و متنوع اطلاعات گسترش یابد.
وی تصریح کرد: ایران‌کد مجموعه اطلاعات ارزشمند تجاری استاندارد در اختیار دارد که با حمایت دولت در حال گسترش نیز هست. این اطلاعات ازطرق مختلف می‌تواند کمک‌کننده بانک مرکزی باشد و دسترسی کارشناسان بانک، آنان را درتحلیل و ارزیابی مشتریان سیستم بانکی و رفتار مالی آنها یاری دهد.

موضع بهمنی در مهر
خبرگزاری فارس: محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: بازار طلا یک بحث جهانی است و به علت ناآرامی‌ها و مسائل جهانی که وجود دارد، ‌مردم به سمت طلا روی آورده‌اند. وی تصریح کرد: بالطبع وقتی تقاضا بیش از حد معمول باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند تا شرایط مقداری عادی شود وطلا به حالت اول خود بازگردد؛ در طول یک الی دو ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش قیمت را داشته‌ایم. رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند با توجه به اونس طلا که هر ۴ سکه یک اونس را در خود می‌گیرد، قیمت سکه نیز بالا می‌رود و این یک موضوع کاملا عادی و طبیعی از نظر قیمت جهانی است و دست ما نیست. به گفته وی، در حال حاضر اصلا حباب قیمت سکه در کشور وجود ندارد.

موضع بهمنی در آذر
خبرگزاری فارس: محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: قیمت کنونی سکه در بازار حدود ۸۰ هزار تومان حباب دارد و باید این حباب قیمتی تخلیه شود.وی وعده داد در دو روز آینده قیمت سکه مطابق با ارزش واقعی شود. رییس کل بانک مرکزی در تحلیل دلایل شکل‌گیری این حباب قیمتی به نقش واسطه‌ها و دلال‌ها اشاره و اظهار کرد: سکه طلا باید مطابق با قیمت جهانی و نرخ تبدیل دلار در بازار تعیین شود؛ اما دلال‌ها روندی را در بازار حاکم کرده‌اند که قیمت سکه هم اکنون بیش از ارزش واقعی در بازار غیر رسمی فروش می‌رود. رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: دستور داده‌ام برای تخلیه ۸۰ هزار تومانی حباب سکه عرضه شمش طلا بدون محدودیت در دستور کار قرار گیرد.